Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FD42-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 20.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Hannu Kauranen
Opintojakso
5B00FD42

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia oppimistapoja ja osaa hyödyntää niitä omassa oppimisessaan itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- määrittää tiedon tarpeensa, arvioida ja soveltaa tietoa sekä hankkia tietoa erilaisista tiedonlähteistä
- toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintä- ja
vuorovaikutustilanteissa
- ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti,
ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.

Sisältö (Opintojakso)

• puheviestinnän perusteet
• oikeakielisyys
• asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistunut opetukseen vaaditun määrän.
Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja sovitun aikataulun mukaisesti. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.
Esitetyt näkemykset on perusteltuja, lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun esitykseen. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja esitys on melko virheetön ja ohjeistuksia noudatteleva.
Opiskelija ottaa esityksissään vastaanottajat ja tilanteen huomioon. Rakenteeltaan toimivan puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät erinomaisesti sovittuja aikatauluja noudattaen ja osallistunut opetukseen aktiivisesti sekä rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti sekä perustelee mielipiteensä monipuolisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksella ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

sovitut puhe-esitykset
palautettavat tehtävät
jatkuva näyttö

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

kirjoitustehtävät
harjoitukset
lähiopetus
esitelmät
ryhmä- ja pariharjoitukset

Oppimateriaalit

Opettajan laatima materiaali, Tekniikan viestintä -opas.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähiopetusta noin 2 tuntia viikossa
kirjoitus-, valmistelu- ja suunnittelutehtävät itsenäistä työskentelyä

Sisällön jaksotus

Tarkemmat tiedot Moodlessa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Poissaoloja tunneilta enemmän kuin 20 % ja/tai tekemättömiä töitä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistunut opetukseen vaaditun määrän.
Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja sovitun aikataulun mukaisesti. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.
Esitetyt näkemykset on perusteltuja, lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun esitykseen. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja esitys on melko virheetön ja ohjeistuksia noudatteleva.
Opiskelija ottaa esityksissään vastaanottajat ja tilanteen huomioon. Rakenteeltaan toimivan puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät erinomaisesti sovittuja aikatauluja noudattaen ja osallistunut opetukseen aktiivisesti sekä rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti sekä perustelee mielipiteensä monipuolisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta.

Siirry alkuun