Siirry suoraan sisältöön

Äitiys- ja naisenhoitotyö (4op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT87-3024

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2020 - 11.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.08.2020 - 20.09.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maija Koivunen
Milla Hiitti
Hanna Viitala
Helinä Roto
Opintojakso
7K00CT87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-osaa arvioida hoidon tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida raskaus- ja lapsivuodeajan sekä naistentauteja sairastavan asiakkaan ja hänen perheensä terveyttä ylläpitävää ja edistävää hoitotyötä asiakaslähtöisesti, kokonaisvaltaisesti ja näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- tunnistaa ja osaa ottaa puheeksi asiakkaan kanssa seksuaali-ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen elämänkaaren aikana
- osaa tukea ja ohjata perheitä vanhemmuuteen kasvussa ja terveellisissä elintavoissa, tunnistaa perheen tarpeita, voimavaroja ja tukiverkostoja moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa naistentautien sekä raskausajan, synnytyksen ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- tietää tavallisimmat raskauteen ja synnytyksen jälkeiseen toipumiseen liittyvät häiriöt ja tavallisimmat naistentaudit

Sisältö (Opintojakso)

- nainen gynekologisena potilaana elämänkaaren eri vaiheissa
- sairaanhoitaja seksuaaliterveyden edistäjänä sekä parisuhteen ja vanhemmuuteen kasvun tukijana
- naistentautien, raskausajan, synnytyksen ja lapsivuodeajan lääkehoito
- raskaus- ja lapsivuodeaika, synnytyksen vaiheet ja hoito, raskauden aikainen ja synnytyksen jälkeinen seuranta, ohjaus ja hoito
- terveelliset elintavat ja päihteettömyys raskaus- ja imetysaikana
-imetyksessä tukeminen, synnyttäneen äidin, vastasyntyneen ja perheen hoitotyö
- tavallisimmat raskauteen ja synnytyksen jälkeiseen toipumiseen liittyvät häiriöt
- tavallisimmat naistentaudit

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Aika ja paikka

Läsnäolopakollinen orientaatio 27.8.2020 Zoom-yhteydellä. Vastuuopettaja lähettää sen ennen kurssin aloitusta. Orientaatiossa perehdytään tarkemmin kurssin sisältöön, aikatauluun ja suoritustapoihin. Orientaatiossa annetaan ohjeistukset pienryhmätyöskentelyyn ja orientoivaan harjoitteluun. Orientoiva harjoittelu (1op) on erillinen kurssi, mutta se on integroitu äitiys-ja naisenhoitotyön teoriakurssiin. Kurssiin sisältyy myös raskausajan ravitsemukseen liittyvä luento (Hanna Viitala).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Naisen- ja äitiyshoitotyön verkkotentti + kaksi lääkelaskua 17.9.2020. Uusinnat tenttiterraariossa, ajankohta tarkentuu myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla, kuitenkin läsnäolopakollisia teoriatunteita vähintään 75%.

Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
-hyväksytty/hylätty

Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, pienryhmätyöskentely, ryhmätyö ja itsenäinen opiskelu. Toteutetaan etätoteutuksena syksyllä 2020.

28.5.2020 päivätyn ohjeen mukaisesti jatkavien opiskelijoiden osalta kaikki teoriaopetus toteutetaan etänä syksyllä 2020.

Oppimateriaalit

• Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.
tai
• Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
• Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu.
• Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
• Nurminen, M-L. 2011. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
• Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011.
• Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2016. Ruoka ennen raskautta ja raskausaikana (s 42-55) ja Imetysajan ruoka (s. 56-61) https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
• Kansaneläkelaitos (Kela 2017) www.kela.fi Lapsiperheen tuet.
• Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.) 2010: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia.
• Hoitotyön suositus (2010): Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
• Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Äitiys- ja naisenhoitotyö sekä synnytysoppi 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen,pienryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun. Kurssiin sisältyy raskausajan ravitsemukseen liittyvä luento (Hanna Viitala).

Opiskelijalta edellytetään äitiys-ja naisenhoitotyön sekä synnytysopin teorialuennoilla vähintään 75% läsnäoloa. Jos poissaoloja on enemmän kuin 75%, kurssisuoritus hylätään ja tenttiin ei voi osallistua. Ravitsemusluento on tärkeä osa kurssin sisältöä ja sille osallistumista suositellaan, läsnäoloa ei kuitenkaan lasketa mukaan 75% läsnäolovelvoitteeseen.
Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolo.

Muutos 5.6.2020 Kurssin luennot toteutuvat verkossa. Läsnäolovelvoitteet tarkentuu syksyllä 2020. Tarkemmat ohjeet kurssin suoritustavasta annetaan orientaatiossa. Lisäys 3.8.2020 orientaatiossa läsnäolovelvoite, myös ryhmätehtävien esityksissä läsnäolovelvoite. Etäluennot tallennetaan, ja niillä ei ole reaaliaikaista läsnäolovelvoitetta, mutta aktiivinen osallistuminen on suotavaa.


Äitiyshoitotyön orientoivan harjoittelun (1op) sisällöt sisältyvät äitiys-ja naisenhoitotyön kurssin tenttimateriaaliin. Äitiyshoitotyön orientoiva harjoittelu 1op, sisältää 9h kontaktia ja 19 h itsenäistä työtä. Tämä itsenäinen työ osoitetaan äitiyshoitotyön tenttimateriaalin lukuun ja Baby Bakery- synnytyspelin suorittamiseen. orientoiva harjoittelu toteutetaan lähiopetuksena.

Sisällön jaksotus

Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
Osa 3 Pienryhmätyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tämän Äitiys-ja naisenhoitotyön teoriajakson (sekä Lasten ja nuorten hoitotyön jakson) opiskelun jälkeen voi hakeutua harjoitteluun äitiys-ja lastenhoitotyöhön.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Synnytysopin opetus sisältyy Äitiys-ja naisenhoitotyön opetukseen. Opiskelijalta edellytetään teorialuennoilla vähintään 75% läsnäoloa. Jos poissaoloja on enemmän kuin 75% kurssisuoritus hylätään, eikä tenttiin voi osallistua.
Pienryhmätyöskentely: Pakollinen läsnäolo. Opiskelu sisältää kaksi tutorlähtökohtaa.
Ravitsemusluento (Hanna Viitala) :Suositellaan osallistumista. Ravitsemusluennon materiaali on osa kurssin tenttimateriaalia.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei suoriudu opinnoista 1 tasoisesti.
- Äitiys- ja naisenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Opiskelija ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse naistentautien eikä raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
- Opiskelija ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Opiskelija ei osaa toimia asianmukaisesti äitiys-, naisen- hoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
• Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
• Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
• Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
• Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
• Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
• Pystyy ottamaan palautetta vastaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Ymmärtää äitiys- ja naisenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyön hoitoprosessiin.
• Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia. fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan häiriöitä.
• Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja naistentautien, raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteista.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Siirry alkuun