Strateginen talousjohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00EK72-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.11.2018 - 28.02.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.03.2019 - 31.08.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Osaamisyksiköt
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosiaalialan ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelijalla on hyvät ja ajantasaiset valmiudet työskennellä talouden ja rahoituksen tehtävissä niin perinteiseen strategiasuunnitteluun kuin uusien alustatalouteen, digitalisoitumiseen ja palvelumuotoiluun perustuvien liiketoimintamallien toimintaympäristöissä ja tilanteissa.
Opiskelija osaa koota ja analysoida liiketoimintatietoa yritysten ja organisaatioiden talousohjauksessa hyödynnettäväksi, käyttäen ja soveltaen digitaaliajan tietotyökaluja sekä moderneja suoritusmittareita ja -mittaristoja.
Opiskelija osaa hyödyntää yleisimpiä liiketoiminnan investointilaskenta-, strategiasuunnittelu- sekä käyttöpääoman ja rahavirtojen hallinnan menetelmiä yritysten ja organisaatioiden suorituskyvyn arvioinnissa ja ohjaamisessa.
Opiskelija kykenee tuottamaan päätöstilanteiden mukaista, ennakoivaa päätöksentekoa tukevaa talousraportointia sekä visualisoimaan ja viestimään raportit tehokkaasti.
Opiskelijalla osaa ottaa yhteisölliset ja kestävän kehityksen vaatimukset ja vaikutukset huomioon talousohjausjärjestelmien kehittämisessä.
Sisältö (Opintojakso)
Yrityksen strategiasuunnittelu ja uudet liiketoimintamallit.
Alustatalous, taloussuunnittelun ja -ohjauksen digitalisoituminen sekä talouspalvelujen ja -prosessien palvelumuotoilu.
Investointilaskenta- ja talousohjausmenetelmät, käyttöpääoman, rahavirtojen ja suorituskyvyn ennakoivat taloudelliset, ei-taloudelliset ja operatiiviset suoritusmittarit ja -mittaristot.
Liiketoimintatiedon kokoaminen ja analysointi.
Liiketoiminnan uudet raportointityökalut, raportoinnin kehittäminen, automatisointi ja visualisointi.
Uudistuva ihmiskeskeinen, yhteisöllinen ja yhteiskunnallisesti vaikuttava digitaaliajan talousjohtaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä strategisen talousjohtamisen avainkäsitteet ja menetelmät sekä soveltaa niitä perustasoisesti. Opiskelijan taidot ja ymmärrys talousjohtamisen osa-alueista ja kokonaisuudesta riittävät hyväksyttävään suoriutumiseen yrityksen taloussuunnittelu-, suorituksen mittaus- ja raportointitehtävistä kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden ulottuvuuksissa. Opiskelija kykenee tunnistamaan ja ratkaisemaan talousjohtamisen ongelmia selkeissä päätöstilanteissa. Hän pystyy myös kehittämään talousohjausta uusissa alustatalouden, digitaalisen teknologian ja yhteisöllisyyden konteksteissa. Hän osaa arvioida menetelmien soveltuvuutta ja oman osaamisensa riittävyyttä ratkaisujen etsimisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa määritellä strategisen talousjohtamisen avainkäsitteet ja menetelmät sekä kykenee myös soveltamaan niitä hyvin. Opiskelija ymmärtää talousjohtamisen osa-alueet ja kokonaisuuden ja tunnistaa päätöstilanteita, joissa on tilaa näiden menetelmien soveltamiselle. Hän suoriutuu tarvittaessa hyvin yrityksen taloussuunnittelu-, suorituksen mittaus- ja raportointitehtävistä kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden ulottuvuuksissa. Hänellä on aktiivinen ote talousjohtamisen kehittämiseen, ja hän osaa soveltaa käyttöpääoman hallinnan ja ei-taloudellisen suoritusmittauksen kaltaisia ennakoivaa päätöksentekoa tukevia menetelmiä. Hän kykenee tuottamaan toimivia ja perusteltuja ratkaisuja talousohjauksen kehittämisen haasteisiin uusissa alustatalouden, digitaalisen teknologian ja yhteisöllisyyden konteksteissa. Hän osaa arvioida menetelmien soveltuvuutta ja etsii vastuullisesti toimien ratkaisuja niin yksin kuin ryhmässä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää strategisen talousjohtamisen osa-alueet ja kokonaisuuden ja kykenee soveltamaan talousjohtamisen avainkäsitteitä ja menetelmiä taitavasti myös vaativissa ja laaja-alaisissa päätöstilanteissa. Hänen sitoutumisensa on esimerkillistä, ja hän suoriutuu tarvittaessa erinomaisesti yrityksen taloussuunnittelu-, suorituksen mittaus- ja raportointitehtävistä kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden ulottuvuuksissa. Hänellä on aktiivinen ja kokeileva ote talousjohtamisen kehittämiseen, ja hän osaa soveltaa myös käyttöpääoman hallinnan, ei-taloudellisen suoritusmittauksen sekä data-analyysin kaltaisia ennakoivaa päätöksentekoa tukevia menetelmiä. Hän kykenee luomaan toimivia ja perusteltuja ratkaisuja talousohjauksen vaativiinkin kehittämishaasteisiin uusissa alustatalouden, digitaalisen teknologian ja yhteisöllisyyden konteksteissa. Hän osaa arvioida menetelmien soveltuvuutta ja etsiä joustavasti ja vastuullisesti toimien luovia ratkaisuja kehittämishaasteisiin yksin, ryhmässä tai verkostoitumalla ansiokkaasti, tuottaen samalla merkittävää lisäarvoa lähiyhteisölleen
Aika ja paikka
18.3. - 31.8.2019.
Opiskelu tapahtuu lähes kokonaan verkko-opiskeluna Tabula-moodleympäristössä. Vain jokaiselle opiskelijalle välttämätön lopun pienryhmittäinen ns. portfoliokeskustelu tapahtuu TAMKissa Tampereella.
Opiskelija voi osallistua portfoliokeskusteluun joko 10.-21.5.2019 tai 15.-27.8.2019 välisenä aikana.
Syyslukukaudella 2019 tai sitä myöhemmin YAMK-tutkintoonsa valmistuvat suorittavat portfolionsa elokuussa, ja ne, jotka valmistuvat tutkintoonsa jo kevätlukukauden lopussa 2019, osallistuvat portfoliokeskusteluun jo toukokuussa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
HUOM!:
Ks. Opintojakson tiedot / Arviointi; siinä näkyvät arviointikriteerit arvosanoille 1-2, 3-4 sekä 5. (Jatkossa kaikki arviointikriteerit sijaitsevat Opintojakson tiedot -opetussuunnitelmakategoriassa juurikin näin.)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelijoille osoitettuihin kirjallisiin lähde- ja muihin opiskeluaineistoihin perehtyminen sekä niiden hyödyntäminen tehtäväsuorituksissa. Itsenäinen tiedon hankinta ja soveltaminen tehtäväsuorituksissa. Aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin sekä annettujen tehtävien suorittaminen ja palauttaminen Tabula-alustalle. Itsenäinen työskentely - ja opiskelijoiden halutessa myös pari- ja/tai pienryhmätyöskentely osassa ratkaistavista tehtävistä. Aktiivinen ja konstruktiivinen osallistuminen opetuskeskusteluihin, erityisesti opintojakson loppuosan ns. portfoliokeskustelussa. Oman ja opiskelijatovereiden suoritusten ja oppimisen arviointi osana yhteisiä keskusteluja. Tiedon aktiivinen jakaminen opiskelijatovereille sekä verkkoalustalla että kasvokkain.
Oppimateriaalit
Seikkaperäiset tiedot opintojakson kirjallisesta lähdeaineistosta annetaan opiskelijoille opintojakson Tabula-moodleympäristössä.
Opintojakson oppimateriaaleihin sisältyy myös EQF7-kriteerien mukaisia YAMK-tasoisia aineistoja sekä englanninkielistä lähdeaineistoa ja oppimateriaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kuormituksena on enint. 135h / 5 op, ECTS-ohjeiden mukaisesti.
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi tässä vuoden 2019 pilottitoteutuksessa edetä lähes vapaasti omaan tahtiinsa tehtäväsuoritustensa kanssa, aina n. elokuun 15. pv 2019 alkaviin opintojakson viime vaiheiden portfoliokeskusteluihin asti.
Poikkeuksena ovat ainoastaan ne opiskelijat, jotka haluavat 5 op ja suoritusmerkinnän tästä opintojaksosta jo toukokuun lopussa 2019; heidän kaikkien tehtäväpalautustensa ja portfoliokeskustelun on välttämättä oltava suoritettuna ti 28.5.2019.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija voi mahdollisuuksiensa mukaan hyödyntää työelämäyhteistyötä harjoitustehtävien suorittamisessa ja opetuskeskustelujensa tukena.
Kansainvälisyys
Ei v. 2019 toteutuksessa.
Lisätietoja opiskelijoille
pasi.kuusijarvi@tuni.fi
p. 040 846 3052