Siirry suoraan sisältöön

Myynnin menestystekijät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP04-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 04.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 07.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Pauliina Airaksinen-Aminoff
Marita Tuomala
Mari Rytisalo
Mari Stenvall
Anu Kallionpää
Vastuuhenkilö
Anu Kallionpää
Opintojakso
3H00DP04

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy myyntityön perusteisiin. Lisäksi opitaan myös kansainvälisen kaupankäynnin toimintatapoja. Esiintymistaidon valmennuksessa pohditaan syvemmin toimivan esityksen rakennetta, sisältöä ja havainnollistamiskeinoja vaikuttamisen näkökulmasta ja perehdytään erityisesti myyntiin liittyvän viestintään.

MYYNTITYÖ 1 op
Opiskelija
- osaa nähdä myynnin merkityksen yrityksen kannattavuudelle
- osaa myyntiprosessin eri vaiheet
- osaa analysoida ja kehittää omaa tapaansa myydä.

KANSAINVÄLISTYMINEN 1 2 op
Opiskelija
- osaa käyttää INCOTERMS-toimitusehtoja ja tietää ulkomaankaupan tarjoustoiminnan keskeiset vaatimukset
- tuntee ulkomaankaupan maksutavat ja tärkeimmät asiakirjat
- tuntee INTRASTAT-tilastoinnin ja tullaustoiminnan pääperiaatteet.

ESIINTYMISTAITO 2 op
Opiskelija
- osaa hyödyntää viestinnän osa-alueita omassa esiintymisessään
- osaa viestiä vakuuttavasti ja monipuolisesti argumentoiden
- tunnistaa erilaisten myyntiin liittyen viestintätilanteiden erityispiirteet ja osaa muokata omaa viestintää niihin sopivaksi.

Sisältö (Opintojakso)

MYYNTITYÖ
Mitä ratkaisumyynti on?
Mitä eri vaiheita myyntiprosessi sisältää?
Miten myyjä voi parantaa myyntituloksiaan?

KANSAINVÄLISTYMINEN 1
Mitä Incoterms-toimituslausekkeet ovat ja miten niitä käytetään tarjouksissa?
Mitkä ovat yleisimmät maksutavat ja tärkeimmät asiakirjat ulkomaankaupassa?
Mitä on Intrastat-tilastointi ja miten tavaran tullaus toimii?

ESIINTYMISTAITO
Mitkä osa-alueet tulee huomioida omaa esiintymistä ja viestintää suunnitellessa?
Miten laatia vaikuttava puhe-esitys?
Mitkä erityispiirteet kuuluvat myyntiin liittyvään viestintään?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

MYYNTITYÖ
Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessin eri vaiheet.
Opiskelija osaa analysoida yksinkertaisia myyntitilanteita.

KANSAINVÄLISTYMINEN 1
Opiskelija osaa määritellä kansainvälisen kaupan keskeiset käsitteet ja hän tuntee ulkomaankaupan käytännöt perustasolla.

ESIINTYMISTAITO
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävänannot, mutta opiskelijan analysointi ja reflektointi liittyen viestintään laajempana ilmiönä sekä omaan viestintäkäyttäytymiseen on heikkoa tasoa. Opiskelija ei sovella viestintään liittyvää teoreettista tietoa omaan viestintäkäyttäytymiseen eikä mainittavaa kehitystä ole täten havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

MYYNTITYÖ
Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja tietää, miten niissä tulee toimia.
Opiskelija osaa analysoida erilaisia myyntitilanteita.

KANSAINVÄLISTYMINEN 1
Opiskelija osaa käyttää kansainvälisen kaupan käsitteitä tarjouksissa, hän osaa selittää ja analysoida ulkomaankaupan käytäntöjä.

ESIINTYMISTAITO
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävänannot perusteellisesti, ja osaa analysoida omaa ja muiden viestintäkäyttäytymistä hyödyntäen teoreettista tietopohjaa. Opiskelijan omassa viestinnässä niin yksilö- kuin ryhmätilanteissa on nähtävillä kehitystä mikä omalta osaltaan kertoo teemaan liittyvästä soveltamis- ja oppimiskyvystä ja motivaatiosta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

MYYNTITYÖ
Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja tietää, miten niissä tulee toimia.
Opiskelija osaa analysoida haastavia myyntitilanteita ja tehdä myyjälle kehitysehdotuksia.

KANSAINVÄLISTYMINEN 1
Opiskelija käyttää kansainvälisen kaupan käsitteitä monipuolisesti ja pystyy määrittelemään ja analysoimaan haasteellisia ulkomaankaupan käytäntöjä.

ESIINTYMISTAITO
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävänannot perusteellisesti ja innovatiivisesti. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida omaa ja muiden viestintäkäyttäytymistä hyödyntäen teoreettista tietopohjaa. Opiskelijan oma viestintä niin yksilö- kuin ryhmätilanteissa on hallittua ja tarkoituksenmukaista mikä osaltaan kertoo teemaan liittyvästä soveltamis- ja oppimiskyvystä ja motivaatiosta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Esiintymistaito 2:
Ei tenttiä. Uusinnan tapa riippuu puutteista suorituksissa ja päätetään yhdessä opettajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Esiintymistaito 2:
Pakollinen läsnäolo kontaktikerroilla (yht. 4 kpl) ja annettujen
tehtävien tekeminen niin tunneilla kuin kotonakin (3 osasuoritusta):
1. osasuoritus 25 %
2. osasuoritus 35 %
3. osasuoritus 40 %

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Esiintymistaito 2:
Interaktiiviset luennot, yksilö- ja pienryhmäharjoitukset

Oppimateriaalit

Esiintymistaito 2:
Kontaktikerroilla annettavat materiaalit ja lähdekirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Esiintymistaito 2:
12 t = kontaktikerrat
42 t = itsenäinen opiskelu opiskletavien teoreettisten kokonaisuuksien tai yksilö- tai ryhmäharjoitusten parissa

Sisällön jaksotus

Esiintymistaito 2:
1. asiakokonaisuus: 13,5 t
2. asiakokonaisuus: 13,5 t
3. asiakokonaisuus: 13,5 t
4: asiakokonaisuus: 13,5 t

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Esiintymistaito2:
Ei valinnaista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Esiintymistaito 2:
-

Siirry alkuun