Siirry suoraan sisältöön

Viestimällä tuloksiin (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00DQ96-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 01.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Helena Lintunen
Vastuuhenkilö
Satu Kylmälä
Opintojakso
8T00DQ96

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- osaa määritellä opiskelun ja työelämän kannalta keskeisten tekstilajien piirteitä ja soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti sekä osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- osaa edistää yrityksen toimintaa viestinnän keinoin sekä yksin että ryhmässä
- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.

Sisältö (Opintojakso)

MITÄ tekstilajeilla tarkoitetaan ja millaisia ovat opiskelun ja työelämän kannalta tärkeät tekstilajit?
MIKSI on tärkeää, että viestinnässä huomioidaan vastaanottaja ja tilanne?
MITEN lähteitä referoidaan ja miten ne merkitään tekstiin ja lähdeluetteloon?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita.
Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä.
Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi.
Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti.
Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.
Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2019, TAMKin pääkampus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Aikataulut täsmentyvät opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja sitoutumista tiimitoimintaan sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista aikataulutavoitteiden mukaan.
Opintojakson arvioitavat tehtävät (0-5): tiimiyrityksen portfolio esityksineen 50 % ja parityönä toteutettava pienoistutkielma (50 %)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tiimityöskentely, viestintä- ja vuorovaikutusharjoitukset

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Tabulan kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksoon sisältyy 10 lähiopetuskertaa ja 2 loppuseminaarikertaa (yhteensä 36 tuntia). Opiskelijoiden ja tiimien itsenäistä työskentelyä n. 95 tuntia.

Sisällön jaksotus

Ensimmäinen periodi:
Asiatyyli ja oikeakielisyys
Tekstilajit
TAMKin raportointiohjeet ja raporttipohja
Referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo
Pienoistutkielman ohjeistus
Toinen periodi:
Tiimien perustaminen ja tiimiyritysten ideointi
Yhteisöviestinnän perusteet
Liikekirjeet
Tiedottaminen
Verkkoviestintä
Vuorovaikutus- ja esiintymistaidot
Tiimitehtävien esittäminen loppuseminaarissa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely, josta tulee neuvotella opintojakson opettajan kanssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu tiimiyritystoimintaan eikä palauta opintojakson tehtäviä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu tiimiyritystoimintaan. Tiimin tuotokset ovat tavanomaisia jäljitellen malleja ja vakiintuneita käytänteitä. Tuotokset ovat hajanaisia, eikä viestinnästä rakennu yhtenäistä yhteisökuvaa. Tiimi ei taustoita eikä perustele valintojaan.
Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu jää vaatimattomaksi. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomatettavaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu tiimiyritystoimintaan aktiivisesti. Tiimin tuotokset ova tarkoituksenmukaisia. Tuotokset pyrkivät rakentamaan yhtenäistä yhteisökuvaa. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa.
Opiskelija käyttää lähteitä asianmukaisesti. Referointi niveltyy muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu tiimiyritystoimintaan vuorovaikutteisesti ja innovatiivisesti. Tiimin tuotokset ova tarkoituksenmukaisia ja omaperäisiä. Tuotokset herättävät mielenkiinnon ja rakentavat yhtenäistä yhteisökuvaa viestintästrategian mukaisella tavalla. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa luovasti ja vakuuttavasti.
Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Opiskelija osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitsee tilannekohtaisen kielen ja tyylin.

Siirry alkuun