Skip to main content

Child Welfare and Child Welfare Methods (3 cr)

Code: 7S-16-3017

General information


Enrolment period
02.07.2019 - 21.10.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services and Health Care
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Vesa Joutsen
Minna Nurminen
Person in charge
Minna Nurminen
Course
7S-16

Objectives (course unit)

Students
- are able to define the values and ethical principles of child welfare and its significance on an individual, communal and societal level
- are able to explain the essential contents of legislation on child welfare and family work
- are able to describe the different stages of client process in child welfare, the forms of organizing child welfare, and the role of Bachelor of Social Services in them

Content (course unit)

- Global declarations and ethical principles, the interests and social participation of children, family-oriented approach, the past, present and future of child welfare
- Key legislation on child welfare, services and benefits
- Preventive child welfare, child and family-based child welfare – preventive work, clients in child protection services, forms of support in non-institutional services, family foster care, institutional care, and aftercare

Exam schedules

Raportti kokonaisuudesta palautettuna tabulaan ja verkkokeskustelut

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritetut tabulatehtävät, joista laaditaan raportti. Kokonaisuus arvioidaan asteikolla 1-5 opintojakson tavoitteiden suuntaisesti.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

- kontaktiopetus
- verkkokeskustelut
- kirjallinen tehtävä
- mahdollinen tutustumiskäynti

Learning materials

- Lastensuojelulaki 417/2007
- Sosiaalihuoltolain soveltamisopas
- THL:n Lastensuojelun käsikirja -verkkosivut
- Lastensuojelun Keskusliiton info -verkkosivut
- Valtakunnallinen LAPE-hanke ja siihen liittyvät sivustot mm. www.lapepirkanmaa.fi
- opintojakson Tabula-sivulla olevat, lastensuojelua ja lakia tarkemmin käsittelevät linkit ja materiaalit

Student workload

Koko opintojakso 3 op = 81 h

Completion alternatives

Toteutus ohjeiden mukaan

Further information

Sosionomikoulutuksen päivätoteutus ryhmälle 18SO.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa nimetä vain satunnaisia lastensuojelua ohjaavia periaatteita
- lastensuojelun lainsäädännön, asiakasprosessin ja palvelujärjestelmän nimeämisessä on paljon puutteita tai väärinymmärryksiä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa nimetä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot pääpiirteittäin

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa selittää ja soveltaa lastensuojelun arvolähtökohtia, eettisiä periaatteita ja merkityksiä yksilö, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää ja soveltaa lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisiä sisältöjä
- osaa selittää ja soveltaa lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheita ja järjestämisen muotoja

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa, analysoida ja arvioida lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä, asiakasprosessia ja palvelujärjestelmää

Go back to top of page