Sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön työorientaatiot (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW66-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 02.12.2018 - 28.03.2019
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 11.02.2019 - 27.05.2019
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Sosiaali- ja terveysala
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Sosionomin tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Juha Santala
 - Eeva-Mari Miettinen
 
- Opintojakso
 - 7S00CW66
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat
                    
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina
                    
Aika ja paikka
11.2.-29.4.2019
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
luento- ja artikkelitentti tenttiterraariossa 1.4.- 15.5.2019
kirjallisuustentti tenttiterraariossa
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A) Luento- ja kirjallisuustentit
1) Teos: Freire: sorrettujen pedagogiikka
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/37763?code=7S00CW66-3006 
Arviointi 0-5
2) Sosiaalipedagogiikka
B) Keskusteluessee pareittain, vertaisarviointi hyv/hyl
C) Toiminnallinen osuus: hyv/hyl
D) Sosiaalialan asiantuntijapäivät
Sosiaalipedagogiikan päivät.(toinen päivä riittää) Korvaava tehtävä. Sos.ped aikauskirjan 2018 tentti examissa. (https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/view/5388) Avautuu maaliskuun alussa.
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tarkennetaan kurssin alussa
A) Luento- ja kirjallisuustentit yhdessä sovittavana ajankohtana sekä oppimistehtävät ja ennakkotehtävät lähiopetusta varten.
Teos: Freire: sorrettujen pedagogiikka
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/37763?code=7S00CW66-3006 
B) Keskusteluessee pareittain, vertaisarviointi
C) Toiminnallinen osuus: Helmihulinat, Eläväkirjasto, Mattila, Hyvinvointiviikko
D)Sosiaalipedagogiikan päivät. Korvaava tehttävä. Sos.ped aikauskirjan 2018 tentti examissa 1.4 alkaen. https://exam.tamk.fi/enroll/exam/38320?code=7S00CW66-3006 
E) Sosiaalialan asiantuntijapäivät
                    
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
1) Freire: Sorrettujen pedagogiikka.
2) Artikkelimateriaali Tabulassa
3) Luennot
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h
lähiopetus 44h
toiminnallinen osuus 16h
keskusteleva essee ja vertaisarviointi 16h
kirjallisuus ja tentit 59h
                    
Sisällön jaksotus
11.02.2019 13.00-16.00 kaikki/ Orientaatio totsu
18.02.2019 9.00 - 12.00 kaikki/Sosiaalityö/Juha
5-6.3.2019 kaikki/ Sosiaalialan asiantuntijapäivät
18.03.2019 9.00 - 12.00 kaikki Eevi/Sosiaalipedagogiikan ydinkäsitteet
25.03.2019 09.00 - 12.00 kaikki pienryhmissä/ Mattilan miehet ja Juha klo 9 - 10.15. klo 10.30 - 12.00 Yhteisöllisyys ja yhteisötyö sosiaalipedagogiikassa
28-29.03.2019 Sosiaalipedagogiikan päivät Helsinki
08.04.2019 13.00-16.00 Työpajat Ryhmä A /Eevi, Ryhmä B/ Juha
15.4.2019 9.00-12.00 Työpajat Ryhmä B/ Eevi, Ryhmä C/ Juha
16.4.2019 13.00-16.00 Työpajat Ryhmä C/ Eevi, Ryhmä A/ Juha
29.4.2019 Loppuseminaari
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallinen osuus yhteistyötahojen kanssa. Helmihulinat, Eläväkirjasto tai Mattila, Hyvinvointiviikko
Sosiaalipedagogiikan päivät
Sosiaalialan asiantuntijapäivät
                    
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta
                    
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä
Tyydyttävä
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsiteet ja toimintatavat
Hyvä
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-laisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään
Kiitettävä
Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta