Ajoneuvon korirakenteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5C00BG49-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 30.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Autotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
- Opettajat
- Jari Seppälä
- Jarkko Peltonen
- Vastuuhenkilö
- Jarkko Peltonen
- Ryhmät
-
18I131Ajoneuvotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
-
18I132Ajoneuvotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka
- Opintojakso
- 5C00BG49
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi suoritetaan seuraavasti:
- kevyen kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %)
- raskaan kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %).
Harjoitustöistä ja kokeista on saatava vähintään 1/3 maksimipistemäärästä (jokaisesta osasuorituksesta).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso pitää sisällään luento-opetusta, harjoitustoitä ja välikokeita.
Oppimateriaalit
Bosch: Automotive handbook (uusin versio).
Luentomateriaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 38 tuntia, itseopiskelu 42 tuntia.
Sisällön jaksotus
Kevyen kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- suunnitteluperusteet
- korikehikko
- valmistus
- turvallisuus
- pintakäsittely
- vauriokorjaukset
- turvaohjaamo
- välikoe.
Raskaan kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- hyötyajoneuvon rakenne
- runkorakenteet
- päällirakentajat
- päällirakentajan ohjeet
- raskaan kaluston kolarikorjaus
- välikoe.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käytetään vierailevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan. Opintojaksolla pyritään tekemään myös yksi yritysvierailu.
Kansainvälisyys
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kevyen kaluston osuudessa opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: työkonetekniikan opiskelijat ja korjaamotekniikan opiskelijat. Osa tunneista pidetään ryhmittäin. Työkonetekniikan osuudessa keskitytään tarkemmin suunnitteluun ja valmistukseen. Korjaamotekniikan osuudessa pääpaino on vaurioanalyysissä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.