Swedish, Second National Language, Oral Swedish (2 cr)
Code: 7R00CM16-3007
General information
- Enrolment period
- 02.06.2020 - 11.08.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.08.2020 - 30.09.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Radiography and Radiotherapy
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 36
- Degree programmes
- Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
- Teachers
- Sari Myllymäki
- Course
- 7R00CM16
Objectives (course unit)
Students
-are capable of guiding a patient in Swedish in radiography and procedures related to it as well as in radiotherapy
-are able to communicate in multicultural work environments which demand field-specific oral skills
-are able to use articles and texts of radiography and radiotherapy
-can develop their language skills using diverse learning media
-acquire the oral and written language skills in Swedish required of state officials functioning in a position requiring a higher education in a bilingual office (Civil Service Language Proficiency Certificate; the competence level B1 = satisfactory, B2 = good, CEF*)
-The students acquire the written and oral language skills in the second domestic language that are necessary in their professional field, as required by national legislation (352/2003 8§).
Content (course unit)
-patient interview
-guidance and instruction sessions prior to and during radiological examinations and when receiving radiotherapy
-relevant terminology in the field of radiography and radiotherapy
-relevant terminology in anatomy
-research report
Prerequisites (course unit)
Level: Upper Secondary School studies or equivalent skills
Common European Framework for Languages Level B1
Exam schedules
Välitentti EXAM-tenttinä. Ajankohdasta sovitaan yhteisesti tunnillla.
Kirjallinen tentti ma 28.9.2020 klo 11.00-12.30.
Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan ti 29.9.2020 klo 12.00-16.00 tai ke 30.9.2020 klo 12.00-16.00 (tarvittaessa pidempään). Aikataulu arvotaan yhteisesti tunnilla, mutta toki "pakolliset" menot otetaan huomioon.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen oman oppimisen suunnitteluun ja työskentelyyn opintojaksolla, suulliset tehtävät ja suullinen tentti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% lähiopetuksesta. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
suullinen tentti
Learning materials
Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Tabulassa.
Student workload
Lähiopetus + itsenäinen työskentely yhteensä 54 h. Jokaiselle kerralle on läksyjä ja osittain myös itsenäisiä tehtäviä.
Completion alternatives
Ei ole.
Further information
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
-ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Kurssi sijoittuu ajalle 11.8.-30.9.2020. Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa, vaikka ne ovat lukkarissa erillisinä kursseina.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut).
- Opiskelija osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille potilaan tilaan liittyvistä asioista.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta.