Monitoimijainen yhteistyö (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00EU81-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2019 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Tuntee moniammatilliseen ja monitoimijaiseen yhteistyöhön liittyviä peruskäsitteitä, näkökulmia ja tekijöitä.
Jäsentää sisäiset ja ulkoiset opiskeluhuollolliset, muut palvelut ja verkostot opiskelijan oppimisen sekä hyvinvoinnin tukemisessa ja hyödyntää sekä kehittää niitä.
Ymmärtää opiskelijan asemaa moniammatillisessa ja monitoimijaisessa yhteisyössä.
Osaa tehdä kollegiaalista yhteistyötä sekä työskennellä moniammatillisessa ja monitoimijaisessa työryhmässä opiskelijan edun mukaisesti arvioiden yhteistyön merkitystä opiskelijan oppimisen tuen ja hyvinvoinnin näkökulmasta.
Sisältö (Opintojakso)
Mitkä ovat tarkoituksenmukaiset opiskelijan oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyvät organisaation sisäiset ja ulkoiset palvelut sekä verkostot?
Millaista on opiskelijan edun mukainen moniammatillinen ja monitoimijainen yhteistyö?
Miten hyödynnetään kollegiaalisuutta ja verkostoja opiskelijan oppimisen sekä hyvinvoinnin tukemisessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
-tuntee moniammatilliseen ja monitoimijaiseen yhteistyöhön liittyviä peruskäsitteitä, näkökulmia ja tekijöitä
-jäsentää sisäiset ja ulkoiset opiskeluhuollolliset, muut palvelut ja verkostot opiskelijan oppimisen sekä hyvinvoinnin tukemisessa ja hyödyntää sekä kehittää niitä
-ymmärtää opiskelijan asemaa moniammatillisessa ja monitoimijaisessa yhteisyössä
-tekee kollegiaalista yhteistyötä sekä työskentelee moniammatillisessa ja monitoimijaisessa työryhmässä opiskelijan edun mukaisesti arvioiden yhteistyön merkitystä opiskelijan oppimisen tuen ja hyvinvoinnin näkökulmasta.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Aika ja paikka
Ei määritelty.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkokurssi ja seminaarityöskentely.
Oppimateriaalit
Halenius-Alari T., Huhtanen K. & Paatos H. 2009. Tiimityö ja ryhmien työskentely.
Teoksessa K. Huhtanen & S. Keskinen 2009. Rehtorius peliäkö? Saarijärvi: Saarijärven Offset Oy. 77–96.
Isoherranen, K. 2012. Uhka vai mahdollisuus – moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Helsinki. Verkossa osoitteessa:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/37493/isoherranen_vaitoskirja.pdf
Jyrkiäinen A. 2007. Verkosto opettajien tukena. Tampere: Tampereen Yliopistopaino. Verkossa ositteessa: Acta Electronica Universitatis Tamperensis.
Kontio, M. 2010. Moniammatillinen yhteistyö, TUKEVA-hanke. Verkossa osoitteessa:
http://oulu.ouka.fi/seutu/tukeva/moniammatillinen-julkaisu.pdf
Koskela, Seija 2013: Tarkastelussa moniammatillinen yhteistyö ja sen edellytykset. Elinikäisen ohjauksen verkkolehti, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Verkossa osoitteessa
https://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2013/03/28/tarkastelussa-moniammatillinen-yhteistyo-ja-sen-edellytykset/
Miolo, G. & DeVore, S. 2016. Speech language pathology and education students engage in interprofessional collaborative practice to support children with special needs in preschool settings. Journal of Interprofessional Education & Practice 4 (2016) 81-87.
Vainikainen, M.-P., Thuneberg, H., Greiff, S. & Hautamäki, J. 2015. Multiprofessional collaboration in Finnish schools. International Journal of Educational Research 72 (2015) 137–148.
Verkostojohtamisen opas
https://www.seugolaid.fi/wp-content/uploads/2017/03/Verkostojohtamisen-opas-versio-1-0-30-12-2010.pdf
Sisällön jaksotus
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu jaksotus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan hopsissa vahvistettu suoritustapa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Verkkokurssin tehtäviin pohjatuva työelämäyhteistyö.
Kansainvälisyys
Opiskelijan hopsin mukaiset kv-yhteydet.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.