Basics of Research and Research Methods (6 cr)
Code: 7S-46-3024
General information
- Enrolment period
- 02.07.2019 - 10.11.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 28.11.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Students
- can describe the research process
- can write a research framework
- can describe the importance of theory in research
- can plan data collection according to a research frame: draw up an interview frame, an observation frame, and a questionnaire
- can analyse qualitative and quantitative data
Content (course unit)
- Research process
- Research frame
- Qualitative and quantitative research
- Methods of data collection and analysis
- Participatory action research
- Research ethics
Exam schedules
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" -Harjoitustyön palautusaika 14.10.2019 klo 16 mennessä (sähköpostiin liisa.laine@tuni.fi)
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - toiminta, aineiston keruu ja raportointi osana "Osallisuuden projektiopintoja" syksyn 2019 aikana
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - opintojakson aikana työstetyn oman tutkimussuunnitelmarungon palautus 9.12.2019 mennessä.
Assessment methods and criteria
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- toiminta, aineistonhankinta kentältä, analyysi ja soveltuva raportointi pienryhmissä
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetukseen osallistuminen
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen
- ARVIOINTI 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- lähiopetus: luennot ja harjoitustyön työstäminen
- itsenäinen työskentely:harjoitustyön täydentäminen ja viimeistely
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- tutkimuksellista otetta käytännössä soveltaminen - HUOM! Integroidaan Osallisuuden edistämisen projekteihin!
- toiminta, aineistonhankinta, analyysi ja raportointi osaksi Projektiopintojen raporttia!
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen
Learning materials
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
-Tabulasivun materiaalit 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus 17SO
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- kentälle jalkautumiseen liittyvät materiaalit ja aineistot
"TUTKIMUSPROSESSI JA SEN SOVELTAMINEN 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tabulasivun materiaalit - 7S-46 TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT (17SO)
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
Student workload
KOKONAISUUS: 6 op = 162 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op = 54 h":
lähiopetus: 20 h
itsenäinen työskentely: 34 h
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op = 54 h":
toteutukseen liittyvä info sekä tarvittaessa ohjaus: 16 h
yhteistyötahon kanssa työskentely - toiminta, aineiston keruu, analysointi ja raportointi: 38 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op = 54 h":
lähiopetus: 5 x 4 h + 1 x 6 h = 26 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 28 h = n. 1 op
Content scheduling
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op":
1.Kerta Etäkerta
Kurssin esittely
Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, otantamenetelmä, havaintomatriisi, tilastoyksikkö, muuttuja, muuttujan arvo)
- muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot.
2.kertakyselylomakkeen luominen
- e-lomake/kyselylomakkeen luominen.
Tixel, Havaintomatriisin luominen. Frekvenssitaulukosta esimerkki.
Lomakkeen vastausten tuonti havaintomatriisiin.
Harjoitustyön aiheen ja muuttujien valinta.
Harjoitustyön havaintomatriisin täydentäminen
3.kerta
Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta)
Graafiset kuviot
- miten tulkitsen kaavioita
- vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi, summakäyrä.
4. kerta
Keskeisimmät tunnusluvut
- moodi, mediaani, keskiarvo, keskihajonta ja järjestystunnusluvut (minimi, alakvartiili, yläkvartiili ja maksimi)
Tunnusluvut Tixelillä
Järjestystunnusluvut graafisesti
5.kerta
Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä
Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä
6.kerta
Harjoitustyön tekeminen/täydentäminen
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op":
12.9. Info osana Projektiopintojen infoa
Itsenäistä työskentelyä ryhmittäin tehtävänantojen mukaisesti - lukujärjestyksissä varattu 4 x 4 h toteuttamiselle/ohjaukselle
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op":
KOKONAISUUS 2 op = 54 h: lähiopetus 5 x 4 h + 1 x 6 h = 26 h, itsenäinen työskentely 28 h
LÄHIOPETUSKERRAT RYHMITTÄIN:
A: .
LÄHIKERTOJEN TEEMAT:
1. SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI (1 kerta)
2. ILMIÖ, TEORIA JA KÄSITTEET (2 kerta)
3. TUTKIMUSOTTEET; TUTKIMUSTEHTÄVÄT JA -KYSYMYKSET (3 kerta)
4. TIETEELLISET TUTKIMUSMENETELMÄT JA SISÄLLÖN ANALYYSI (4 ja 5 kerta [4 kerta "Menetelmäpäivä"] + yhteenvetona "tutkimusasetelma" kuntoon)
5. TUTKIMUKSEN ETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (6 kerta)
Completion alternatives
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Määrällisen osuuden voi suorittaa itsenäisesti kurssilla määriteltävän harjoitustyön avulla.
Practical training and working life cooperation
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - osuudessa tehtävät liittyvät työelämän kanssa tehtäviin projekteihin
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa
Further information
TÄMÄ TOTEUTUS KOSKEE 17SO - RYHMÄÄ C!!
TABULASIVUT: 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus 17SO; 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (17SO) (TÄRKEÄ kokoava sivu!!!)
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden