Puu biotalouden raaka-aineena (7 cr)
Code: 6M00DQ18-3001
General information
- Enrolment period
- 02.07.2019 - 06.09.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 7 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- School of Industrial Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Reijo Manninen
- Manne Viljamaa
- Reijo Virtanen
- Perttu Arminen
- Course
- 6M00DQ18
Objectives (course unit)
The student:
- knows the suitability of different types of timber for the most common wood manufacturing processes, the efficiency of the use of wood raw material and the requirements of the end products for the wood raw material
- knows the potential of wood raw material as a substitute for non-renewable raw materials in various products
-can acquire professional information from a variety of sources and produce a small report on his / her professional field.
Content (course unit)
The most important industrial processing processes for wood raw material (wood products industry, chemical forest industry, wood energy use) and their products. Finnish wood as a renewable raw material and its suitability for different production processes. Physics related to wood properties (humidity, calorific value, elasticity, strength). Requirements set by different processes for wood quality. Information retrieval teaching. Making a report.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student knows the wood processing industries and the main product groups manufactured in them.
He knows the possibilities of using different types of timber in different processing industries.
He / she knows the most important timber assortments used in Finland and is able to allocate different parts of trees to different wood assortments, taking into account the quality criteria set by different processing plants.
The student knows how to retrieve information about his professional field
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student knows the most important industrial wood processing processes as well as the products and by-products resulting from them.
He knows the requirements of the most important wood processing processes for wood raw material.
The student can use professional information when preparing reports.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student is able to calculate the efficiency of the use of wood raw material for the most important processing processes, products and by-products.
The student knows the most important physical properties of wood raw material and recognizes how it affects the industrial use of wood and understands how different factors influence the use of wood in different processing processes.
The student knows the effects of different wood raw material properties on end products in the most important refining processes.
The student is able to use the information he / she is looking for in the preparation of reports taking into account source critics and be able to make source references and a list of sources.
Location and time
Aloitus 22.11. Virroilla. Kolme lähijaksoa, joista kaksi ennen joulua ja yksi tammikuun alussa. Tarkemmin kohdassa Sisällön jaksotus.
Tammikuun lähijakso pidetään Tampereella 10.1. - 11.1.
Perjantaina aamulla on svenska klo 10-13, fysiikkaa klo 13-17 ja johdanto lauantain sahausharjoitukseen klo 17-18.
Lauantaina on sahausharjoitus Lempäälässä.
Exam schedules
Verkkotentit: sovitaan opintojakson alussa
Uusintatentit sovitaan erikseen opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointiin vaikuttavat
- Etätehtävät 4 kpl 10 %
- Sahauslaskelma 15 %
- Raportti opintojakson kokonaisuudesta 20 %
- Fysiikka = 15 %
- Tentti = 40 %
Koska kontaktiopetusta on niukasti, niin siihen on pääsääntöisesti osallistuttava. Poissaolosta tulee ilmoittaa.
Jokaisesta tentistä ja kirjallisesta harjoitustyöstä tulee saada arvosanaksi vähintään 1.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Monimuotototeutus
- kontaktipäivinä mm. luentoja, harjoituksia, vierailuja,
- etäopiskeluna mm. etätehtäviä, raporttien laatimista, tentit.
Learning materials
Opetushallitus 2002. Puutuoteteollisuus osat 1 – 5
Jääskeläinen, Sundqvist 2007. Puun rakenne ja kemia
Kärkkäinen 2007. Puun rakenne ja ominaisuudet
Inkinen, Tuohi 2003. Momentti 1 Insinöörifysiikka (ei pakollinen, toimii hyvänä taustamateriaalina)
Sipi, Marketta 2009. Puutavaran mittaus
E-oppimisympäristöt KNOWPaper, KNOWPulp ja KNOWTimber (saatavissa TAMK kirjaston kautta)
Vihreä biotalous : 100-vuotiaan Suomen hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn perusta (saatavissa http://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/537476/luke-luobio_59_2016.pdf?sequence= 8)
Muu kurssilla osoitettu materiaali
Student workload
Kontaktiopetus ~ 50 h, josta
Itsenäinen opiskelu ~150 h
Content scheduling
1. lähijakso
- ed. lähijakson tehtävien purku
- kurssin johdanto
- eri tuotannonalat
- raaka-ainevaatimukset
- vierailu Ollikaisen Hirsirakenteella
- puutuoteteollisuuden jalostusprosessit ja tuotteet
2. lähijakso
- Kirjoitusviestintä
- vierailu JPJ Woodilla
- CLT -tekniikka
- Kemiallisen metsäteollisuuden prosessit ja tuotteet
- ernergiantuotanto
3 lähijakso
- Svenska
- fysiikka
- sahausdemonstraatio ja laskentatehtävä
Opintojakson sisältöjä
- Puuta käyttävä teollisuus, puutuoteteollisuuden prosessit
- Etätehtävien anto
- Fysiikan laskentatunnit, Reijo M
- Sahausharjoituksen ohjeistus, Manne
- Biotalouden tulevaisuus
- Puoliryhmittäin sahausharjoitus
- Massa ja paperiteollisuus
- Sahavierailu, JPJ Wood / Reijo V
- Puun energiakäyttö
- Etätehtävä puun energiakäytöstä
- Alustus massa ja paperinvalmistus
- Mahdollinen tuotantolaitosvierailu (jos löytyymassatehdas läheltä, joka suostuisi ottamaan meidät kylään), ellei niin sitten etätehtävien purkua/yhteenvetokeskustelua
- Tentin ohjeistus
- Raportti
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Tuotantolaitosvierailut:
Puutuoteteollisuus: piensaha ja sahauslaskelmat, sahavierailu
Kemiallinen metsäteollisuus: mahdollinen vierailu sellu- ja/tai paperitehtaalla
Further information
Toteutukseen integroidaan Kirjoitusviestintä, jonka ohjeilla tehdään kurssin osatehtävänä raportti.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kun seuraavista osioista on tullut hylätty suoritus:
- On korvaamattomia poissaoloja lähiopetuksesta
- Tentistä on tullut hylätty eli alle 50% maksimipisteistä.
- Raporteista on saanut arvosanan hylätty.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää metsäteollisuuden jalostusalat sekä niissä syntyvät päätuoteryhmät, ja tietää metsäsektorin roolin Suomen kansantaloudessa.
Hän tietää Suomessa käytettävät tärkeimmät puutavaralajit, niiden tärkeimmät mitta- ja laatuvaatimukset ja eri puutavaralajien käytön eri jalostusaloilla.
Hän osaa hakea ammattialansa tietoa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää tärkeimmät puun teolliset jalostusprosessit sekä niissä syntyvät tuotteet ja sivutuotteet.
Opiskelija tietää tärkeimpien puunjalostusprosessien vaatimukset puuraaka-aineille, ja ymmärtää miten vaatimukset näkyvät puutavaran- mitta ja laatuvaatimuksissa.
Hän osaa hyödyntää hakemaansa ammattialan tietoa laatiessaan raportteja.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa laskea puuraaka-aineen käytön hyötysuhteet tärkeimpien jalostusprosessien osalta, tuotteiden ja sivutuotteiden osalta.
Opiskelija tuntee puuraaka-aineen olennaisimmat fysikaaliset ominaisuudet ja tunnistaa miten nämä vaikuttavat puun teolliseen käyttöön, ja ymmärtää miten eri tekijät vaikuttavat puutavaran mitta- ja laatuvaatimuksiin.
Opiskelija tietää eri puuraaka-aineen ominaisuuksien vaikutukset lopputuotteisiin tärkeimpien jalostusprosessien osalta.
Hän osaa hyödyntää hakemaansa ammattialansa tietoa laatiessaan raportteja huomioiden lähdekritiikin ja osaa tehdä lähdeviittaukset ja lähdeluettelon.