Professional English for Social Work (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-21-3026
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 02.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2019 - 27.10.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kirsi Saarinen
- Opintojakso
- 7K00FQ28
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- osaa kertoa työkokemuksestaan ja kirjoittaa työhönsä liittyvän raportin
- osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
- osaa valitsemansa asiakasryhmän erityisalan sanastoa niin, että pystyy ymmärtämään alan ammatillisia tekstejä.
Sisältö (Opintojakso)
- Asiakkaan ohjaus – ja haastattelutilanteet
- Sosiaaliturva ja -palvelut
- Työharjoitteluraportti
- Työpaikkahaastattelu
- Autenttiset ammatilliset tekstit omavalintaiselta erityisalalta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
kirjallinen koe ma 21.10. klo 10-12
suullinen koe: week 41
itsenäiset tehtävät
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
kirjallinen koe ma 21.10. klo 10-12
suullinen koe: week 41
itsenäiset tehtävät
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Saarinen ja Saarinen: Way to Welfare. English for Social Services. Keuruu:Otava.
Kurssin Tabula-alueen sähköiset materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunneilla on 80% läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta ja kirjallisesta osaamisesta
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus 17SOC-ryhmän opiskelijoille
Kurssi alkaa ma 2.9.2019 klo 10-12
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-opiskelija ei pysty osallistumaan suullisen vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/ tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta
-ääntäminen vaikeasti ymmärrettävää
-opiskelija hallitsee erittäin suppean sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumaan. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja
-perusrakenteiden hallinta puutteellista
-opiskelija ei suoriudu kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla
-ei kirjoita ymmärrettävästi
-vaikeuksia löytää tietoa tekstistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille/ryhmille
• kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan/ elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon/palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi.
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää yleensä ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• - antaa ja perustelee yksilölliset ohjeet tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. asiointiohjeet ja palveluohjaaminen)
• - selvittää asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa/elämäntilannetta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä, kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon/palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin.
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi