Erirakenteisten metsien kasvatus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00DO39-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.07.2020 - 31.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teollisuusteknologia
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tietää metsänomistajien erilaisten tavoitteiden sekä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen metsänhoidon ratkaisujen ohjaajana
-tuntee puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla
-tuntee erilaiset metsien kasvatuksen ja uudistamisen vaihtoehtoiset menetelmät ja niiden perustelut ja osaa soveltaa niitä erilaisiin tilanteisiin
- tietää miten metsänkäsittelymenetelmän valinta vaikuttaa puunkorjuuseen
Sisältö (Opintojakso)
Metsien hoidon tavoitelähtöisyys, kotimaisten puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla, metsien kasvatus ja uudistaminen erikoistilanteissa (esim. erirakenteiskasvatus, 2- jaksoiset metsät, sekametsät),
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Hän tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija tuntee useimmat keskeiset metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Hän osaa tehdä metsänkäsittelyratkasiun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna erilaisia kirjallisia lähteitä. Opiskelija on hyvin perillä erilaisista metsätuholaisista ja -taudeista sekä muista metsänkasvatuksen riskeistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Hän osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja kuvata metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija hallitsee metsänhoitosuositukset ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Hän on myös perehtynyt hyvin uusimpaan erirakenteiskasvatusta koskevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää em. tietoja metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa
Aika ja paikka
Itsenäistä opiskelua ja etätehtävien tekoa ennen 1. lähijaksoa.
1. lähijakso 23.-24.10.2020.
23.10. maastoretkeily Vesijaolle, Padasjoelle Sauli valkosen kanssa.
24.10. maastoretkeily Vessari, Vilppula
Itsenäistä opiskelua ja etätehtävien tekoa 1. ja 2. lähijakson välillä
2. lähijakso 13.11. 2020. Maastoretkeily.
Itsenäistä opiskelua tenttiin.
Tentti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 21.11.2020
1. uusintatentti 5.12.2020
2. uusintatentti 19.12.2020
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 100 %
Itseopiskelutehtävt pitää olla tehtynä ajoissa. Ne arviodaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Itseopiskelutehtävien ajoissa palauttamatta jättäminen alentaa arvosanaa yhdellä numerolla per palauttamaton tehtävä.
Läsnäsolovelvollisuus lähiopetuksessa 23.-24.10. ja 13.11.2020.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, itsenäinen opiskelu ja siihen liittyvät tehtävät.
Oppimateriaalit
Tabulaan tallennetut linkit ja aineistot.
Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus. Menetelmät ja kannattavuus. Metla. Metsäkustannus.
Hynynen, J., Valkonen, S. & Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus. Metla.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. 2014. Metsänhoito. Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/wp-content/uploads/2019/06/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf
Valkonen, S., Siren, M. & Piri, T. 2010. Poiminta- ja pienaukkohakkuut – vaihtoehtoja avohakkuille. Metsäkustannus Metla.
Valkonen, S. 2017. Metsän jatkuvasta kasvatuksesta. Metsäkustannus.
Pukkala, T., Lähde, E. & Laiho O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus. Joen Forest Consulting. Bookwell.
Laki metsälain muuttamisesta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Maastoretkeilyt ja -harjoitukset 24 h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten teko 100 h
Sisällön jaksotus
Itseopiskelutehtävä 1: Harvennustavat ja harvennusreaktio
Itseopiskelutehtävä 2: Eri-ikäisrakenteisen metsän kasvatus
Lähijakso 1. 23.-24.10. Harvennustavat ja harvennusreaktio, eri-ikäisrakenteisten metsien kasvattaminen poiminta- ja pienaukkohakkuin,
Itseopiskelutehtävä 3: Sekametsien kasvatus
sItseopiskelutehtävä 4: Metsänkasvatuksen riskit ja niiden hallinta
Lähijakso 2. 13.11. Sekametsien kasvatus, kaksijaksoisten metsien kasvatus, alikasvosten hyväksikäyttö metsänuudistamisessa, metsänkasvatuksen riskit ja merkittävimmät metsätuhoriskit ja niiden hallitsemisen keinot.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
23.10..2020 Vierailu LUKEn Vesijaon tutkimusalueelle LUKEn tutkijan Sauli Valkosen johdolla,
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Vastuuopettaja Petri Keto-Tokoi
Läsnäsolovelvollisuus lähiopetuksessa 23.-24.10. ja 13.11.2020.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole tehnyt ja palauttanut tabulaan kaikkia annettuja tehtäviä tai niitä ei ole hyväksytty. Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen. Opiskelijan osaamisessa on huomattavia puutteita tai virheitä käsitteiden käytössä että metsänhoitomenetelmiä koskevissa perustiedoissa. Opiskelija ei ole osallistunut tenttiin tais aanut siitä hylätyn arvosanan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Opiskelija tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat. Opiskelija on jättänyt palauttamatta osan itseopiskelutehtävistä tai osaa ei ole hyväksytty. Opiskelijan tentissä osoittama osaaminen on tyydyttävän tasolla. Opiskelija on jättänyt palauttamatta yhden itseopiskelutehtävän ja hänen osaamisensa on muuten hyvä (3).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien vaikutuksia, riskejä, soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa tehdä metsänkäsittelyratkaisun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia. Opiskelija osaa tehdä vaikutusten, riskien ja kannattavuuden vertailuja erilaisten metsänhoidollisten menetelmien välillä. Opiskelija on jättänyt palauttamatta yhden itseopiskelutehtävän tai yksi on hylätty, ja hänen osaamisensa on muuten kiitettävä (5) tai oikein hyvä (4).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta, riskejä ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja selostaa metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija tuntee metsänhoitosuositukset hyvin ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää tätä tietoa metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja retkeilyillä. Opiskelija on palauttanut hyväksytysti kaikki itseopiskelutehtävät.