Uudet viisasten kivet a) (15 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00BB26-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.12.2019 - 08.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2020 - 07.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 15 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 45
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö (Opintojakso)
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa torstaina 26.9.2019 klo 16.30-20.00 tutkimustyön perusteet osiolla. Luokkatial ilmoitetaan myöhemmin (ks. lukkarikone)
Tämä osio on muilta osin virtuaalinen.
Opintojakso jatkuu tammikuussa 2020 opintajakson muilla osioilla.
Kevään UVK a:n kontaktiviikonloput ovat:
9-11.1.2020
24-25.1.2020
5-7.3.2020
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkimustyön perusteet osio:
Tutkimusanalyysi 20%
Tutkimuksen toteuttaminen 80%
Kirjallisuus:
hyväksytty tenttisuoritus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-harjoitukset
-tiimityöskentely
-tutkimustyö
-kehittämis-/projektityö
-tentti
Oppimateriaalit
Tutkimustyön perusteet (3 op)
Virtuaaliaineisto (Tabulassa)
Heikkilä, Tarja. 2010 (tai uudempi). Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S., Remes P., Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi. (tai uudempi painos)
Menetelmäopetuksen valtakunnallinen tietovaranto.
Kirjallisuus (5op)
Kirjallisuuspaketti (ohjeistus Tabulassa)
Kehittäminen (7op)
Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti. WSOYpro Oy. 2014, 3.painos
Muu materiaali kehittämistehtävän mukaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutkimustyön perusteet (3 op):
Luennot
Itsenäinen työskentely ja tehtävät:
Tutkimusanalyysi (yksilötehtävä) 1,5 op
Tutkimuksen toteuttaminen (tiimitehtävä) 1,5 op
Kehittämisprojekti (7 op)
Kirjallisuus (5op)
Sisällön jaksotus
Tutkimustyön perusteet (3 op)
Muilta osin tutkimustyön perusteet osion opetus on virtuaalista.
Mitä tutkimus on, tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
Mitä on määrällinen ja laadullinen tutkimus?
Miten tutkimusaineisto kerätään, kuvataan ja analysoidaan?
Miten tutkimuksen tulosten luotettavuutta arvioidaan?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämään tehtävä tutkimus
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa tunnistaa ja määritellä tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet
-suoriutuu annetuista tehtävistä ohjatusti
-tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä
-osaa valita tutkimusmenetlmiä perustellen
-tarkastelee ja arvioi asioita laajasti
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa arvioida ja analysoida tutkimustuloksia
-osaa arvioida erilaisa ratkaisuvaihtoehtoja
-tarkastelee ja arvioi itseään sekä ammattialansa työyhteisöä
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.