Osto- ja myyntikanavat (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8U00DR26-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2019 - 29.02.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.03.2020 - 17.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- tunnistaa palvelualojen yritysten erilaisia osto-, jakelu- ja myyntikanavia
- käyttää ja tuottaa liiketoimintatietoa palveluyrityksen tuloksellisuuden ja tehokuuden parantamiseksi sekä kanavien valitsemiseksi
- kehittää omaa hankintaosaamistaan ja neuvottelutaitojaan
Sisältö (Opintojakso)
- keskeiset osto-, jakelu- ja myyntikanavat
- markkinoinnin, ostojen ja myynnin tunnusluvut
- tuottojohtamisen perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Tuntee joiltain osin osto- ja myyntikanavien toimintaa. Tunnistaa pääkanavat ja tunnuslukuja.
Ymmärtää hankinta- ja myyntikanavien merkityksen organisaation liiketoiminnassa.
Osaa hyödyntää niukalti osto- ja myyntikanavia sekä niiden tunnuslukuja organisaation kehittämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Tuntee hyvin osto- ja myyntikanavien sisältöjä ja hyötyjä. Ymmärtää osto- ja myyntikanavien tietovarantoja ja tunnuslukuja.
Hallitsee ja hyödyntää hyvin osto- ja myyntikanavia sekä osaa vertailla ja valita niitä organisaation kehitysprojekteihin.
Parantaa omaa tuottojohtamisosaamistaan.
Kehittää organisaation osto- ja myyntijakelukanavastrategiaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Tuntee hyvin osto- ja myyntikanavien sekä tuottojohtamisen liiketoiminnallisen merkityksen ja niiden vaikutuksen palveluliiketoimintastrategioihin. Osaa analysoida ja ennakoida osto- ja myyntikanavien toiminnan hyötyjä organisaation ja toimialan liiketoiminnan arvon rakentamiseen.
Hallitsee monipuolisesti osto- ja myyntikanavia sekä ymmärtää niiden tietovarantoja.
Osoittaa palveluliiketoiminnallista ja tuottojohdollista kokonaisajattelua ja arvonluontia.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkossa 16.03.-17.05.2020.
Verkko-opiskelun lisäksi lähipäivät TAMK:ssa 18.04. ja 07.-08.05.2020.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tulossa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tulossa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu
Yhteisöllinen oppimispiirityöskentely verkossa ja kontaktipäivänä
Lähiopetus
Oppimateriaalit
Nieminen, Sanna. Hyvä hankinta - parempi bisnes. Helsinki: Talentum Pro, 2016.
Sylvester, Ken. Negotiating in the Leadership Zone . London, UK: Elsevier Science, 2016.
Kirjat ovat saatavilla e-kirjana TAMK:n kirjaston kautta.
Lisäksi opintojakson aikana osoitettava verkkomateriaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op., joka vastaa n. 135h opiskelijan työmäärää. Opintojakson kuormittavuus voi vaihdella riippuen opiskelijan valmiuksista.
Sisällön jaksotus
Tulossa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla voidaan hyödyntää omaa työpaikkaa oppimisympäristönä.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetukseen osallistumista edellytetään.