Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys- ja päihdetyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7L00EK99-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2019 - 01.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.08.2019 - 22.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kliininen asiantuntija YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa arvioida sekä kehittää omaa ja toisten asiantuntijuutta eettisesti ja kriittisesti mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijuusalueella
- osaa analysoida laaja-alaisesti ja syvällisesti kehittyvää mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
- osaa kriittisesti arvioida ja kehittää yksittäisten henkilöiden ja työyhteisöjen toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan (näyttöön perustavan tiedon avulla)
- osaa soveltaa työn ja toiminnan johtamiseen sekä kehittämiseen uusia strategisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
Sisältö (Opintojakso)
- asiantuntija-identiteetin kehittyminen: kriittisen ajattelun kehittyminen, eettinen reflektointi, reflektiivisen työotteen vahvistaminen, työnohjauksen merkitys
- toiminnan ja työn kehittäminen: muutoksen johtaminen, näyttöön perustuva toimintamallit (mm. Safewards), laatu, kustannustehokkuus, kehittyvä palvelujärjestelmä
- laadukas ja eettinen toiminnan johtaminen muutoksessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista
Aika ja paikka
Intensiivipäivät järjestetään Porissa Satakunnan ammattikorkeakoulun toimesta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa käytetään 4yamk-yhteistyössä sovittuja yhteisiä arviointikriteereitä.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville arvosana alenee yhdellä numerolla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, intensiivipäiville osallistuminen ja opintojaksoon liittyvä kirjallinen tehtävä
Oppimateriaalit
Ennis, G., Happel, B & Reid-Searl, K. 2015. Enabling professional development in mental health nursing: the role of clinical leadership. (artikkelin tarkemmat tiedot SAMKista). http://doi.org/10.1111/jpm.12221
Santos, J.C. & Cutcliffe, J.R. 2018. European Psychiatric/ Mental Health Nursing in 21st Century. A Person-Centered Evidence-based Approach. Springer. Luvut 2, 3, 10, 11 ja 35.
Syvänen,S., Kasvio A., Loppela K., Lundell, S., Tappura, S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-185-7
Wahlbeck, K. ym. 2018. Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja: 98/2017. www.julkari.fi/handle/10024/136063
Lisätietoja opiskelijoille
Tämän opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksoll
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
5=
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.