Projektin esisuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5S00BU72-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sähkö- ja automaatiotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Pasi Airikka
- Mika Ijas
- Mikko Ukonaho
- Petri Pohjola
- Tomi Salo
- Kari Naakka
- Vastuuhenkilö
- Jarkko Lehtonen
- Opintojakso
- 5S00BU72
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa tehdä oman ammattialan mukaista esisuunnittelua sekä soveltamaan oman alansa tekniikan tietojaan kokonaisuuteen, joka sisältää eri osa-alueita monelta tekniikan alueelta. Opiskelija osaa erilaisia esisuunnittelun vertailutekniikoita, ideointimenetelmiä sekä tuottamaan edellisten perusteella teknisen esisuunnitelman.
Sisältö (Opintojakso)
Projektin esisuunnittelu alkaa selvitysvaiheella, jossa vertaillaan erilaisia toteutusmahdollisuuksia käsillä olevan projektin tekemiseksi. Tuloksena syntyy kirjallisuusselvitys ja alustava projektisuunnitelma aikatauluarvioineen. Kirjallisuusselvityksessä esitetään olemassa olevat toteuttamisvaihtoehdot, jotka liittyvät käsillä olevaan aiheeseen.
Päiväkirjan pito käynnistyy alusta pitäen.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
5S00BU71 Projektin määrittely
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Raportit, Portfoliot, Näytöt, Keskustelut, Vertais- ja itsearviointi
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Projektioppiminen, Tietoiskut, Työpajatyöskentely, Esitelmät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähtökohtana opiskelijan kokonaistyön mitoitus (27 h/op). Työnteko ja rytmitys on opiskelijavetoista, projektitavoitteen mukaista. Innovoidaan omaa projektia käyttäen hyväksi esimerkiksi Innoevent 2019 tapahtumassa opittuja menetelmiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
oppimisprojektit ovat työelämälähtöisiä
Kansainvälisyys
osa projekteista kv-aihioita,
Lisätiedot
Opintojakson suorittaminen vaatii ahkeraa ja kurinalaista työskentelyä sekä aktiivista osallistumista työryhmän jäsenenä eri rooleissa. Opetuskielenä on suomi ja tarvittaessa myös englanti.
Projekti voidaan hylätä seuraavista syistä
- ohjaaja on hoitanut kaiken yhteydenpidon asiakkaaseen
- ryhmä ei ole kokoontunut lainkaan dokumentoidusti
- ryhmä ei ole tehnyt projektisuunnitelmaa ja/tai projektiraporttia
- ryhmä ei ole arvioinut onnistumistaan
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Projekti voidaan hylätä seuraavista syistä
- ohjaaja on hoitanut kaiken yhteydenpidon asiakkaaseen
- ryhmä ei ole kokoontunut lainkaan dokumentoidusti
- ryhmä ei ole tehnyt projektisuunnitelmaa ja/tai projektiraporttia
- ryhmä ei ole arvioinut onnistumistaan
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa projektin eri osa-alueet ja projektiin osallistuvien henkilöiden toimintaroolit. Opiskelija tiedostaa esisuunnittelun vaatimia teknisiä kokonaisuuksia ja ryhmittelyä. Opiskelija hallitsee tuetusti projektisuunnitelman laadintaa, aikataulutusta ja projektin hallinnointia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee hyvin projektityöhön liittyvät toiminnot ja suoriutuu itsenäisesti annetuista tehtävistä. Opiskelija kykenee tuomaan oman osaamisalueensa mukaisia tietoja ja taitoja projektin eteenpäin saamiseksi. Opiskelija pystyy toimimaan ryhmässä hyvin ja annetussa aikataulussa. Opiskelija kykenee viestimään kirjallisesti ja suullisesti hyvin,
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti kaikki projektin osa-alueet ja pystyy soveltamaan taitojaan projektin eteenpäin viemiseksi. Opiskelija pystyy ottamaan vastuuta projektin johtamisesta ja toimii ryhmässä aktiivisesti toisia auttaen. Opiskelija kykenee viestimään kirjallisesti ja suullisesti sujuvasti,