Siirry suoraan sisältöön

Tiimioppiminen ja liiketoimintamallit (8op)

Toteutuksen tunnus: 3H00EO55-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 31.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yrittäjyys (Proakatemia)
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Toni Lehtimäki
Opintojakso
3H00EO55

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- Opiskelija tunnistaa tiimioppimisen mahdollisuudet ja osaa oppia tiimissä.
- Opiskelija osaa toimia erilaisissa dialogitilanteessa rakentavasti.
- Opiskelija osaa tuottaa tiimissä uutta osaamista ajankohtaiseen tarpeeseen.
- Opiskelija osaa arvioida erilaisten liiketoimintamallien vahvuuksia ja heikkouksia.
- Opiskelija osaa käyttää liiketoimintamallien rakentamiseen monipuolisesti erilaisia työkaluja.

Sisältö (Opintojakso)

Mitä tarkoittaa oppiva organisaatio?
Mitä hyötyä on tiimioppimisesta?
Miten opitaan tiimissä?
Millaisia liiketoimintamalleja on ja mitä mahdollisuuksia/haasteita niissä on?
Millaisia työkaluja on ja miten niitä käytetään liiketoimintamallin kehittämisessä?

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa. Hän ymmärtää, miten uutta tietoa tuotetaan yhdessä. Hän tuntee erilaisia liiketoimintamalleja ja niihin liittyviä työkaluja ja tietää niiden vahvuuksia ja heikkouksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa ja on harjoitellut niitä käytännössä. Hänellä on kokemusta uuden tiedon tuottamisesta yhdessä ja hän osaa arvioida kehittymiskohteitaan. Hän tuntee liiketoimintamallien mahdollisuuksia ja osaa käyttää joitain niihin liittyviä työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tiimioppimis- ja dialogitaidot teoriassa ja käytännössä. Osallistumisellaan hän rakentaa tiimiä ja sille uutta osaamista. Hän osaa soveltaa liiketoimintamalleja käytäntöön ja käyttää työkaluja niiden rakentamiseksi. Hän osaa arvioida osaamistaan realistisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hylätty, jos
opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet pintapuolisesti. Hän ei sitoudu tiimin yhdessä sopimiin käytäntöihin eikä osallistu uuden tiedon tuottamiseen. Hän tuntee liiketoimintamalleja mutta ei niiden erityispiirteitä. Työkalujen käyttämisen taito on vähäistä.

Aika ja paikka

Katso Pakista/lukkarikoneesta ja seuraa viestintää Proakatemian ja tiimin kanavilla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttejä ei ole. Osaaminen näytetään muin tavoin: osallistumalla, pajapäiväkirjalla ja toimeksianto ratkaisemalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OPSin mukaisesti; itse-, tiimi-, valmentaja/opettaja- ja mahdollisesti myös asiakasarviointi tavoitteisiin peilaten.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Proakateamialla ei juurikaan ole perinteisiä luentoja tai tenttejä. Oppimistapoja ja -tilanteita ovat esimerkiksi pajat (alustukset, dialogi, työpajatyöskentely, itsenäinen opiskelu), kirjallisuus, kirjoittaminen ja julkaiseminen, asiantuntijaluennot ja muu tiedonhankinta, projektityöskentely, seminaarit, solut ja yhteiset tapahtumat. Oppiminen kytkeytyy liiketoimintaprojekteihin.

Oppimateriaalit

Kirjallisuusvinkkejä saa mm. valmentajilta, opettajilta ja toisilta tiimiyrittäjiltä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijat työtä. Työtunnit kirjataan HOPSiin. Pajat ovat yleensä kerran viikossa, lisäksi edellytetään osallistumista Proakatemian yhteisiin tapahtumiin (Projektorit, Prosemmat, Proakatemia-päivä ja synttärit).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvoteltava valmentajan/opettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sisältö liittyy tiimiyritysten perustamisessa tarvittaviin taitoihin.

Lisätietoja opiskelijoille

Proakatemian opintojaksot on integroitu tiimiyrityksen toimintaan. Yksittäisten opintojaksojen suorittaminen opetussuunnitelmasta ei ole mahdollista ilman erityisjärjestelyjä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet pintapuolisesti. Hän ei sitoudu tiimin yhdessä sopimiin käytäntöihin eikä osallistu uuden tiedon tuottamiseen. Hän tuntee liiketoimintamalleja mutta ei niiden erityispiirteitä. Työkalujen käyttämisen taito on vähäistä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa. Hän ymmärtää, miten uutta tietoa tuotetaan yhdessä. Hän tuntee erilaisia liiketoimintamalleja ja niihin liittyviä työkaluja ja tietää niiden vahvuuksia ja heikkouksia.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tietää tiimioppimisen ja dialogin periaatteet teoriassa ja on harjoitellut niitä käytännössä. Hänellä on kokemusta uuden tiedon tuottamisesta yhdessä ja hän osaa arvioida kehittymiskohteitaan. Hän tuntee liiketoimintamallien mahdollisuuksia ja osaa käyttää joitain niihin liittyviä työkaluja.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tiimioppimis- ja dialogitaidot teoriassa ja käytännössä. Osallistumisellaan hän rakentaa tiimiä ja sille uutta osaamista. Hän osaa soveltaa liiketoimintamalleja käytäntöön ja käyttää työkaluja niiden rakentamiseksi. Hän osaa arvioida osaamistaan realistisesti.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Approved
The student has demonstrated that he/she comprehends the main concepts of the topic in the context of his/her team enterprise. He/she has applied them in practice together with other team entrepreneurs. The student operates according to the chosen values and procedures.

Failed
The student knows the concepts only superficially or is not able to apply them in practice in his/her team enterprise. The student does not operate according to the chosen values and procedures.

Siirry alkuun