Metsä yhteiskunnassa (5op)
Toteutuksen tunnus: 6M00DV56-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.10.2020 - 19.11.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.11.2020 - 17.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-ymmärtää metsäsektorin taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen merkityksen alue- ja kansantaloudessa
-tietää metsäsektorin ja metsien käytön historian ja tulevaisuuteen vaikuttavat toimintaympäristön muutokset Suomessa
-ymmärtää metsien käyttöä ohjaavien instituutioiden, ohjauskeinojen ja lainsäädännön taustan ja vaikutuksen metsien käyttöön
-tietää miten metsävaratietoa tuotetaan ja osaa hyödyntää metsäalan tilastoja
-tietää millaisia mahdollisuuksia Suomen metsät tarjoavat eri käyttömuodoille
-tuntee yleisellä tasolla metsien yhteiskunnallista merkitystä eri maantieteellisillä alueilla.
Sisältö (Opintojakso)
Perehtyminen metsien ja metsäinstituutioiden historiaan sekä metsäsektorin kulttuuriseen, alue- ja kansantaloudellisen merkitykseen ja metsävaratiedon tuottamiseen tilastojen, kirjallisuuden ja luentojen avulla. Metsäsektorin tulevaisuuskuvien ja metsän eri käyttömuotoihin liittyvien mahdollisuuksien hahmottelu. Metsätilastojen ja metsäsektoriin liittyvien aineistojen käyttö.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa, alueeellisessa kehityksessä. Hän tietää tärkeimmät suomalaisen metsätalouden instituutiot ja tuntee niiden kehityksen pääpiirteissään. Opiskelija osaa esittää näkemyksiä metsäalan tulevaisuudesta. Opiskelijan käsitykset edellä mainitusta asioista ovat kuitenkin suppeita tai perustuvat yksipuoliseen tietoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa esittää perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta ja sen kehityksestä. Hän tuntee metsätaloutta ohjaavat instituutiot, niiden tehtävät ja instituutioiden väliset suhteet. Opiskelija osaa esittää perusteltuja arvioita metsäalan tulevaisuuskuvista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen ja kulttuurisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa hahmottaa metsäpolitiikan ja suurempien kehityskulkujen yhteyksiä - yhdistää käsitteellistä, kokemuksellista, yleistä ja paikallista tietoa, Opiskelija osoittaa avoimuutta erilaisia tulkintoja kohtaan ja osaa hahmottaa luovasti metsäalan tulevaisuuskuvia.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu muihin suorituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kokonaisvaltaiseen näyttöön metsien yhteiskunnallisen merkitysen ymmärtämisestä, kyvystä käyttää kriittisesti yhteiskunnallista merkitystä kuvaavaa tietoa ja tuottaa ko. tiedon avulla esityksiä aiheesta.
Arviointi kohdistuu tutoriaalityöskentelyyn (20%), oppimispäiväkirjaan (35%), parityöhön ja ryhmätyöhön (45%). Opiskelijan pitää olla mukana molemmissa 2 lukupiireissä sekä osallistuttava ohjeistuksen mukaisesti ajankohtaisen metsäkeskustelun seurantaan (Tabulassa). Arvioinnin kohteena on opiskelijan työskentely ja asennoituminen, tiedot ja tiedonhakutaidot sekä kyky käyttää niitä tietojen välittämiseen, näkemysten perusteluun ja argumentointiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kirjallisuuteen perehtyminen ja siitä keskustelu, parityö metsien merkityksestä paikallistaloudessa, ryhmätyö metsän ja yhteiskunnan suhteista eri aikoina, ajankohtaisen metsäkeskustelun seuranta, tutoriaalityöskentely.
Oppimateriaalit
Opintojakson lukupiireihin on julkaistu ohjeellinen kirjalista. Keskeisiä lähteitä ovat
- Jalonen, Riina ym. (toim.) 2006. Uusi Metsäkirja. Gaudeamus.
- Roiko-Jokela, Heikki 2012. Ihminen ja metsä (1 ja 2). Metsäkustannus.
- Tasanen , Tapani 2004. Lähti puut ylenemähän. Metsien hoidon historia Suomessa keskiajalta metsäteollisuuden läpimurtoon 1870-luvulla.
- Hetemäki, Lauri ym. 2011 Murroksen jälkeen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutoriaali-istunnot ja niihin liittyvät elokuvaesitykset 15 h
Teemaluennot 15 h
Lukupiirit ja opiskelijoiden muut esitykset 25 h
Itsenäinen opiskelu 75 h
Sisällön jaksotus
Aloitusluento 17.11.
Tutoriaaliin liittyvä elokuvaesitys Metsäjätti 18.11.
Aloitustutoriaalit 20.11.
Lukupiiri 1 25.11. (valmistautumista sitä ennen) + luento lukupiirin jälkeen
Lukupiiri 2 30.11. (valmistautumista sitä ennen) + luento lukupiirin jälkeen
Paikkakuntaparityön tekoa 2.12.- 7.12. Välitarkistus 4.12. ja esitykset 7.12. ja 9.12.
Metsäalan organisaatiot 11.12.-14.12. (esitykset 14.12.)
Loppututoriaali 16.12.
Kaikkien tehtävien palautusten takaraja 17.12.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opsissa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opsissa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opsissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvattu opsissa