Physiotherapy for Children and Adolescents, Theory (8 cr)
Code: 7F00BA31-3005
General information
- Enrolment period
- 10.06.2019 - 04.08.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.08.2019 - 22.11.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Physiotherapy
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Anne-Marja Hammar
- Hannu Järvinen
- Vesa Joutsen
- Maria Maljanen
- Mari Majaneva
- Pirjo Lehto
- Hanna Sahinoja
- Maarit Keskinen
- FYSIO Luennoitsija
- Fysioterapia Virtuaalihenkilö
- Person in charge
- Maria Maljanen
- Course
- 7F00BA31
Objectives (course unit)
Students
- know changes of society and how they affect a family
- are aware of the effects of an illness on children and family
- know the effects of illnesses on movement and functional ability of a child or an adolescent and on the whole development of an individual
- are able to find evidence based knowledge and to use it in physiotherapy
- are able to select appropriate and effective assessment strategies for movement abilities and the functions of a child or an adolescent and are able to use clinical reasoning and to plan treatment strategies
- know the effects of the most common medication for children’s’ diseases
Content (course unit)
- motor development of a child as part of the whole development of an individual
- delayed development of a child
- reflexes in child’s development
- attachment theory and early interaction
- socioemotional disorders and mental disorders of children and adolescents and physiotherapy
- autism disorders and physiotherapy
- children with learning difficulties
- respiratory physiotherapy with children and adolescents
- musculo-skeletal problems of children and adolescents
- neurological problems and physiotherapy with children and adolescents
- physiotherapy in mental health problems of children and adolescents
- required medication
Location and time
Independent work 5.-9.8.2019
Teaching 12.8.-28.11.2019
Tampere University of Applied Sciences
Exam schedules
Examination of theory on 19.9.2019.
Tutor work is evaluated on 23.9.2019 and seminar presentations with tutorgroups 27.9.2019.
Final independent writen assignment and presentations 25.11.2019 and 27.11.2019.
Assessment methods and criteria
Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely ja seminaariesitys ryhmässä (1-5)
Itsenäisentyöskentelyn viikon tehtävät, 2 tehtävää (hyväksytty/hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Independent studies 5-9.8.2019 - two assignments.
Teaching at school starts on Monday 12.8.2019 at 9.00.
Teaching methods: Problem based learning (PBL) - Lectures, discussions in groups, independent work, PBL tutorials, seminars
Learning materials
Sources:
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Lapsen aivojen ja tunnesäätelyn kehitys. 2017. Aivotiedon Jalostamo. Jyväskylän yliopistonpaino
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child
Kohtaamisopas. 2018. Syömishäiriöliitto.
Probst, M. & Skjaerven L. 2018. Physiotherapy in mental health and psychiatry. Elsevier.
Content scheduling
Tutorials on Monday mornings.
Teaching 12.8.-27.9.2019 and after clinical training period 11.11.2019-28.11.2019.
Themes Neurological physiotherapy, musculo-sceletal physiotherapy, physiotherapy in breathing problems and psychophycial and mental probelms of children an adolescent. Body awareness experiences.
International connections
International week in Tamk week 41 (7-11.10.2019) - participating is possible.
Further information
Ohjaajien, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous (Ohjaajakokous) - aktiivinen osallistuminen tiistaina 17.9.2019 klo:13.30-15.30
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa. Opiskelijalla on haasteita tunnistaa ICF-periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä. Opiskelija valmistautuu tilanteisin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmään tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija tunnistaa vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa jäsentää kirjallisesti kuvaten lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tietää pääsääntöisesti ICF- periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä. Opiskelija osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella. Opiskelija valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelijalla on valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan ja opiskelija ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella. Opiskelija tietää ja osaa määritellä ICF-periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä.