Skip to main content

Writing Radio Drama (5 cr)

Code: 2E00BR22-3006

General information


Enrolment period
08.12.2018 - 31.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.03.2019 - 14.05.2019
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Media
Campus
TAMK Mediapolis
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Media
Teachers
Media-ala Virtuaalihenkilö
Ari Koivumäki
Person in charge
Ari Koivumäki
Course
2E00BR22

Objectives (course unit)

Opiskelija osaa käsikirjoittaa ja suunnitella pienimuotoisen radiokuunnelman. Hän tunnistaa radiokuunnelman erilaisia dramaturgisia rakenteita ja osaa soveltaa niitä käsikirjoittamiseen. Opiskelija tuntee kuunnelman tuotantoprosessin ennakkosuunnittelusta toteutukseen ja erottaa ohjaajan, näyttelijän ja äänisuunnittelijan tehtävät tuotannossa.

Content (course unit)

Kuunnelman tuotantoprosessi, näytteleminen kuunnelmassa, kuunnelman käsikirjoittaminen, äänisuunnittelu kuunnelmissa, tekstien ja kuunnelmien analysointi, dramatisointi, tuotantojen ennakkosuunnittelu. Harjoitustyönä toteutetaan itsenäisesti tai ryhmässä kuunnelman käsikirjoitus ja sen äänisuunnittelu.

Location and time

Opetuspaikka ja - aika: 12.3.2019 alkaen tiistai-iltaisin klo 16.30 -18.30 (paitsi ensimmäisellä kerralla 19.30 saakka ja 2.5. noin 3-4 h aikavälillä 9-20) Tamkin tiloissa Mediapoliksessa Tohlopissa luokassa 30011 paitsi 2.5. tilassa 10015 ja 5.4 Radiofestivaalit (www.radiofestivaali.fi) Helsingissä, tarkempi paikka ja aikataulu ilmoitetaan myöhemmin

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Kurssin tavoitteena on tutustua radiokuunnelman dramaturgiaan ja käsikirjoittamiseen, oppia kuunnelman tuotantoprosessi ennakkosuunnittelusta toteutukseen, tutustua ohjaajan, näyttelijän ja äänisuunnittelijan näkökulmiin sekä tehdä hyviä kuunnelmakäsikirjoituksia, joista osa toteutetaan kuunnelmaksi ja esitetään mm. YLEssä, Radio Moreenissa ja Radiofestivaaleilla.

Learning materials

Oheismateriaalina Tabula-toteutus, Tamkin kirjastossa Mediapoliksella olevat kuunnelmat ja kirjallisuus: Aro Eero & Viljanen Mikko (toim.): Korville piirretyt kuvat, kirjoituksia kuunnelmasta ja äänitaiteesta. Like, 2010. Weston, Judith Näyttelijän ohjaaminen. Helsinki : Nemo, 1999, David Sonnenschein: Sound Design, Michael Wiese Productions, 2001, Äänipää-sivuston kuunnelmaan liittyvät osuudet (http://www.aanipaa.tamk.f i)

Content scheduling

Ti 12.3.2019 klo 16.30 -19.30 Kuunnelman käsikirjoittaminen Mari Mörö
Ti 19.3 2019 klo 16.30 -18.30 Äänisuunnittelu kuunnelmissa Ari Koivumäki
Ti 26.3 2019 klo 16.30 -18.30 Käsikirjoituksesta esitykseksi Hanna Suutela
Ti 2.4 2019 klo 16.30 -18.30 Dialogin kirjoittaminen Mari Mörö
Pe 5.4.2019 Radiofestivaalit (radiofestivaali.metropolia.fi) Helsingissä
Ti 9.4 2019 klo 16.30 -18.30 YLE Audiodraama Antti Lehtinen
To 2.5 2019 tekstien dramatisointi ryhmissä 3-4 h aikavälillä 9-20 Mari Mörö
Ti 14.5 2019 klo 16.30 -18.30 kuunnelmien tuotannon suunnittelu, valmiiden tekstien arviointikeskustelu Ari Koivumäki

Further information

Ilmoittautuminen kurssille viimeistään ensimmäisellä tapaamiskerralla eli ti 13.3.2019

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

* Suorittaa annettuja tehtäviä ohjattuna ja avustettuna.
* Suunnittelee ja toteuttaa yhdessä sovitun tehtävän.
* Valitsee tarkoituksenmukaiset työtavat tehtävän suorittamiseksi.
* Työote on suorittava, puutteita kehittämisessä, palautteen vastaan ottamisessa ja antamisessa
* Tarkastelee asioita omasta näkökulmastaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

* Suorittaa itsenäisesti keskeisiä tehtäviä ja toimii ryhmän aktiivisena jäsenenä.
* Arvio omaa toimintaansa, perustelee tehdyt ja tulevat valinnat.
* Osallistuu vaihtoehtoisten ratkaisujen kehittämiseen. Ottaa vastaan ja antaa aktiivisesti palautetta

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

* Suhteuttaa käsikirjoitustyöprosessinsa asetettuihin tavoitteisiin ja arvioi toimintaansa suhteessa niihin.
* Kuvaa osaamisensa nykytilaa ja asettaa kehittymistavoitteita
* Tutkii ja kokeilee erilaisia vaihtoehtoja ratkaisuihin, etsii, ottaa vastaan ja antaa aktiivisesti palautetta
* Tunnistaa käsikirjoituksensa vahvuudet ja kehittämiskohteet.
* Toimii rakentavasti ryhmän jäsenenä, ryhmähenkeä luoden ja ylläpitäen ja muita ryhmän jäseniä tukien.
* Osaa arvioida ja kehittää toimintaansa ammattimaisesta näkökulmasta

Go back to top of page