Opetus- ja ohjaamisharjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET91-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2019 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Marja Keränen
- Opintojakso
- 1L00ET91
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- asettaa itsenäisesti oppimis- ja osaamistavoitteita, suunnittelee, toteuttaa ja ohjaa opetussuunnitelman mukaisen opintojakson sekä arvioi asettamiensa oppimis- ja osaamistavoitteiden saavuttamista
- rakentaa ja kehittää yhteistyössä omien opiskelijoidensa kanssa erilaisia oppimisympäristöjä ja oppimisen polkuja
- antaa opiskelijoilleen oppimista edistävää ja motivoivaa palautetta oppimisesta
- arvioi omaa vuorovaikutusosaamistaan
- tunnistaa ja kehittää omaan opetus- ja ohjaamisosaamiseensa liittyviä vahvuuksia sekä kehittymistarpeita
- antaa rakentavaa vertaispalautetta muille opettajaopiskelijoille opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta.
Sisältö (Opintojakso)
Tässä opintojaksossa sovelletaan Pedagogisten lähestymistapojen sisältöjä käytännössä.
Ydinkysymys:
Miten rakennan oman opetus- ja ohjaamisharjoitteluni nykyaikaisten pedagogisten lähestymistapojen pohjalle?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kyseessä on käytännön harjoitteluun painottuva opintojakso. Opintojaksolla käytetään itsenäistä, pareittain ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yksi opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työskentelyä
Sisällön jaksotus
Suoretaan pääosin keväällä 2020
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa. Osa harjoittelusta voidaan AHOToida, mikäli aiempi kokemus on kattavaa ja sisältää uudenlaisten opetusmenetelmien käyttöä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kyseessä on autenttisissa toimintaympäristöissä toteutettava opintojakso.
Lisätiedot
Toteutus:
Opintojaksolla käytetään pääosin itsenäistä työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä. Lisäksi tarvitaan yhteistyötä ohjaavan opettajan sekä muiden opettajaopiskelijoiden kanssa. Työskentelyä ohjataan myös verkkoympäristössä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kts OPSin kriteerit.