Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöllinen opettajuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00CG27-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 09.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2020 - 02.04.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 35
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Opintojakso
2X00CG27

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opiskelija osaa
- yhdistää kasvatussosiologian perusteita yhteiskunnassa ja työyhteisössä toimimiseen
- yhdistää musiikkipedagogina toimimisen opettajan yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen vaikuttamistehtävään
- kuvaa yhteiskunnan ja työelämän osaamistarpeita sekä ottaa ne huomioon toimiessaan musiikkipedagogina erilaisten yhteisöjen jäsenenä
- tunnistaa koulutuksellisen tasa-arvon ja toimia sitä edistävällä tavalla
- kuvata median merkitystä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana
- tehdä oppilaitoksen toimintakulttuurianalyysin
- syventää opettajuuden kirjaansa

Sisältö (Opintojakso)

Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.

Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- millä tavalla kasvatussosiologian näkökulmat liittyvät opettajan työhon?
- mitkä ovat koulutuksen yhteiskunnalliset tehtävät?
- millä perusteella musiikkipedagogi on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
- miten media vaikuttaa yhteiskunnassa?

Aika ja paikka

Todennäköisesti torstaisin klo 9.00-12.15
HUOM - toteutus on tulossa keväällä 2020
Lukujärjestyksessä on tilatiedot.
Mahdolliset muutokset merkitään lukujärjestykseen (esim. tiloissa).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2018 arviointitaulukkoa soveltuvin osin. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointiosaaminen.
Jos poissaoloja kontaktipäivistä on 4 tai yli, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pääosin yhteisöllisiä ryhmätyömenetelmiä - yhteisöllistä oppimista.
Luentoja, itsenäistä opiskelua, yksilöllisiä tehtäviä, ryhmätehtäviä, kirjallisia tehtäviä (esseet), esityksiä, jne.

Oppimateriaalit

Opettajan ja opiskelijoiden yhdessä valitsemia ajankohtaisia opintojakson tavoitteisiin liittyviä julkaisuja.
Perusteos liittyen kasvatustieteeseen:
Antikainen, Koski & Rinne. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-5.painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op eli noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta/-ohjausta on 36 tuntia, itsenäisen ja pienryhmätyöskentelyn osuus noin 100 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:
Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen. Opintojaksolla tarkastellaan kasvatussosiologian perusteita sekä koulutuksellisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita. Tarkastelunäkökulmina opintojaksolla on opettajan vaikutusmahdollisuudet yhteiskuntaan, työyhteisöön ja oppilaitosten toimintakulttuureihin. Tähän liittyy myös mediakasvatuksen merkityksen ymmärtäminen. Identiteettityötä tukemaan opiskelija tekee oman opettajuuden käsikirjansa, joka sisältää päivitetyn käyttötiedon.
Opettajuuden käsikirjaan sisältyy kuvaus ja arviointi oman opettajuuden kehittymisestä.
Sisällön ajoitus tulossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojen tai osaamisen hyväksiluku.

Lisätietoja opiskelijoille

Jos poissaoloja kontaktipäivistä on 4 tai yli, opintojakso pitää pääsääntöisesti käydä uudestaan.
Jokainen poissaolokerta korvataan kirjallisella tehtävällä (arvioidaan hyväksytty/täydennettävä/hylätty).
Kaikki opintojakson tehtävät on myös tehtävä hyväksytysti.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: Opiskelija osallistunut aktiivisesti opetukseen, suorittanut annetut tehtävät tasokkaasti arviointiosaamiskriteereihin tarkasteltuna, refletoinut omaa oppimistaan näyttämällä osaamisen kehittymisen sekä osallistunut loppukeskusteluun. Lisäksi tehnyt kaikki poissaolotehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa
- yhdistää kasvatussosiologian perusteita yhteiskunnassa ja työyhteisössä toimimiseen
- tunnistaa koulutuksellisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita
- toimia erilaisten yhteisöjen jäsenenä ja ymmärtää toimintakulttuurin merkityksen
- ymmärtää mediakasvatuksen merkityksen.
Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointiosaaminen.
Hylätty: Opiskelija ei ole suorittanut vaadittavia osuuksia opintojaksosta eikä ole saavuttanut osaamistavoitteita.

Siirry alkuun