Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön asiakaslähtöiset toiminnot arjessa (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00DX19-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2020 - 13.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 23.02.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ilona Jylhäsalo
Rami Yli-Villamo
Hanna Viitala
Heidi Valtatie
Riika Riihelä
Vastuuhenkilö
Heidi Valtatie
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Opintojakso
7K00DX19

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
-osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja niihin liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
-ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- osaa yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- osaa saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Anatomia ja fysiologia:
Opiskelija
- tietää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä
- osaa veren ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön rakenteen ja toiminnan

Sisältö (Opintojakso)

Hoitotyö 4 op
- ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ja hoitotyön auttamismenetelmät sekä terveyden edistäminen näillä alueilla
- seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmät
- suomalaiset ravitsemussuositukset
- yksilövastuinen hoitotyö
- ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
- kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
- saattohoidon periaatteet

Anatomia ja fysiologia 2 op
- kudokset
- veren, verenkiertoelimistön ja hengityselimistön rakenne ja toiminta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- tietää saattohoidon periaatteita

Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tunnistaa anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakennetta ja toimintaa osittain

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön

Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tietää anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan ja osaa kuvata toimintojen suhdetta toisiinsa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin

Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- osaa kuvata ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti tenttiterraariossa viikolla 8.
Uusinnat tenttiterraariossa.
1. Uusinta viikolla 13
2. Uusinta viikolla 17

Anatomian ja fysiologian tentti Tenttiterraariossa viikolla 8
Anatomian ja fysiologian uusintatentit seuraavasti:
1. uusinta: Tentti on auki 20.4.-30.4.2020 Tabulassa
2. uusinta: Tentti on auki 18.5.-29.5.2020 Tabulassa

Muista varata paikka oman toteutuksen (toteutusnumero) tentistä. Sinulla on kaksi uusintamahdollisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

HOITOTYÖ:
Hoitotyön teorian (4op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Osallistuminen opetukseen. Orientaatiotunnilla ja seminaarissa pakollinen läsnäolo. Arviointi 0-5.
Pienryhmätyöskentelyssä pakollinen 100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen toimintaan. Vaadittujen tehtävien palauttaminen aikataulun mukaisesti. Arviointi hyväksytty/hylätty.
Ravitsemussuositusten verkkotestin tekeminen sovitussa aikataulussa. Arviointi hyväksytty/hylätty.
ANATOMIA JA FYSIOLOGIA:
Anatomian ja fysiologian (2 op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5.
PIENRYHMÄTYÖSKENTELY:
Läsnäolo kaikilla kontaktiopetuskerroilla. Pienryhmätyöskentelyn ohjeet ja aikataulu opintojaksototeutuksen tabulassa.
Mikäli opiskelija omassa ryhmässään ei osallistu pienryhmätoimintaan, tai pienryhmä ei palauta annettujen ohjeiden mukaisesti laadittua ryhmäesseetä viimeistään 11.2, opiskelija tai pienryhmä ei voi osallistua 14.2. oppimistehtävän purkuun. Pienryhmän suorittaminen tapahtuu ryhmätyöskentelyn osalta toisen ryhmän opintojaksototeutuksella. Arviointi hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, cbcl-työskentely, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, tunimoodletyöskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, seminaari, ryhmätyöt, verkkotestit.

Oppimateriaalit

HOITOTYÖN OSUUS:
Tenttikirjat:
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy tai Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita . 1-157
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Suositeltava kirjallisuus:
Ergonomiaan; Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
Ravitsemukseen: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Painehaavaan liittyvää: Hoitosuositus Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. 2015. Hoitotyön tutkimussäätiö.wwww.hotus.fi
Estä painehaava- Duodecimin verkkokurssi: http://www.oppiportti.fi/op/dvk00056
Saattohoitoon liittyvään: Hyvän saattohoidon suositukset.2011. Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä = Social- och hälsovårdsministeriets broschyrer = Brochures of the Ministry of Social Affairs and Health : 2011:3.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3118-3
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
ANATOMIAN JA FYSIOLOGIAN OSUUS:
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 2016 tai vanhempi. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. SanomaPro.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6op = 6x27h=162h
hoitotyön osuus 4 op ja anatomia ja fysiologia 2op
Kontaktiopetusta:
Hoitotyön teoria 4x6h=24h + ravitsemus 2h =26h
Pienryhmätyöskentely yhteensä 10 tuntia
Anatomia ja fysiologia opetus 2x6h=12h + pienryhmät

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö Peppiin Laajuus: 4 Painokerroin: 4
Osa 2 Pienryhmätyöskentely Peppiin Laajuus: 0 Painokerroin: 0
Osa 3 Anatomia ja fysiologia Peppiin Laajuus: 2 Painokerroin: 2
Osa 4 Ravitsemussuositukset Peppiin Laajuus: 0 Painokerroin: 0

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio hoitotyö 13.1 klo 14.15-15.45, läsnäolo pakollinen kaikille
Seminaari 13.2 klo 8.30-11.45 pakollinen kaikille
Pienryhmätyöskentely: läsnäolo kaikilla kontaktiopetuskerroilla.
HOITOTYÖ:
Hoitotyön opetuksessa käydään toteutuksen tavoitteiden mukaisesti opeteltavia hoitotyön perusteita läpi. Hoitotyön opetukseen sisältyy ravitsemustieteen luentoja 2h. Ennen ravitsemustieteen luentoja tehdään tenttiterraariossa ravitsemussuositusten verkkotesti. Hyväksytyssä suorituksessa tulee olla oikein (23/30). Verkkotestin uusinta on mahdollista koko toteutuksen käynnissä oloajan.
ANATOMIA JA FYSIOLOGIA:
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.

Siirry alkuun