Kulttuurit ja tavat (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00CP61-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2018 - 15.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.10.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Riitta Brännare
- Vastuuhenkilö
- Riitta Brännare
- Ryhmät
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
- Opintojakso
- 8T00CP61
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
-toimia esimies- ja asiantuntijatehtävissä monikulttuurisessa työympäristössä.
-havainnoida ja tulkita erilaisiin kulttuureihin liittyviä tapoja, arvoja, normeja ja asenteita sekä osaa toimia näiden mukaisesti
-ymmärtää monikulttuurisia toimintatapoja ja arvoperusteita ja osaa viestiä erilaisten kulttuuritaustan omaavien työntekijöiden kanssa.
-toimia rakentavasti monikulttuurisen yhteisön jäsenenä sekä osaa torjua rasismia etnisiä ryhmiä kohtaan
-käyttää monikulttuurisuutta voimavarana ja toimii yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Sisältö (Opintojakso)
MITÄ on monikulttuurisuus?
MITEN kulttuurierot havaitaan?
MIKSI yhdenvertaisuus on tärkeä?
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla suoritetaan kaksi tehtävää, jotka arvioidaan asteikolla 0-5. Jokaisesta tehtävästä tulee palaute tabulaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-verkko-opiskelu: itsenäinen materiaaleihin perehtyminen ja oppimistehtävien kirjoittaminen
Oppimateriaalit
Hofstede G. 1992. Kulttuurit ja organisaatiot. Juva. WSOY. (TAMKin kirjastossa)+uudemmat painokset ja/tai
Salo-Lee L., Malmberg R. ja Hallinoja R. 1998. Me ja muut. Kulttuurien välinen viestintä. Yle. tai muu vastaava materiaali, jossa käsitellään kulttuureihin liittyviä arvoulottuvuuksia ja niiden vaikutusta ihmisten käyttäytymiseen.
Lahti, L. (2008). Monikulttuurinen johtaminen. Juva: WSOY. tai sähköinen versio, molemmat on saatavissa TAMKin intran kautta/kirjastosta.
kurssilla (tabulassa) annettu nettimateriaali
Tabulassa on linkkejä kurssimateriaaleihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa opiskelijan 27 tunnin työtä.
Sisällön jaksotus
Kurssi muodostuu kahdesta tehtävästä:
Osa 1: Tehtävässä määritellään eri käsitteitä ja teemoja ja konkretisoidaan omien kokemusten ja esimerkkien kautta käytäntöön. Tehtävän laajuus on 3 op sisältäen lähdemateriaaliin perehtymisen ja tehtävän kirjoittamisen.
Osa 2: Tehtävässä keskitytään monikulttuuriseen työ- tai opiskeluympäristöön ja sen johtamiseen. Lisäksi tehtävään kuuluu henkilöhaastattelu. Tehtävän laajuus on 2 op sisältäen lähdemateriaaliin perehtymisen, haastattelun ja tehtävän kirjoittamisen.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi pyörii non stop -periaatteella ja kurssiin ilmoittaudutaan Pakin kautta 8T00CP61-3008. Avoimen AMKin opiskelijat ilmoittautuvat sähköisellä lomakkeella.
Ilmoittautumiset tarkistetaan ja hyväksytään vähintään kerran kuukaudessa, alkukuusta/kuukauden ensimmäisellä viikolla. Kurssi on tabula-verkkoympäristössä. Kun opiskelija on ilmoittautunut kurssille ja hänet on hyväksytty sinne, hän pääsee tabula-kurssille automaattisesti, minkä jälkeen hän voi tehdä suorituksiaan ja palautella niitä tabulaan. Kokonaisuus on 5 op mutta opiskelijan voi halun ja tarpeen mukaan suorittaa joko 3 op tai 2 op. Kurssisuoritukset tulee tehdä lukuvuoden aikana.
Tarkemmat ohjeet ja dead linet ovat tabula-versiossa.
Ilmoittaudu kurssille sitten vasta, kun oikeasti päätät ruveta tekemään tehtäviä. Koska kurssi pyörii non stop -periaatteella, siihen voi ilmoittautua lähes koko vuoden ajan. Kesäkuun puolen välin ja elokuun alkupuolen välillä tehtäviä ei tarkisteta eikä suorituksia merkitä rekisteriin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä mitä kulttuurien välinen erilaisuus on ja millaisia eroja eri kulttuureissa on. Osaa nimetä eri kulttuurien tapoja, arvoja ja normeja ja ymmärtää, mitä yhdenvertaisuus tarkoittaa kulttuurien välisessä viestinnässä. Käyttää lähdemateriaalia rajoitetusti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija vertailee kulttuurien välistä erilaisuutta monikulttuurisuuden kannalta. Kuvailee kulttuurien erityispiirteitä ja vertailee kulttuurieroihin vaikuttavia syitä ja osaa soveltaa kulttuuria koskevia näkökulmia käytännön elämään. Ymmärtää yhdenvertaisuuden merkityksen kulttuuripätevyydessä. Käyttää lähdekirjallisuutta monipuolisesti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija soveltaa käsiteellisellä tasolla kulttuurisesti erilaisia näkemyksiä. Teoria näkyy konkreettisessa toiminnassa. Analysoi monikulttuurisen yhteisön arvoja, normeja ja asenteita. Arvioi ja kehittää omaa osaamistaan osana monikulttuurista maailmankuvaa. Ymmärtää konkreettisin esimerkein yhdenvertaisuuden merkityksen osana kulttuuripätevyyttä. Opiskelija osaa perustella kulttuurisia näkökulmia ja ilmentymiä teoriasta käsin. Lähdekirjallisuutta on käytetty laaja-alaisesti.