Siirry suoraan sisältöön

Teknologiatalouden johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5J00ET14-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 31.07.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2019 - 07.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiaosaamisen johtaminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Matti Kivimäki
Vastuuhenkilö
Matti Kivimäki
Opintojakso
5J00ET14

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa:
- hakea kustannustiedot monimutkaisessa teknologiaympäristössä
- laskea kustannuksen monimutkaisessa teknologiaympäristössä
- laskea myös arvoverkon kustannuksen ja hakea optimikustannustasoa
- määrittää strategiaan sopivat mittarit

Sisältö (Opintojakso)

Opiskelija osaa käyttää johtamisessa sisäisen laskennan tunnuslukuja ja tietää, mitä sisäiseltä laskennalta tulee johtamisen näkökulmasta odottaa. Opiskelija osaa kannattavuus-, kustannustehokkuus- ja kateajattelun perusteet. Opiskelija osaa määritellä arvoverkon kustannuksen ja lisäarvon muodostuksen arvoverkossa. Opiskelija tuntee asiakkuuden hallinnan ja asiakaslähtöisen kustannusten ja lisäarvon muodostumisen periaatteet.
Aiheita:
Kustannushallinta
- kansantalouden ja makrotalouden trendejä yritystalouteen soveltaen
- tuotekustannus, omakustannusarvo ja sen tunnusluvut suunnittelussa ja päätöksenteossa monituoteympäristössä
- sisäinen laskenta ja johdon laskentatoimi
- tavoitekustannusajattelu tuotekehittelyssä ja tuotannossa
- budjetointi
- asiakaskannattavuus ja hinnoittelustrategiat
- systeemiajattelun hyödyntäminen talouden johtamisessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija saavuttaa minimihyväksynnän rajan: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta perustiedot ja -taidot, samalla kyeten operoimaan kurssin tavoitteiden mukaisella tiedolla / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään tietävänsä pääosan kurssisisällöstä (Bloomin taksonomia, taso1) ja että he myös ymmärtävät hallitsemansa tietosisällön (Bloomin taksonomia, taso2)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Suomeksi
Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta hyvät tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään (Bloomin taksonomian tasojen 1 ja 2 lisäksi) kykenevänsä soveltamaan hankkimaansa tietoutta käytännön työelämään (Bloomin taksonomia taso 4), ja että he kykenevät analysoimaan käsittelemäänsä tietoa ja tekemään päätelmiä prosessointinsa pohjalta (Bloomin taksonomia, taso 4)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta erinomaiset tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa niin että prosessoinnin tuloksena syntyy täysin uutta tietoutta (deduktioiden, päätelmien, sovellusten, löydösten, tai esim. yhteenvetojen muodossa) / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään hallitsevansa kaikki aiemmat Bloomin taksonomian tasot (tasot 1-4) ja lisäksi kykenevänsä soveltamaan innovatiivisella tavalla työssään kaikea kurssin kuluessa hankkimaansa tietoutta (Bloomin taksonomia, taso 5) - Korkein Bloomin taksonomian taso on taso 6, mikä edustaa korkeinta kypsyystasoa jonka opiskelija voi saavuttaa - tämä pitää sisällään kyvyn kriittisesti tarkastella oppimisprosessin tuloksia, ja että opiskelija on itseohjautuvasti kykenevä edelleen kehittämään mentaaleja skeemojaan sekä oppimistaan

Arviointiasteikko

0-5

Lisätiedot

Kurssi voi olla suomeksi tai englannisksi osallistujien kielitaidon mukaan. Kurssille otetaan opiskelijoista muista YAMK ohjelmista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa minimihyväksynnän rajan: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta perustiedot ja -taidot, samalla kyeten operoimaan kurssin tavoitteiden mukaisella tiedolla / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään tietävänsä pääosan kurssisisällöstä (Bloomin taksonomia, taso1) ja että he myös ymmärtävät hallitsemansa tietosisällön (Bloomin taksonomia, taso2)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta hyvät tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään (Bloomin taksonomian tasojen 1 ja 2 lisäksi) kykenevänsä soveltamaan hankkimaansa tietoutta käytännön työelämään (Bloomin taksonomia taso 4), ja että he kykenevät analysoimaan käsittelemäänsä tietoa ja tekemään päätelmiä prosessointinsa pohjalta (Bloomin taksonomia, taso 4)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa tämän tason: osallistumalla lähiopetukseen vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti (portfolio) sisältää keskeisen substanssin (vrt. kurssisisältö) / opiskelija (tai -t) todentaa (-vat) tuotoksellaan (sekä sisällöllisesti että rakenteellisesti) omaavansa kurssilta erinomaiset tiedot ja -taidot, samalla yhdistellen lähdemateriaalia itsensä tuottaman, lisäarvollisen tietouden kanssa niin että prosessoinnin tuloksena syntyy täysin uutta tietoutta (deduktioiden, päätelmien, sovellusten, löydösten, tai esim. yhteenvetojen muodossa) / opiskelija (/-t) ovat myös kyenneet toteennäyttämään hallitsevansa kaikki aiemmat Bloomin taksonomian tasot (tasot 1-4) ja lisäksi kykenevänsä soveltamaan innovatiivisella tavalla työssään kaikea kurssin kuluessa hankkimaansa tietoutta (Bloomin taksonomia, taso 5) - Korkein Bloomin taksonomian taso on taso 6, mikä edustaa korkeinta kypsyystasoa jonka opiskelija voi saavuttaa - tämä pitää sisällään kyvyn kriittisesti tarkastella oppimisprosessin tuloksia, ja että opiskelija on itseohjautuvasti kykenevä edelleen kehittämään mentaaleja skeemojaan sekä oppimistaan

Siirry alkuun