Siirry suoraan sisältöön

Leikkauspotilaan hoitotyön harjoittelu (9 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK30-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 06.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.02.2019 - 02.06.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Merta
Vastuuhenkilö
Kristiina Vähämaa
Opintojakso
7K00BK30

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- Osaa varata potilaan hoidossa tarvittavat välineet ja laitteet sekä osaa tarkistaa niiden toiminnan ja käyttöturvallisuuden
- Osaa ottaa vastaan potilaan leikkausosastolle
- Osaa laittaa potilaan leikkausasentoon
- Osaa potilaan ihon ja limakalvojen desinfioinnissa käytettävät menetelmät
- Osaa toimia sekä instrumentoivana että valvovana sairaanhoitajana leikkauksen aloituksessa, itse toimenpiteen aikana ja sen lopetuksessa
- Osaa toimia leikkauksen aikana assistenttina
- Osaa huolehtia potilaasta otettavista erilaisita näytteistä
- Osaa toteuttaa aseptisen toiminnan periaatteita potilaan intraoperatiivisessa hoitovaiheessa
- Osaa käyttää erilaisia sterilointi- ja desinfektiomenetelmiä
- Osaa ylläpitää hoidon jatkuvuutta sekä suullisesti että manuaalisia ja sähköisiä dokumentteja apuna käyttäen
- Osaa työskennellä osan leikkaustiimiä oman vastuunsa tunnistaen
- Osaa työskennellä potilaan terveyttä edistäen
- Osaa arvioida oman ammatillisuutensa kehittymistä ohjatun harjoittelun aikana ja tunnistaa itsessään jatkuvan kehittymisen tarpeen

Sisältö (Opintojakso)

- kliininen harjoittelu leikkauspotilaan hoitotyössä

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Osallistuminen leikkauspotilaan hoitotyö 4 op opintojaksoon.

Aika ja paikka

Opintojakso voi sijoittua viikoille 10-15 tai viikolta 16 eteenpäin. Mahdolliset leikkaustoimintaan liittyvät sulkuviikot voivat vaikuttaa opiskelijan harjoitteluviikkoihin niitä pidentävästi ajallisesti kuitenkin niin että harjoittelun kesto on yhteensä kuusi viikkoa.
Opintojaksoon liittyvistä reflektio- ja seminaaripäivistä ja niihin osallistumisesta opiskelijan harjoittelun ollessa muualla kuin Tamperella sovitaan harjoittelun orientaatiossa 22.2.2019.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksoon ei liity kirjallista koetta.
Mikäli opiskelijan kehittyminen ei vastaa oppimistavoitteiden mukaista osaamisen kehittymistä, se todetaan arviointikeskustelujen aikana. Tällöin opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamisen kehittymistä tarvittavalle tasolle kahden lisäviikon aikana, jonka ajankohta sovitaan ohjaavan opettajan ja harjoittelupaikan välillä. Tällöin opiskelija pitää päivittäin oppimispäiväkirjaa oman osaamisena kehittymisestä, jota ohjaava opettaja ja ohjaaja seuraavat. Lisäviikkojen aikana tapahtuvista tapaamisista sovitaan yhdessä opiskelijan, opettajan ja ohjaajan kanssa. Mikäli opintojaksolla ei saavuteta siinä edellytettävää osaamista, opintojakso suoritetaan kokonaisuudessan muuna yhdessä sovittavana ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Leikkaushoitotyön harjoittelussa on instrumentoivan ja valvovan sairaanhoitajan ammattitaitoon liittyvä sairaanhoitajan osaaminen opiskelijan osaamisen kehittymisen arvioinnin lähtökohta.
Opiskelijan itsearviointitaitojen kehittyminen harjoittelun aikana on oleellista: opiskelija tuottaa sekä kirjallista että suullista arviointia osaamisensa kehittymisestä.
Oman oppimisen reflektio ja opintojaksoon liittyvä seminaari on osa hyväksyttyä suoritusta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelijan aktiivinen työskentely harjoittelun aikana nimetyn ohjaajan ja varaohjaajan opastuksessa ja valvonnassa kuuden viikon ajan opintojaksoon liittyvien oppimistavoitteiden mukaisesti. Opiskelija on aktiivinen toimija tavoitteiden soveltamisessa omaan harjoittelupaikkaan. Tästä syystä keskustelu ohjaajan kanssa tavoitteiden merkityksestä harjoittelupaikassa on opiskelijan tehtävä ensimmäisten päivien aikana.
Ohjaavan opettajan kanssa käytävä osaamisen kehittymiseen liittyvä väliarviointikeskustelu pienryhmässä on TAMKissa 20.3.2019 klo 12.30-15.45 harjoittelun ollessa viikoilla 10-15. Ennen koululla tapahtuvaa oppimiskokemusten vaihtoa opiskelija on käynyt suullisen väliarviointikeskustelun ohjaajansa kanssa, josta opiskelijalla on mukanaan kirjallinen dokumentti ja se on lähetetty myös ohjaavan opettajan sähköpostiin tapaamista edeltävänä arkipäivänä.
Ohjaavan opettajan kanssa käytävä osaamisen kehittymiseen liittyvä väliarviointikeskustelu pienryhmässä on TAMKissa myös 3.5.2019 klo 12.30-15.45 harjoittelun ollessa viikosta 16 eteenpäin.
Ennen koululla tapahtuvaa oppimiskokemusten vaihtoa opiskelija on käynyt suullisen väliarviointikeskustelun ohjaajansa kanssa, josta opiskelijalla on mukanaan kirjallinen dokumentti ja se on lähetetty myös ohjaavan opettajan sähköpostiin tapaamista edeltävänä arkipäivänä.
Mikäli opiskelijan harjoittelu sijoituu muuhun ajankohtaan kuin viikolle 10-15 tai 16-21 tai se sijoittuu poikkeuksellisiin viikkoihin, opiskelijan kanssa käytävien arviointikeskustelujen ajankohta ja käytettävät yhteistyömenetelmät sovitaan harjoittelun orientaatiossa 22.2.2019 klo 8.30-10.00.
Puhelimen välityksellä käytettävä väliarviointi- ja loppuarviointi ovat mahdollista järjestää, mikäli opiskelijan harjoittelu on eriaikaista.
Harjoittelun päätteeksi sijoittuvat reflektio- ja seminaariajankohdat ovat 17.4.2019 ja 29.5.2019 nämä ajankohdat lasketaan työvuorotaulukkoon kahdeksan tunnin työpäiväksi. Mikäli opiskelija on eriaikaisessa harjoittelussa, seminaaritehtävä palautetaan Leikkaushoitotyön Tabulaan ryhmän jäsenten luettavaksi.

Oppimateriaalit

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan aktiivista työskentelyä ja osaamisen kehittämistä harjoittelupaikassa 230 tuntia. Siihen listään orientaatio- reflektio- ja arviointiajankohdat niin että kokonaistuntimääräksi tulee 243 tuntia kuudessa viikossa

Sisällön jaksotus

Harjoittelu pyritään toteuttamaan kuuden viikon jaksona, mikäli harjoittelupaikassa ei ole sulkuja tai muita toimintaan vaikuttavia tekijöitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi suorittaa valinnaisella suoritustavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson yhden viikon työskentelyaika on 38.15 tuntia. Opintojaksoon liittyvä orientaatio, väliarviointi- ja reflektiotapaaminen sekä reflektio- ja seminaaripäivä vähentävät harjoittelupaikassa kertyvää työaikaa 14 tuntia.
Pyhäpäivien osuessa harjoittelun ajaksi ne merkitään vapaapäiviksi tuntimäärällä 7.30.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli opiskelijan leikkaushoitotyössä vaadittava osaaminen ei kehity harjoittelujakson aikana, opiskelija suorittaa kaksi lisäviikkoa (=2 vi) harjoittelua erikseen sovittavana ajankohtana. Osaamisen kehittymistä arvioidaan opiskelijan ja ohjaajan välisessä sekä väli- että loppuarvioinnissa. Kummastakin tilanteesta ohjaava opettaja saa s-postiinsa kirjallisen selvityksen.
Harjoittelun hylättyn suorituksen kriteerit määritellään harjoittelun orientaatiotunnilla. Harjoittelua ohjaava opettaja lähettää harjoittelun ohjaajalle ja varaohjaajalle tiedoksi hylätyn suorituksen kriteerit s-postitse.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Yleinen hoitotyön toiminta:
- Opiskelijan ammatillisessa toiminnassa ja tavassa olla potilaan/asiakkaan kanssa on puutteita
- Opiskelijan vastuullisuudessa ja toimintojen loppuun saattamisessa on puutteita
- Potilaan näkökulma hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa jää huomioimatta kokonaisvaltainen ote
- Opiskelija puhuttelee ja kohtelee potilasta/asiakasta epäkunnioittavasti huomioimatta potilaan toiveita
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus ei mahdollista potilaan kuulemista
- Opiskelija tunnistaa huonosti eri kulttuureista olevien potilaiden ja heidän ympäristönsä tarpeita
- Opiskelijan toiminta vaarantaa potilaan turvallisuuden
- Opiskelijan tapa toimia yhteistyössä muiden kanssa perustuu omiin tarpeisiin
- Opiskelija ei arvosta muiden työpanosta potilaan hoidossa
- Opiskelija ei hyödynnä toiminnassaan tiimin jäseniltä saamaansa palautetta
- Opiskelija on puutteita salassapitovelvollisuudessa
- Opiskelija vaarantaa hoidon jatkuvuuden turvaamisen
- Opiskelijan itsensä arviointitaidot ovat puutteelliset, eikä opiskelija kykene jakamaan tietoa ryhmässä
- Opiskelijan palautteen vastaanottotaito ja palautteen toiminnassa hyödyntäminen on puutteellista
- Opiskelijan työvuorosuunnittelussa ja toteuttamisessa on puutteita
- Opiskelijan tavoitteellinen toiminta itsensä kehittämiseksi on puutteellista
- Opiskelija laiminlyö kustannusnäkökulman omassa työskentelyssään vaarantaen potilasturvallisuuden
- Opiskelija ei noudata terveydenhuollon lainsäädännön henkeä
- Opiskelija ei tiedosta eri työntekijäryhmien ja lähiesimiehen tehtäviä
- Opiskelija toiminta potilaan hoidossa on mekaanista ja perustuu mallioppimiseen
- Opiskelijan oman ammattitaidon reflektiivinen arviointi on puutteellista
- Opiskelija ei hyödynnä näyttöön perustuvaa tai hyviin hoitokäytäntöihin perustuvaa tietoa toiminnassaan
Leikkaushoitotyöhön liittyvä toiminta:
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan tulevaa toimenpidettä eikä valmistautumaan siihen
- Opiskelijan yhteistyö leikkaustiimin kanssa on puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden
- Opiskelijan kyky toteuttaa turvallinen leikkausasento on puutteellinen
- Opiskelijan kyky toimia toimenpiteen aikana instrumentoivana tai assistenttina on puutteellista ohjauksesta huolimatta
- Opiskelija noudattaa puutteellista aseptiikkaa toimiessaan valvovana ja instrumentoivana sairaanhoitajana
- Opiskelijan tapa soveltaa aseptiikkaa vaarantaa hänen oman turvallisuutensa
- Opiskelija käsittelee huolimattomasti hoidossa tarvittavia välineitä ja laitteita potilasturvallisuuden vaarantaen
- Opiskelija käsittelee virheellisesti leikkauksessa otettuja näytteitä
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus potilaan kanssa ei tue potilaan hyvinvointia
- Opiskelijalla on puutteita leikkaushoitotyön kirjaamisessa
- Opiskelijan kyky turvata hoidon jatkuvuus suullisesti on puutteellista
- Opiskelijan vastuullinen toiminta potilassiirtojen aikana on puutteellista
- Opiskelijan tieto ja ymmärrys eri sterilointi- ja desinfektiomenetelmistä on puutteellinen

Siirry alkuun