Skip to main content

Integrating Different Uses of Forestry (10 cr)

Code: 6M00BH61-3007

General information


Enrolment period
11.11.2019 - 06.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2020 - 22.05.2020
Implementation has ended.
Credits
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
School of Industrial Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Eeva Sundström
Person in charge
Petri Keto-Tokoi
Course
6M00BH61

Objectives (course unit)

The student
- knows the methods enabling the defining the objectives for the sustainable use of forest and their integration
-is able to use these methods to solve issues that arise when forests are used in multiple ways

Content (course unit)

Ecosystem services and ecosystems approach. The gain from forest and evaluating different tyoes of gain. Defining the objectives in the planning process. Public participation. Spatial data analysis in the planning of forest use.Adaptive planning. Multipurpose forest palnning. Landscaping and visualizing. Grants, recompensation and agreements as a means of integration. Voluntary forest conservation. Main international forest certification schemes and their significance in guiding forest management.

Prerequisites (course unit)

Opintojaksolle pääsy edellyttää, että opiskelijalla on opintojakson alkaessa vähintään 150 opintopistettä suoritettuna perus- ja ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja. Harjoittelun opintopisteitä ei oteta huomioon.

Location and time

13.1.-9.5.2020 TAMKin pääkampus, Kuntokatu 3. Opettajina Petri Keto-Tokoi (vastuuopettaja) ja Eeva Sundström.

Exam schedules

Ei tenttejä

Assessment methods and criteria

Arvioitavat suoritukset: kirjallisuuskatsaus (30 %), monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen (40 %), monitavoitteisen metsänhoidon kirjallinen etätehtävä (30 %).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, retkeilyt ja harjoitukset, monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen, etätehtävät, kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen

Learning materials

Kangas, J & Kokko, A. 2001. Metsän eri käyttömuotojen arvottaminen ja yhteensovittaminen. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 800.

Metsänhoidon suositukset -etätehtävään:

Päivinen, J., Björkqvist, N., Karvonen, L., Kaukonen, M., Korhonen, K-M., Kuokkanen, P., Lehtonen, H. & Tolonen, A. (toim.): Metsähallituksen metsätalouden ympäristöopas. Metsähallituksen metsätalouden julkaisuja 67. 162 s.
https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/mt/ymparistoopas2011.pdf

Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. (toim.) 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja.
http://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/metsanhoidon-suositukset/

Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2014. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja.
http://www.metsanhoitosuositukset.fi/wp-content/uploads/2016/08/Metsanhoidon_suositukset_riistametsanhoitoon_Tapio_2014.pdf

Keto-Tokoi, P., Saaristo, L. & Valkeapää, A. 2016. WWF:n metsänhoito-opas. Metsänhoitoa sinun ja luonnon ehdoilla. WWF Suomi. https://wwf.fi/mediabank/8468.pdf

Monimetsähankkeen tarkistuslista ja neuvontatyökalut: https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu

Muu materiaali osoitetaan Tabulassa.

Student workload

Retkeilyt 24 h, monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun teoriaopetus (Petri) 20 h, Paikkatietolähiopetus (Eeva) 12 h, itsenäinen työskentely 60 h, loppuseminaari 8 h

Content scheduling

1. lähijakso 13.-14.1.2020, Monitavoitteisen metsänhoidon perusteet. Maastoretkeily. Tehtävänanto metsänhoidon suosituksiin liittyvästä etätehtävästä
(PK-T)
2. lähijakso 14.-15.2.2020, Monitavoitteinen metsäsuunnittelu ja osallistaminen metsän käyttömuotojen yhteensovittamisen keinoina. Tehtävänanto monitavoitteisen metsäsuunnittelun tekemisestä (ES) Tehtävänanto kirjallisuuskatsauksen tekemisestä itse valitusta metsän eri käyttömuotoihin ja niiden yhteensovittamiseen liittyvästä aiheesta (PK-T).
3. lähijakso 24.-25.4.2020 Monitavoitteinen metsänhoito yhteensovittamisen keinona.
4. lähijakso 8.-9.5.2020 loppuseminaari, jossa opiskelija esittelevät kirjallisuuskatsaustensa ja metsasuunnitelmatyönsä päätulokset ja keskustellaan niistä.

International connections

Ei kv yhteyksiä

Further information

• Vierailijaluennot ja retkeilyt
* Kirjallisuuskatsaus 3 op (n. 10 sivua) ja sen tärkeimmät asiat esittellään 8.-9.5. Jokainen myös lukee yhden toisen tekemän kirjallisuuskatsauksen ja valmistautuu esittämään kysymyksiä siitä, kun ko. katsauksesta pidetään esitys.
Kirjallisuuskatsauksen suunnitelma palautetaan Tabulaan viimeistään 1.3.2020
Kirjallisuuskatsauksen lopullinen versio palautetaan Tabulaan viimeistään 30.4.2020
• Monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen 4 op (Eeva)
• Monitavoitteinen metsien käytön suunnittelu ja metsänhoito 3 op (Petri), mukaanlukien monitavoitteisen metsänhoidon suositusten etätehtävä.
• Loppuseminaari 8.-9.5. (kaikille pakollinen)

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei hahmota metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamisen problematiikkaa, eikä hallitse opintojaksolla opiskeltuja yhteensovittamisen välineitä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoritumisessa paljon apua. Kirjallisuuskatsaus on sirpaleinen, teoreettinen tieto ei kytkeydy esimerkkeihin.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa kokonaisuuden, jossa teoria ja esimerkit kytkeytyvät toisiinsa.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhtenäisen, perustellusti rajautuvan kokonaisuuden.

Go back to top of page