Skip to main content

Organic Chemistry Laboratory Course in Process Engineering (4 cr)

Code: 5P00BJ16-3008

General information


Enrolment period
10.06.2019 - 06.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.08.2019 - 20.10.2019
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Bioproduct and Process Engineering, students who began in 2014-2018
Teachers
Maarit Korhonen
Piia Kanto
Person in charge
Maarit Korhonen
Course
5P00BJ16

Objectives (course unit)

The students can
- give names, write structural formulas and understands isomerization of the derivatives of carboxylic acids, organic nitrogen and sulfur compoundsexplain organic chemistry reaction types and mechanisms
- work safely in the laboratory
- follow Finnish and English work instructions
- use organic chemical equipment
• working methods of organic chemistry
• synthesize and analyze the organic substances
• make conclusions and report the results of their work

Content (course unit)

- carboxylic acid derivatives, organic nitrogen and sulfur compounds,
- organic chemical reaction types and mechanisms
- laboratory work in the organic chemistry laboratory: equipments and safety

Exam schedules

Itsenäisten tehtävien palautus, Posterisuunnitelman palautus
Työtapakoe 24. tai 25.9.
Posterikysymykset Tabulaan
Posterinäyttely 27.11.
Tentti 4.12.
Uusinnat: Toteutetaan todennäköisesti Examissa.
tentti 1: 21.1.2020 (korotukset ja uusinnat)
tentti 2: 18.2.2020 (uusinnat)

Assessment methods and criteria

Tentti, laboratoriotyöt, labrapäiväkirja, raportit, ennakkotehtävät, käyttöturvallisuustiedotteet, posteriesitykset

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ryhmätyöt, harjoitustehtävät, laboratoriotyöt ja raportit, ennakkotehtävät, seminaari

Learning materials

Tabulassa ja tunneilla itse tuotettu materiaali.
Suositeltava kirja:
Orgaanisen kemian synteesimenetelmät ja mikrokemialliset työtavat: Tapio Simonen ja Irmeli Karttunen

Student workload

4 x 27 h = 108 h opiskelijan työtä
Noin 40-50 h lähiopetusta (työtapaluentoja, laboratoriotöitä, tentti)
Ennakkotenttejä
Töihin valmistautumista

Content scheduling

Aikataulumuutokset todennäköisiä
1. Aloitus ja opintojakson info
2. Työtavat
3. Työtapatentti
4. Työtapoihin tutustuminen laboratoriossa, työturvallisuustentti
Työ- ja raportointiohjeet työkohtaisesti
5. Tislausharjoitus
6. Aspiriini
7. Kofeiinin eristys
8. Kofeiinin eristys
9. Tert. butyyliasetaatti
10. Tert. butyyliasetaatti
11. Posterinäyttely
12. Tentti
(13. Tentin palautus)

Further information

Laboratoriotöihin luokka jaetaan kahteen tai kolmeen ryhmään riippuen ryhmän koosta.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei tee kaikkia laboratoriotöitä, ei palauta raportteja/tehtäviä, ei osallistu seminaariin eikä saavuta tentistä hyväksytyn rajaa.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hallitsee orgaanisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa ohjattuna tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Hän palauttaa tehtävät vaillinaisina ja myöhässä, ohjauksen avulla saa täydennettyä tehtävät. Ei osoita riittävää osaamista tentissä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija osaa tehdä orgaanisia töitä sekä tuote- ja laadunvarmistuksia. Hän tarvitsee välillä ohjausta, mutta selviytyy jo melko itsenäisesti. Tehtävät ja raportit: palautus ja niiden sisältö vaihtelee, mutta ohjauksella saavuttaa hyvän tason ja tenttien tulokset osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä. Ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin ja palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään. Tenteissä osoittaa orgaanisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita.

Go back to top of page