Biotuote- ja prosessiteollisuuden perusteet (9 op)
Toteutuksen tunnus: 5P00CZ53-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.11.2018 - 13.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 9 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Biotuotetekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
- Opettajat
- Tiina Wickman-Viitala
- Eija Lähteenmäki
- Nina Kukkasniemi
- Päivi Viitaharju
- Merja Hanhimäki
- Urpo Rossi
- Vastuuhenkilö
- Merja Hanhimäki
- Ryhmät
-
19I575ABiotuote- ja prosessitekniikka, kevät 2019
- Opintojakso
- 5P00CZ53
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tuntee
- Suomen metsäbiotalouden ja prosessiteollisuuden rakenteet ja merkityksen kansantaloudelle
- alojen keskeisimmät yritykset niin Suomessa kuin maailmallakin
- metsäteollisuuden ja prosessiteollisuuden päätuotteet
Opiskelija tietää
- metsäbiotuotteiden valmistusprosessin kokonaisuutena ja niiden keskeiset yksikköprosessit periaatteellisella tasolla.
- prosessiteollisuuden tärkeimpien tuotteiden valmistusprosessit ja niiden yksikköprosessien pääpiirteet
Sisältö (Opintojakso)
Johdatus biotuote- ja prosessiteollisuuteen
- suurimmat metsäbiotalousteollisuuden ja prosessiteollisuuden yritykset
- päätuotteiden valmistuskapasiteetit ja kysyntäennusteet
- työelämään tutustuminen
Biotuote- ja prosessiteollisuuden valmistusprosessit
- prosessiteollisuuden ja metsäbioteollisuuden keskeiset tuotantoprosessit ja raaka-aineet
- tuotteet ja niiden ominaisuuksien hallinta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan tentit:toimialatentti, tuotetentti, valmistusprosessien tentti.
Opintojaksolla arvioidaan tehtävät: toimialaraportti, tuote-esitys, referaatti, toimialaraportti.
Opintojaksolla on käytössä itse- ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tiimioppiminen
Työelämälähtöinen oppiminen
Valmentavapedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tiimivalmennuksia 1 h/vko
Tiimityöskentelyä 14 h/vko
Valmentajien alustukset/aihevalmennukset 11 h/vko
Viikkotehtävänanto 1 h/vko
Sisällön jaksotus
Metsä- ja kemianteollisuus toimialana Suomessa viikot 2-4
Metsä- ja kemianteollisuuden yritykset viikot 2-4
Metsä- ja kemianteollisuuden tuotteet viikot 5-6
Kiertotalouden tiet viikko 12
Metsä- ja kemianteollisuuden tuotteiden valmistusprosessit ja niiden yksikköprosesseja viikot 15-17
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Opintojaksoa eikä sen osia ei voi hyväksilukea.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävät työelämälähtöisiä. Opiskelijat tekevät tiivistä yhteistyötä kummiyrityksensä kanssa, jossa vieraillaan vähintään kaksi kertaa toteutuksen aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on osa Kykylaakso/BioHub opintokokonaisuutta. Opintojakson työjärjestys noudattaa työelämän kalenteria (kts kohta ajankäyttö ja kuormitus). Opiskelijan tulee osallistua läsnäolevana opintokokonaisuuden työskentelyyn.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu lähity- ja tiimityöskentelyyn. Opiskelija ei osallistu tiimivalmennuksiin.
Opiskelija ei ole suorittanut vaadittavia tenttejä: toimialatentti, tuotetentti, valmistusprosessien tentti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävä (1-2)
Tietäminen: Opiskelija osaa määritellä teollisuuden alan rakenteen ja merkityksen Suomen kansantaloudelle sekä osaa tunnistaa alan keskeiset yritykset sekä niiden tuotteet. Opiskelija osaa määrittää metsä- ja kemianteollisuuden tuotteiden valmistus- ja yksikköprosesseja. Opiskelijaa tunnistaa kiertotalouden toteutumista alalla.
Tekeminen: Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä tiimin jäsenenä ohjatusti. Opiskelija tuntee erilaisia tiimityö- ja viestintämenetelmiä. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietoa, joka liittyy omaan toimialaan.
Oleminen: Opiskelija tunnistaa oman roolinsa ja vuorovaikutuksensa tiimissä. Opiskelija tunnistaa alan käytänteitä ja toimintaa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä arvioida omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyvä (3-4)
Tietäminen: Opiskelija osaa jäsentää teollisuudenalan rakenteen ja merkityksen Suomen kansantaloudelle ja osaa tunnistaa laajasti alan yrityksiä. Opiskelija osaa selittää metsä- ja kemianteollisuuden keskeisiä tuotteita sekä niiden valmistus- ja yksikköprosesseja. Opiskelija osaa suunnitella toimintaa kiertotalouden näkökulmasta.
Tekeminen: Opiskelija osaa jakaa omaa osaamistaan tiimissä ja osaa ratkaista annetut tehtävät kattavasti aikataulun mukaan. Opiskelija osaa hakea, vertailla ja valita tietoa tehtävien ratkaisemisessa. Opiskelijaa hallitsee erilaisia tiimityö- ja viestintämenetelmiä.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia tiimissä vuorovaikutteisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida asioita omasta ja lähiyhteisön näkökulmasta. Opiskelija osaa antaa aktiivisesti rakentavaa palautetta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kiitettävä (5)
Tietäminen: Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti teollisuudenalan kokonaisuuden ja merkityksen Suomen kansantaloudelle. Opiskelija osaa analysoida metsä- ja kemianteollisuuden tuoteratkaisuja sekä niiden valmistusprosesseja. Opiskelija osaa hakea monipuolisesti tietoa ja yhdistää sitä sekä analysoida oman alansa nykypäivää ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa yhdistellä erilaisia kiertotalouden ratkaisuja luovasti.
Tekeminen: Opiskelija osaa toimia rakentavasti ja vuorovaikutteisesti tiimissä sekä tunnistaa pitkäjänteisen työelämää mukailevan prosessimaisen työskentelyn. Opiskelija osaa etsiä vaihtoehtoisia teorioita ja tietoa sekä osaa perustellusti ratkaista tehtäviä nykypäivä sekä toimialan tulevaisuus ja kehittyminen huomioiden. Opiskelija osaa arvioida tietoa ja erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Oleminen: Opiskelija osaa toimia tiimissä ammatillisesti ja vastuullisesti sekä kannustaa muita. Opiskelija osaa kehittää niin omaa kuin tiimin toimintaa. Opiskelija osaa antaa oikea-aikaisesti ja kehittäen palautetta.