Siirry suoraan sisältöön

Ajoneuvotekniikan energiatekniikka (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5C00CU19-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 07.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.09.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Autotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
0 - 50
Koulutus
Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettajat
Jari Puranen
Vastuuhenkilö
Jari Puranen
Ryhmät
18I228A
Ajoneuvotekniikka, älykkäät koneet
18I131
Ajoneuvotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
Opintojakso
5C00CU19

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa:
- Laskea energiataseen
- Laskea moottorityökierron
- Tehdä lämmönsiirtolaskuja
- Mitoittaa moottorin radiaattorin
- Arvoidan palamisen tuottamaa energiamäärää

Sisältö (Opintojakso)

Opiskelijat laskevat erilaisten laitteiden ja ajoneuvojen energiataseita
Johtumisen, konvektion ja säteilyn lämmönsiirron perusteet
Moottorityökierron kulmapisteiden, lämmönsiirron ja tehon laskenta
Radiaattorin mitoitus
Polttoaineen lämpeneminen, höyrystyminen, hapen sekoitus ja jälkipalaminen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu palautettaviin kirjallisiin harjoitustöihin. Tehtävistä saa pisteitä 1-5 ja kokonaispisteiden perusteella määräytyy lopullinen arvosana. Jos tehtävästä saa alle 1 pisteen, täytyy työ korjata oikeaksi, jolloin siitä saa 1 pisteen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu
Harjoitustyöt
Laskuesimerkit
Videomateriaali
Verkko-opetus

Oppimateriaalit

Opettajan materiaali
Ajoneuvotekniikan yleinen kirjallisuus (esim. Bosch Automotive Handbook) ja lehdet sekä polttomoottoritekniikan kirjallisuus (esim. Internal Combustion Engines, G. Ferrari) sekä verkkolähteet (ei pakollista kirjallisuutta)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

40 h lämmönsiirron ongelmia (lämmönsiirron perusteet, lämmönvaihtimet ja jäähdyttimet)
20 h moottoriteknisiä ongelmia (moottorityökierto, Atkinson- ja Miller-kierrot, peruslaskenta)
20 h energiateknisiä ongelmia (energiatasetarkastelut)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia annettuja tehtäviä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa ajoneuvojen ja niiden oheislaitteiden energiatekniseen tarkasteluun tarvittavat luonnonlait, suureet ja yksiköt, ja osaa käyttää niitä esimerkkien kaltaisiin ongelmiin. Laskennan tuloksissa voi olla virheitä tai esitetyt ratkaisut ovat hieman puutteellisia, mutta kuitenkin niin, että pääosa tuloksista on laskettu oikein. Opiskelijalla on vaikeuksia palauttaa annettuja tehtäviä määräajassa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa ajoneuvojen ja niiden oheislaitteiden energiatekniseen tarkasteluun tarvittavat luonnonlait, suureet ja yksiköt, ja osaa soveltaa niitä käytännön ongelmiin. Laskennan tuloksissa voi olla vähäisiä virheitä tai ratkaisuissa on pientä huolimattomuutta. Opiskelija osaa esittää ratkaisunsa selvästi jonkinlaisen perustelun kanssa. Opiskelija osaa arvioida saamiensa tulosten oikeellisuutta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa ajoneuvojen ja niiden oheislaitteiden energiatekniseen tarkasteluun tarvittavat luonnonlait, suureet ja yksiköt, ja osaa soveltaa niitä käytännön ongelmiin. Opiskelija osaa esittää ratkaisunsa selvästi perustellen. Opiskelija osaa analysoida saamiensa tulosten oikeellisuutta ja pystyy vertaamaan laskemalla saatuja tuloksia käytännön lukuarvoihin. Opiskelija osaa yhdistää käsitellyt aiheet omaan ammattilliseen osaamiseensa.

Siirry alkuun