Hoitotyö avoterveydenhuollossa (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT75-3022
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.01.2019 - 15.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.03.2019 - 28.04.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Hanna Viitala
- Anne Silvan
- Tarja Ratia
- Vastuuhenkilö
- Anne Silvan
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00CT75
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa epidemiologian perusteet
- osaa seurata väestötason kansallisia ja kansainvälisiä terveyden edistämisen ohjelmia
- osaa toteuttaa avoterveydenhuollon asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- harjaantuu valmentavassa elintapaohjauksessa
- tuntee poikkeusolojen ja ympäristöterveydenhuollon perusteet
Sisältö (Opintojakso)
- tavallisimpien sairauksien esiintyvyys väestössä ja sairauksia aiheuttavia tekijöitä
- hoitotyö terveyskeskusvastaanotolla, uudet työmuodot ja -menetelmät perusterveydenhuollossa
- valmentava elintapaohjaus
- sairaanhoitajan rooli poikkeusoloissa ja ympäristöterveydessä
- ravitsemuksen erityiskysymykset
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.
Aika ja paikka
vk 13-17/2019
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Epidemiologia 1op: ei erillistä tenttiä. Numeerisesti arvioitava pienryhmätehtävä? Suoritustapa tarkentuu orientaatiossa.
Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2 op: ryhmäkoe
Uusinnat Tenttiterraariossa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSA 1 Epidemiologia 1 op: pienryhmätehtävä? Tarkentuu orientaatiossa
OSA 2 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op: ryhmäkoe
OSA 3 Pienryhmätyöskentely,aktiivinen 100 % osallistuminen, hyväksytty/hylätty
Tehtävien tekeminen hyväksytysti
Arviointimenetelmät tarkentuvat orientaatiossa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ryhmätyöskentely, oppimistilanteet tiimien alustamina, itsenäinen opiskelu, seminaari
Ohjattu pienryhmätyöskentely
Ryhmäkoe
Opetusmenetelmät täydentyvät orientaatiossa.
Oppimateriaalit
OSA 1 Epidemiologia 1op
Kauhanen J., Erkkilä A. ym. 2013. Kansanterveystiede. 4. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Luvut 4, 5, 6 ja 7.
Tuntimateriaali
Seminaarimateriaali
Muu opettajan osoittama materiaali
OSA 2 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op
Orava M, Kyngäs & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 216-231.
Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 232-243.
Muurinen S & Mäntyranta T. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikasisairauksien terveyshyötymallissa. STM.
Korhonen T, Lassila A, Luukkanen M & Eriksson E. 2016. Asiakasvastaavatoiminta perusterveydenhuollossa – asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia. Tutkiva hoitotyö 14(1), 2016.
Routasalo P & Pitkälä K. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille. Duodecim. 2009.
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi luvut 1-6.
Tuntimateriaali
Tiimien tuottama materiaali
Muu opettajan osoittama materiaali
Suositeltava kirjallisuus:
Ympäristöterveyden erityistilanteet. Opas ympäristöterveydenhuollon työntekijöille ja yhteistyötahoille. STM julkaisuja 2014. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/125665/URN_ISBN_978-952-00-3546-4.pdf?sequence=1
Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L., Leppo, K. & Sihto, M. 2013. Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. [Helsinki]: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104409/URN_ISBN_978-952-245-814-8.pdf?sequence=1
Käypähoito:
Lihavuus (aikuiset) http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi24010
Liikunta http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50075
Peltonen E. 2009. Lääkäreiden ja hoitajien työpari- ja tiimityö vastaanottojen toimintamalleina perusterveydenhuollossa. Väitöskirja. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet 168.
Oppimateriaali tarkentuu orientaatiossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op: 3 x 27h = 81h
Lähiopetusta 18h + ravitsemus -osuus 4h
Itsenäistä ja tiimiopiskelua 57h
Koe 2h
Ohjattu pienryhmätyöskentely 2 lähtökohtaa
Sisällön jaksotus
Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatiossa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
7K00CT99-3022 Orientoiva harjoittelu, hoitotyö avoterveydenhuollossa -opintojakso tulee suorittaa samaan aikaan Hoitotyö avoterveydenhoidossa -opintojakson kanssa. Opintojaksoilla on yhteinen orientaatio.
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus
Koko ryhmän lähiopetustunneilla 75 % läsnäolovelvollisuus. Mikäli opiskelija on poissa enemmän kuin 4 lähiopetustuntia, poissaolon korvaaminen tapahtuu erikseen sovitulla korvaavalla tehtävällä.
Seminaarissa (epidemiologia) läsnäolovelvollisuus
Lisätiedot voivat täydentyä orientaatiossa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
Ei tunnista avosairaanhoidossa käytettäviä työmuotoja ja -menetelmiä
Ei tiedä asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita
Ei tunnista terveyden edistämisen haasteita
Tyydyttävä taso ei täyty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
Opiskelija
Osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta suppeasti
Tietää ammatillisen toiminnan periaatteet
Tietää periaatteita aikuisten terveystarkastuksista
Ymmärtää avoterveydenhuollon toiminnan suppeasti, hajanaisena ja toimenpidekeskeisenä
Tietää avoterveydenhuollon yhteistyötahot
Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Osaa luetella epidemiologian peruskäsitteitä, tavallisimpien sairauksien esiintyvyyttä väestössä ja niiden riskitekijöitä
Osaa kuvailla sairauksien syntymekanismeja
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija
Hallitsee asiakaslähtöisen hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet
Ymmärtää sairaanhoitajan vastaanottotyöhön liittyvät keskeiset ammatillisten periaatteet
Tuntee avoterveydenhuollon keskeiset työmuodot ja -menetelmät
Tuntee aikuisen terveystarkastuksen toteuttamisen periaatteet
Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen
Ymmärtää terveyttä edistävän työn merkityksen osana sairaanhoitajan työnkuvaa
Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan avoterveydenhuollossa
Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Tietää epidemiologian peruskäsitteet, tavallisimpien sairauksien esiintyvyyden väestössä ja sairauksia aiheuttavia tekijöitä
Tietää tavallisimpien sairauksien syntymekanismin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija
Osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä hoidon tarpeen arvioinnissa
Hallitsee ammatillisten periaatteiden mukaisen toiminnan ja pystyy perustelemaan toimintaa
Osaa soveltaa työmuotoja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti
Tietää aikuisen kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen periaatteet ja osaa tehdä asiakkaan taustatiedot huomioivan terveyssuunnitelman
Osoittaa tietämyksensä perusterveydenhuollon laaja-alaisuudesta ja siellä tehtävästä moniammatillisesta yhteistyöstä
Hallitsee yksilöllisen ja yhteisöllisen terveyden edistämisen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Osaa tulkita riskitekijöiden yhteyttä sairastuvuuteen ja osaa soveltaa tietoaan hoitotyössä
Osaa suhtautua kriittisesti epidemiologisiin tutkimuksiin ja ymmärtää virhelähteiden merkityksen