Siirry suoraan sisältöön

Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BH61-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.06.2020 - 06.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.09.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Petri Keto-Tokoi
Eeva Sundström
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Opintojakso
6M00BH61

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tuntee menetelmät, joiden avulla metsien kestävän käytön tavoitteita voidaan määritellä ja yhteensovittaa monitavoitteisessa metsien käytön suunnittelussa
- osaa käyttää näitä menetelmiä metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi

Sisältö (Opintojakso)

Ekosysteemipalvelut ja ekosysteemilähestymistapa. Metsien tuottamat hyödyt ja niiden arvottaminen. Metsien käytön tavoitteiden määritteleminen suunnitteluprosessissa. Osallistavat menetelmät. Paikkatietoanalyysit metsien käytön suunnittelussa. Mukautuva suunnittelu. Monitavoitteinen metsäsuunnittelu. Erityissuunnitelmat. Metsähallituksen luonnonvarasuunnittelu. Monitavoitteinen metsänhoito. Maisemasuunnittelu ja visualisointi. Tuet, korvaukset ja sopimukset yhteensovittamisen keinoina. Vapaaehtoinen metsiensuojelu. Keskeiset kansainväliset metsäsertifiointijärjestelmät ja niiden merkitys metsien käytön ohjaajina

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Opintojaksolle pääsy edellyttää, että opiskelijalla on opintojakson alkaessa vähintään 150 opintopistettä suoritettuna perus- ja ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja. Harjoittelun opintopisteitä ei oteta huomioon.

Aika ja paikka

7.9.-11.12.2020 TAMKin pääkampus, Kuntokatu 3. Opettajina Petri Keto-Tokoi (vastuuopettaja) ja Eeva Sundström.
Loppuseminaari 8. ja 9.12.2020

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat suoritukset: kirjallisuuskatsaus (30 %), monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen (40 %), monitavoitteisen metsänhoidon kirjallinen etätehtävä (30 %).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, retkeilyt ja harjoitukset, monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen, etätehtävät, kirjallisuuskatsaus ja sen esittäminen

Oppimateriaalit

Kangas, J & Kokko, A. 2001. Metsän eri käyttömuotojen arvottaminen ja yhteensovittaminen. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 800.

Metsänhoidon suositukset -etätehtävään:

Päivinen, J., Björkqvist, N., Karvonen, L., Kaukonen, M., Korhonen, K-M., Kuokkanen, P., Lehtonen, H. & Tolonen, A. (toim.): Metsähallituksen metsätalouden ympäristöopas. Metsähallituksen metsätalouden julkaisuja 67. 162 s.
https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/mt/ymparistoopas2011.pdf

Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. (toim.) 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja.
http://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/metsanhoidon-suositukset/

Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2014. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja.
http://www.metsanhoitosuositukset.fi/wp-content/uploads/2016/08/Metsanhoidon_suositukset_riistametsanhoitoon_Tapio_2014.pdf

Keto-Tokoi, P., Saaristo, L. & Valkeapää, A. 2016. WWF:n metsänhoito-opas. Metsänhoitoa sinun ja luonnon ehdoilla. WWF Suomi. https://wwf.fi/mediabank/8468.pdf

Monimetsähankkeen tarkistuslista ja neuvontatyökalut: https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu

Muu materiaali osoitetaan Tabulassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Retkeilyt 24 h, monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun teoriaopetus (Petri) 20 h, Paikkatietolähiopetus (Eeva) 12 h, itsenäinen työskentely 60 h, loppuseminaari 8 h

Sisällön jaksotus

7.9.-2.10.2020, Monitavoitteisen metsänhoidon ja metsäsuunnittelun perusteet. Luentoja ja maastoretkeilyjä. Monitavoitteisen metsänhoidon suosituksiin liittyvän etätehtävän tekeminen. Tehtävänvänanto kirjallisuuskatsauksen tekemisestä itse valitusta metsän eri käyttömuotoihin ja niiden yhteensovittamiseen liittyvästä aiheesta (PK-T).
5.10.-9.10 ja 19.10.-23.10. Tehtävänanto monitavoitteisen metsäsuunnittelun tekemisestä (ES) Monitavoitteisen metsäsuunnittelun maastotyöt ja suunnitelman koostamisen aloittaminen.
26.10.-11.12. 2020 Monitavoitteinen metsänhoito ja metsäsuunnittelu yhteensovittamisen keinonina jatkuu. Luentoja ja maastoretkeilyjä. Monitavoitteisen metsäsuunnitelman koostamista. Kirjallisuuskatsauksen tekemistä. Loppuseminaari 8.-9.12., jossa opiskelija esittelevät kirjallisuuskatsaustensa ja metsasuunnitelmatyönsä päätulokset ja keskustellaan niistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole. Maastoretkeilyissä läsnäolovelvollisuus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei kv yhteyksiä

Lisätietoja opiskelijoille

• Vierailijaluennot ja retkeilyt
* Monitavoitteinen metsien käytön suunnittelu ja metsänhoito 3 op (Petri), mukaanlukien monitavoitteisen metsänhoidon suositusten etätehtävä. Etätehtävän palautus viimeistään 4.10.2020.
Kirjallisuuskatsaus 3 op (n. 10 sivua) ja sen tärkeimmät asiat esittellään 8.12.2020 Jokainen myös lukee yhden toisen tekemän kirjallisuuskatsauksen ja valmistautuu esittämään kysymyksiä siitä, kun ko. katsauksesta pidetään esitys.
Kirjallisuuskatsauksen suunnitelma palautetaan Tabulaan viimeistään XXXX
Kirjallisuuskatsauksen lopullinen versio palautetaan Tabulaan viimeistään XXXX
• Monitavoitteisen metsäsuunnitelman tekeminen 4 op (Eeva)

• Loppuseminaari 8.-9.12.2020 (kaikille pakollinen)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei hahmota metsän eri käyttömuotojen yhteensovittamisen problematiikkaa, eikä hallitse opintojaksolla opiskeltuja yhteensovittamisen välineitä. Monitavoitteisen metsänhoidon suositusten etätehtävä, kirjallisuuskatsaus tai monitavoitteinen metsäsuunnitelma on jäänyt tekemättä/palauttamatta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät mekaanisesti tai tarvitsee niistä suoritumisessa paljon apua. Kirjallisuuskatsaus on sirpaleinen, teoreettinen tieto ei kytkeydy esimerkkeihin.
Monitavoitteisen metsänhoidon suosituksiin on perehdytty puutteellisesti ja niiden vaikutuksia on arvioitu puutteellisesti.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma sisältää joitain eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja lähtötietona olevan metsävaratiedon lisäksi. Metsäsuunnitelman toimenpiteet palvelevat suunnitelmassa asetettua tavoitetta mutta niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on analysoitu kevyesti tai ei ollenkaan. Metsien yleinen kehittyminen kohti asetettua tavoitetta jää hyvin puutteelliseksi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija soveltaa oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä asianmukaisesti, mutta jossain määrin kaavamaisesti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa kokonaisuuden, jossa teoria ja esimerkit kytkeytyvät toisiinsa.Opiskelija osaa arvioida monitavoitteisen metsänhoidon menetelmien myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia metsän eri käyttömuotojen ja käytön tavoitteiden kannalta.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma sisältää eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja hyödyntäen. Aineistojen käytön hyöty on vaillinaisesti perusteltu. Metsäsuunnitelmaan on sisällytetty asetettuihin tavoitteisiin tähtäävät toimenpiteet ja niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on tarkasteltu. Metsien yleistä kehittymistä kohti asetettua tavoitetta on kuvattu kohtalaisen hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija soveltaa ja yhdistelee oppimiaan käyttömuotojen yhteensovittamisen ja osallistamisen välineitä luovasti, kriittisesti ja tilanteeseen sopivasti. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhtenäisen, perustellusti rajautuvan kokonaisuuden. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti ja syvällisesti monitavoitteisen metsänhoidon menetelmien myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia metsän eri käyttömuotojen ja käytön tavoitteiden kannalta.
Monitavoitteinen metsäsuunnitelma on laadittu monipuolisesti ja perustellen eri lähteistä saatuja paikkatietoaineistoja hyödyntäen. Metsäsuunnitelmaan on sisällytetty asetettuihin tavoitteisiin tähtäävät toimenpiteet ja niiden vaikutuksia sekä kuvio- että tilatasolla on analysoitu kattavasti ja perustellusti. Metsien yleistä kehittymistä kohti asetettua tavoitetta on osattu kuvata selkeästi perustellen.

Siirry alkuun