Lasten- ja nuorten hoitotyö (4op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT85-3022
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2019 - 05.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 01.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 52
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla Markkanen
- Hanna Viitala
- Lasse Tervajärvi
- Piia Ollila
- Katariina Kunnas
- Vastuuhenkilö
- Katariina Kunnas
- Opintojakso
- 7K00CT85
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
-osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa ohjatusti yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä arvioida hoidon tarpeen, suunnitel-la, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- tietää tavallisimmat lastentaudit
Sisältö (Opintojakso)
- lapsen kasvu, kehitys ja kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta koskevat oikeudet
- lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus , ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen saattohoito, kuolema
- lasten ravitsemuksen erityiskysymykset
- tavallisimmat lastentaudit
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.
Aika ja paikka
Lähiopetus toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lasten ja nuorten hoitotyö, lääkelasku sekä lastentautioppi 21.2.2020.
Uusinta 1 23-28.3.2020 ja toinen uusinta 20-25.4.2020.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö sekä lastentaudit
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät. Osallistuminen lähiopetustunneille vähintään 50 %:sti.
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely koululla
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelytunneilla koululla
Osa 4 Pienryhmätyöskentely kentällä
- Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista lapsille suunnatun toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä toiminnan hyväksytyn itsearvioinnin laatimisen annetussa aikaikkunassa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen, tehtävät
Oppimateriaalit
- Storvik-Sydänmaa S., Tervajärvi L. & Hammar A. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro oy. (Soveltuvin osin)
- Lapsiperheen tuet. Kela. Jos lapsi sairastuu https://www.kela.fi/jos-lapsi-sairastuu ja Vammaistuki lapselle https://www.kela.fi/vammaistuki-lapselle
- Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille.THL. (soveltuvin osin)
- Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa -hoitosuositus
- Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus
- Käypä hoito -suositukset: Atooppinen ekseema, Alahengitystieinfektiot (lapset), Virtsatieinfektiot, Elvytys (lasten elvytys)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun. Lähiopetusta 24 h, josta pienryhmätyöskentelyä 4 h. Itsenäistä työskentelyä 84 h, joka sisältää oppimateriaaliin perehtymisen ja valmistautumisen sekä koulussa että koulun ulkopuolella tapahtuviin pienryhmätyöskentelyihin sekä koulun ulkopuolella tapahtuvan toiminnan ja sen reflektoinnin.
Sisällön jaksotus
Osa 1: Lasten ja nuorten hoitotyö sekä lastentaudit
läsnäolovelvollisuus 50 % lähiopetustunneista = 10 h lähiopetustunneista.
lastentaudit-opetus integroitu hoitotyön opetukseen
lasten ravitsemuksen erityskysymyksiä 2h sisältyy hoitotyön kokonaisuueen (ravitsemustieteen opettaja)
Osa 2: Lasten ja nuorten hoitotyön lääkelasku
Osa 3: Pienryhmätyöskentely koululla
Osa 4: Pienryhmätyöskentely kentällä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pienryhmätyöskentely tapahtuu osittain yhteistyössä päiväkotien/päiväkerhojen/alakoulujen/lapsiperheiden kanssa toteuttamalla 1-12-vuotiaille lapsille tavoitteellista toimintaa n. 2 h.
Toimintaa suuniteltaessa tulee huomioida aika, mikä menee mahdollisten välineiden lainaamiseen ja suunnitelman hyväksyttämiseen (5-10 työpäivää).
Lisätietoja orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma saattaa päivittyä opintojakson alkaessa.
Osallistuminen orientaatiotunnille on pakollinen.
Koko ryhmän lähiopetustunneilla 50 % läsnäolovelvollisuus. Mikäli opiskelija on poissa enemmän kuin 10 lähiopetustuntia, korvaus tapahtuu osallistumalla toisen toteutuksen opetukseen. Teoriakokeen suoritus tulee Pakkiin vasta opiskelijan korvattua lähiopetustuntien poissolot ja suoritettua annetut tehtävät.
Lähiopetustunneille valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.
Pienryhmätyöskentelytunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus. Lääke- ja nestehoidon pienryhmätunnit suoritettava järjestyksessä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Lastenhoitotyön tai lastentautiopin teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
- Ei osallistu kentällä tapahtuvan pienryhmätyöskenetelytoiminnan suunnitteluun tai toteutukseen
- Oman toiminnan reflektointi on pintapuolista
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyöhön sekä lastentautioppiin liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Ymmärtää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentautiopin tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet,
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon