Varhaiskasvatus ja päivähoito (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL62-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 30.11.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 01.08.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Avoin AMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (Opintojakso)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
· Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
· Vaihtoehtoiset pedagogiikat
· Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen kasvun ja oppimisen tukijana
· Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
· Pedagoginen toiminta: havainnointi, suunnittelu, ohjaus, dokumentointi ja arviointi
· Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
· Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
· Lapsen oppimisympäristöt
· Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
· Haastavat kasvatustilanteet
· Varhaiskasvatuksen eri muodot, laatu ja arviointi
· Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Syksyn 2019 itsenäisen tehtävän palautus Tabulaan 28.10.19 tämän jälkeen 3vk sisällä arvioin palautetut tehtävät. Toinen palautus mahdollisuus 25.11.
Leikki teeman posteri esitykset 9.11 la
Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen oppimistehtävä (Piia), palautus 28.3.2020 (arviointi 1-5)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä hyväksytty/täydennettävä
Syksyn osuudesta arvioidaan itsenäinen tehtävä 1-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lennot, ryhmätyöt, itsenäiset tehtävät.
Leikki teemasta posteri syksy 2019
Itsenäinen tehtävä syksy 2019
Keväällä varhaiskasvatuksen kokonaisuudesta tehdään portfolio tai posteri.
Oppimateriaalit
Tabulassa 7S00EL62-3001 Varhaiskasvatus ja päivähoito materiaalia.
Syksy 2019 Raijan itsenäisen tehtävän keskeiset lähteet :
Ahonen Liisa: Vasun käyttöopas ja
Helenius&Lumme : Varhaiskasvatus perusteita sekä
Teoksesta valloittava varhaiskasvatus (toim.) Koivula ym. luvut II / 5. Kulttuurihistoriallinen lähestymistapa ja luku IV Varhaiskasvatuksen pedagoginen toimintaympäristö. ja lisäksi opiskelijan itsenäisesti hankkimat lähdeteokset.Muu materiaali ohjeessa.
Piian osuuden kirjallisuus:
Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa. Ahonen & Roos, 2019.
Mitä kuuluu? Lapsen kuuleminen ja osallisuus päiväkotiarjessa. Roos, 2016.
Lasten kertomuksia päiväkotiarjesta. Roos, 2015.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syksy 2019
4op = opiskelijan työtä 4x27h = 108 tuntia
Lähiopetus syksyllä 11 tuntia ja itsenäistä työtä 97h
Ennakkotehtävä 10h
Posteri leikistä Piia Roos ( ohjeistaa 27.9 ) 20h
Itsenäinen tehtävä Raija 67 h
Kevät 2020
6op = opiskelijan työtä 162 tuntia tästä 40h on jo syksyllä suoritettu
keväällä 122 tuntia josta lähiopetusta 18h
Itsenäinen osuus 100h
Piia / arviointiin liittyvä tehtävä
Piia / osallisuuteen liittyvä välitehtävä
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävän palautus 14.8.19 raija.yliniemi@tuni.fi- henkilökohtainen palaute ja käsitellään parettain ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla.
27.9 Piia Roos Teemana leikki ja postereiden esitykset 9.11 klo 12.45-15.15
Kevät 2020:
17.1 ja 28.3 Piia Teemana arviointi ja kehittäminen sekä osallisuus
Piian arviointiin liittyvän tehtävänpalautus 28.3.2020
la 18.1 klo 9.00-11.45 Monikulttuurisuus varhaiskasvatuksessa, asintuntija luento Virve Savolainen
Lisätietoja opiskelijoille
Kevään totsu 6op osalta täydentyy marras-joulukuussa.