Johtaminen ja esimiestaidot (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5S00BM10-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 01.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 20.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sähkö- ja automaatiotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tuntee henkilöstöjohtamisen keskeiset periaatteet ja teoriat sekä hän ymmärtää työpsykologian keskeiset käsitteet sekä kansainvälisen ympäristön eri työkulttuuri eroavaisuudet. Opiskelija ymmärtää teollisen yksikön henkilöstön osaamisen, hyvinvoinnin ja toiminnan tuloksen välisen yhteyden, esim. IoT / Big Datan hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä..
Opiskelija tuntee yrityksen strategiaprosessin ja työkalut sekä ymmärtää strategian merkityksen yrityksen toiminnalle.
Opiskelija tuntee työyhteisön muutosprosessin periaatteet, osaa motivoida ja palkita teollisen yksikön työntekijöitä tarkoituksenmukaisella tavalla. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää itseään esimiehenä huomioiden myös kestävän kehityksen (yhteiskuntavastuu).
Opiskelija tuntee oman toimialansa työlainsäädännön keskeisen sisällön, osaa laatia teollisuusyrityksen työntekijän työsopimuksen. Opiskelija tuntee henkilöstön rekrytointiprosessin ja irtisanomisprosessin eri vaiheet ja säännökset.
Sisältö (Opintojakso)
henkilöstöjohtaminen, strategiaprosessi, muutoksenhallinta, Itsensäjohtaminen, motivaatio, työlainsäädäntö, työsopimus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Osallsituminen
- Harjoitustyöt
-Sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä: https://intra.tamk.fi/fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Lähiopetus
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Itsenäinen opiskelu
- Harjoitustyö
Oppimateriaalit
- Tabulassa määritelty materiaali
- Omat muistiinpanot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op ~ 27 tuntia opiskelua, mikä sisältää sekä lähiopetusta sekä itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä.
Sisällön jaksotus
- Aluksi käydään lävitse kaiken perusta, eli Suomessa vallitseva oikeusjärjestys
- Seuraavaksi paneudutaan työehto- ja työsopimusoikeuteen, sekä käytännön johtamiseen ja työriitojen ratkaisuun
- Etenemme siis laajemmasta viitekehyksestä kohti työpaikkatasoa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita tapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Opetusjakson opettajalla on yli 20 vuoden kokemus yrityselämästä ja näin ollen opintojakson sisältö on muokattu työelämän tarpeiden mukaan.
- Opiskelijoita rohkaistaan kertomaan omista kokemuksista esim. kesätöistä ja harjoittelusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Ennen kurssin alkua lähetetään ilmoittautuneille kurssiavain Tabula -alustalle, jossa yksityiskohtaisempaa tietoa kurssista. Eli muista ilmoittautua.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa opetetun asian tärkeimmät kohdat, sekä ohjattuna kykenee tulkitsemaan ja soveltamaan niistä saatavaa tietoa. Opiskelija tiedostaa opetetun asian ja yrityksen reaalitapahtumien yhteyden. Opiskelija on vain jonkin verran motivoitunut, ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee opetetun asian tärkeimmät kohdat, sekä itsenäisesti kykenee tulkitsemaan ja soveltamaan niistä saatavaa tietoa. Opiskelija ymmärtää ja osaa kuvata opetetun asian ja yrityksen reaalitapahtumien välistä yhteyttä. Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta, osaa toimia ryhmässä, sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti opetetun asian tärkeimmät kohdat, sekä osaa laaja-alaisesti tulkita ja soveltaa niistä saatavaa tietoa. Opiskelija osaa perustellusti kuvata eri toimintavaihtoehtojen vaikutuksen yrityksen toimintaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta, sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.