Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyö lapsen ja nuoren pitkäaikaissairauksissa (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK56-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.12.2018 - 10.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2019 - 31.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Stiina Storvik-Sydänmaa
Hanna Viitala
Lasse Tervajärvi
Anne Mäenpää
Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö
Stiina Storvik-Sydänmaa
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Opintojakso
7K00BK56

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- syventää ammatillista osaamistaan pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairastuneen lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa
- osaa hyödyntää hoitotiedettä ja muita tieteenaloja hoitotyön ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi

Sisältö (Opintojakso)

- terveen lapsen kasvu ja kehitys
- lapsen ja perheen tukeminen, ohjaus, kommunikointimenetelmät ja leikki hoitotyössä
- pitkäaikaisesti sairaan lapsen hoitotyö
- neurologisesti sairaan lapsen hoitotyö
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- lapsen ja nuoren kuntoutus
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot.

Aika ja paikka

10.1.-31.5.2019

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

- Osa 1 16shlas1 lääkehoidon tentti/16shlas2 alkukoe 11.1.2019
- Osa 2 Hoitotyön 1 (Annen) tentti 18.2.2019
- Osa 3 Hoitotyön 2 (Stiinan) tentti 21.2.2019
- Osa 8 lääkelasku tentti 18.2.2019, uusintatentti 21.2.2019
- Osa 6 nestehoidon tentti 18.2.2019, uusintatentti 21.2.2019
- Osa 10 lääketiede ja muut erityistieteet: osa 1 18.2. ja osa 2 21.2.2019 tenteissä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

16shlas1 -ryhmä:
Seuraavalle lukukaudelle voi siirtyä, kun alkutentti, lääkelaskut ja nesteohjelma suoritettuna. Tenttien uusinnat erikseen ilmoitettuina ajankohtina.
Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö
Arviointimenetelmät
- osa 1 lääkehoidontentti/alkutentti numero, painokerroin 1
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.1 numero, painokerroin 2
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht 2 numero, painokerroin 2
- osa 4 pienryhmätyöskentely, dm-seminaari, osallistuminen, esitys, vertaisarviointi, hyväksytty, hylätty
- osa 5 pienryhmätyöskentely, elvytys, aktiivinen osallistuminen, hyväksytty elvytysnäyttö, hyväksytty, hylätty
- osa 6 pienryhmätyöskentely, case-seminaari: ennakkotehtävä, seminaari, hyväksytty, hylätty
- osa 7 pienryhmätyöskentely, leikki-tutor: ennakkotehtävät, seminaari, hyväksytty, hylätty
- osa 8 lääkelaskut hyväksytty, hylätty
- osa 9 nesteohjelma hyväksytty, hylätty
- osa 10 Lastentautien tentti yhdistetty hoitotyön tentteihin, hyväksytty, hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, opetussimulaatiot, seminaari, toiminnalliset menetelmät

Oppimateriaalit

Tenttialueet ja oheismateriaali löytyvät tabulasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 108 h, joista luentoja 48 h ja pienryhmätyöskentelyyn kuuluvaa 16 h.
Itsenäinen työskentely 44 h.

Sisällön jaksotus

Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö ja pienryhmätyöskentely
- osa 1 lääkehoidonkoe/alkukoe
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht. 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht. 2
- osa 4 pienryhmätyöskentely, dm-seminaari
- osa 6 pienryhmätyöskentely, case-seminaari
- osa 7 pienryhmätyöskentely, leikki-tutor
- osa 8 lääkelaskut
- osa 9 nesteohjelma
- osa 10 Lastentaudit ja muut erityistieteet

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutus tarkentuu orientaatiotunnilla 10.1.2019, läsnäolo pakollinen.
Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.
Hoitotyön tunneilla käydyt materiaalit kuuluvat hoitotyön osien 2 ja 3 tentteihin
Pienryhmätyöskentelyn arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet:
Ryhmätöihin ja esitysseminaareihin pakollinen aktiivinen osallistuminen.
- työskentely muodostuu dm-seminaarista (13.2. ja 14.2.19), johon tutorryhmittäin valmistetaan esitys ja tehdään kirjallinen tehtävä.
- harjoittelun jälkeen olevasta case-seminaarista (15.4.19), omapotilaan hoitoprosessin kuvaus
- leikki lasten hoitotyössä - seminaari (25.4.19)
Tabulassa tarkemmat ohjeet ryhmätöistä ja esitysseminaareista.
Opiskelija arvioi arvioi kokonaisvaltaisesti omaa oppimistaan ja toimintaansa ryhmän jäsenenä ja tulevana sairaanhoitajana.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen
Lasten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa puutteita
Ei hallitse lasten hoitotyön lääke- ja nestehoitoa eikä suoriudu virheettömästi lääkelaskuista

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa käyttää lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa käyttää hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata lasta ja perhettä hoitoprosessissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Tietää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa hyödyntää hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa käyttää leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää omia vuorovaikutustaitoja sekä pyrkii kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy pääsääntöisesti reflektoivaan palautteen antoon

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa soveltaa lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida monipuolisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet kattavasti
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kykenee soveltamaan ja hyödyntämään laaja-alaisesti lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa
Osaa arvioida yksilöllisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeet
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa asiakaslähtöisesti ja ammatillisesti
Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta, lasten lääke- ja nestehoidon perusteiden lisäksi osaa erityisosaamista vaativia lääke- ja nestehoidon tehtäviä
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja yhdistellä monipuolisesti erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä luovasti eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää pitkäjänteisesti sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Siirry alkuun