Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT71-3029
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.02.2019 - 14.04.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.04.2019 - 02.06.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 52
- Koulutus
- Kätilön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Rinne
- Johanna Granlund
- Vastuuhenkilö
- Anna Rinne
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Opintojakso
- 7K00CT71
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
-osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä eri konteksteissa
-osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja
-osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikuttavuutta
Sisältö (Opintojakso)
-erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat
-ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
-ohjaus erilaisissa kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
-ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
-ohjauksen vaikuttavuuden arviointi
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Seminaarit
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
Ryhmätyö 1 ja 3: Digitaalisen ohjausmateriaalin etsiminen ja vertaisarviointi. Hyväksytty/hylätty
Ryhmätyö 2: Ohjaustilanteen suunnittelu ja esittäminen. Ryhmäraportti. Arvosana
Kirjoitusviestinnän itsearviointi: Hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät.
Oppimateriaalit
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 teoria lähiopetus 20h ja 59h itsenäistä opiskelua
Osa 2 kirjoitusviestintä pienryhmittäin tehtävänanto 1h ja palautustunti 1h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Teoria
Toteutuksen aloitusluennolla on läsnäolovelvollisuus. Ryhmätyö 1: Digitaalisten ohjausmateriaalien etsiminen. Ohjausmateriaalien esittelytunnin poissaolo korvataan tekemällä ryhmätyö yksilösuorituksena. Ryhmätyö 2: Ohjaustilanteen suunnittelu ja esittäminen esitysseminaarissa Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Ohjaustehtävästä tehdään ryhmäraportti.. Poissaolo esitysseminaarista korvataan osallistumalla toisen toteutuksen esitysseminaariin.
Ryhmätyö 3: Vertaisarviointi toisen ryhmän digitaalisesta ohjaustehtävästä. Jos on poissa seminaarista, vertaisarviointi tehdään yksilötyönä.
Ryhmätyö 4: Kurssikirjan opiskelu opintopiirissä.
Kirjallisen tehtävän palautus sovitaan orientaatiotunnilla.
Osa 2: Kirjoitusviestintä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
18.4. 2019 kello 12:30-15:00 on läsnäolovelvollisuus kaikille osallistujille.
27.5. ja 28.5 seminaarit, joissa läsnäolovelvollisuus kaikille osallistujille koko seminaarien ajan.
Kirjoitusviestinnän työpajoista on osallistuttava vähintään yhteen (työpajojen aikataulut lukujärjestyksessä).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
• Ei osallistuu (ryhmä)harjoituksiin
• Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
• Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tyydyttävästi, tehtävä ei ole täysin tehtävänannon mukainen, tehtävässä on puutteita
• Osallistuu (ryhmä)harjoituksiin vain vähän
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu (ryhmä)harjoituksiin aktiivisesti
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu (ryhmä)harjoituksiin aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti ja oivaltavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin