Laatu- ja erikoispuun tuottaminen ja käyttö (3op)
Toteutuksen tunnus: M1206-2001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2008 - 12.01.2009
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2009 - 29.05.2009
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 25
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tuntee erikoispuulajit ja niiden kasvatuksen periaatteet. Hän tietää laatupuukasvatuksen menetelmät. Opiskelija osaa erotella erikoispuut tavanomaisimmista puutavaralajeista sekä ymmärtää laatuvaatimusten merkityksen erikoistuotteiden valmistusprosessin kannalta. Opiskelija on selvillä puuaineen ominaisuuksista ja niiden vaikutuksesta puuta jalostettaessa. Opiskelija tuntee erikoispuiden käyttökohteita ja ymmärtää, miten erilaisilla metsänhoitotoimenpiteillä voidaan vaikuttaa raaka-aineen saatavuuteen ja laatuun. Opiskelija tuntee erikoispuun korjuun ja mittauksen erityispiirteet. Opiskelija tuntee erikoispuihin sovellettavat sahausmenetelmät.
Sisältö (Opintojakso)
Erikoispuiden määritelmä, laadunmääritysperusteita, erikoispuiden ja puuaineen tunnistaminen, laatupuun ja erikoispuun kasvattaminen, erikoispuun korjuu ja mittaus, sahaus, lajittelu, kuivatus ja varastointi sekä erilaisia erikoispuun käyttökohteita
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Puulajien tuntemus, metsän kasvatuksen ja uudistamisen periaatteiden tuntemus, puutavaran mittaus, puunkorjuun perusteiden tuntemus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lopputentti 4. periodin lopussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustehtävät ja ryhmäesitykset 50%
Lopputentti 50 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus|esitelmät|harjoitukset|itsenäinen verkko-opiskelu|kenttätyöskentely (sis. opintoretket)
Oppimateriaalit
Antikainen, M. 1993. Tammimetsien hoito. Helsingin yliopiston metsäekologian julkaisuja 1.
Fagerstedt, K., Pellinen, K, Saranpää, P. ja Timonen, T. 1996. Mikä puu - mistä puusta? Yliopistopaino.
Holm, S. 2000. Haavan kasvatus ja käyttö. Metsälehti kustannus.
Keinänen, E. ja Tahvanainen, V. 1995. Pohjolan jalot puut. Erikoispuiden mitta-, laatu- ja käsittelyopas.
Pirttilä, V. ym. (toim.) 2007. Joulupuukirja.
Rantala, S. ja Anttila, T. 2004. Lehtikuusen kasvatus ja käyttö.
Valkonen, S., Rantala, S. ja Sipilä, A. 1995. Jalojen lehtipuiden ja tervalepän viljely ja kasvattaminen.
Visaseuran kotisivut [http://www.visaseura.com/]
Metlan puulaji -sivut [http://www.metla.fi/metinfo/puulajit/]
Mustilan arboretumin kotisivut [http://www.mustila.com/]
Fiskarsin laatupuu [http://www.fiskarsvillage.fi/laatupuu/]
Joulupuuseuran kotisivut. [http://www.joulupuuseura.fi/]
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 16 h/ op, itsenäistä opiskelua 10 h/op
Sisällön jaksotus
3. periodilla luentoja/ ryhmäesityksiä perjantaisin (ks. erillinen aikataulu) yhteensä 20 tuntia. 4. periodilla luentoja 12 tuntia ja yksi 2 päivän mittainen retkeily (Länsi-Uusimaan suuntaan), yhteensä 28 tuntia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lopputentin voi vaihtoehtoisesti korvata oppimispäiväkirjalla
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailu Länsi-Uusimaalle eri toimijoiden kohteisiin (teollisuus, mhy ym.)
Lisätietoja opiskelijoille
Ajankohta
7.1.2009-30.4.2009
Oppimistavoitteet
Opiskelija tuntee laatu- ja erikoispuun käsitteen ja osaa erottaa erikoispuulajit tavanomaisimmista puutavaralajeista
Opiskelija tuntee erikoispuiden käyttökohteet
Opiskelija tietää erikoispuun hankinnan, korjuun ja mittauksen periaatteet
Opiskelija tietää erikoispuulajien uudistamisen ja kasvatuksen periaatteet
Toteutustapa
Nuorisoasteen toteutus
Muutokset edelliseen toteutukseen
Opintoretken valmisteluista vastaavat opettajat, koska edellisellä kerralla opiskelijoiden koordinoima retki osin epäonnistui.