Tutkimuksellinen seminaarityo (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-45-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.05.2019 - 31.07.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 01.08.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Merja Repo
- Minna Putous
- Eija Lähteenmäki
- Marja-Liisa Timperi
- Vastuuhenkilö
- Minna Putous
- Opintojakso
- 7S-45
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (Opintojakso)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- seminaarityön ohjeistus liittyen sisältöön, kieleen ja raportin ulkoasuun
- tiedonhankinta
Oppimateriaalit
Seminaarityön tarkemmat ohjeet Tabulassa
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistoon ja arviointi kriteereihin kts. intaranet Tamk opinnäytetyö tai Tabula sivu Oppinnäytyö sosiaalialalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 6 h
Tiedonhankinta 2h
Itsenäinen työskentely 100h
Sisällön jaksotus
To 16.5.2019 klo 10.00 -12.00 Ohjeistus seminaarityöhön ja äidinkielen ja raportin kirjoittamisen ohjeistus ( Minna, Merja ja Raija)
syksy Tiedonhankinta (kirjasto) M-L Timperi
syksylle tulee kaki ajankohtaa Tiedonhankintaan osallistutaan vain kerran voit itse valita osallistutko On hyvä, että sinulla olisi aihe tai ainakin aihealue selvillä ennen tiedonhankintaan osallistumista.
Valmiin seminaarityön palautus Tabulaan 12.8.19 tai 30.10.
Seminaarityöstä ei ole suullista esitystä. Työtä hyödynnetään opinnäytetyön ideapaperin tekemiseen.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkimuksellinen seminaarityö integroidaan opinnäytetyöhön. Seminaarityö kannattaa tehdä samasta aiheesta, kun tuleva opinnäytetyö. Seminaarityön puitteissa voi paneutua aiheeseen ja selvittää lähdeaineistoa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö liian suppea
- raportti ei ole kirjoitettu ohjeiden mukaisesti - paljon virheitä ja puutteita
- rajaus epäselvä,
- otsikointi ei vastaa luvun sisältöä
- kielelliseen ilmaiosuun liittyviä ongelmia paljon
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin