Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteelliset opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC61-3051
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.11.2018 - 06.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 03.03.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mari Laaksonen
- Mari Vikman
- Taina Ojaniemi
- Vastuuhenkilö
- Taina Ojaniemi
- Opintojakso
- 7K00BC61
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää kasvatustieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan tieteenalat ja kiinnostuksen kohteet
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveyteen
- tietää eri- ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita hoitotyössä kasvatustieteellistä tietoa soveltaen
- tietää sosiaalivakuutusjärjestelmän ja kuntoutuspalvelut siten, että osaa toimia hoitotyön ammattilaisena osana moniammatillista työryhmää
Sisältö (Opintojakso)
- kehityspsykologia
- terveyspsykologia
- ohjausprosessi
- suomalainen sosiaaliturva
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Aika ja paikka
Sosiaaliturva: pakollinen läsnäolo 22.1 klo 10.15 -11.45: orientaatio, tehtävä + kirjatenttiohjeistus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Psykologia: ryhmätentti lukujärjestyksen mukaan. Uusinta tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Sosiaaliturva: Kirjatentti pareittain 5.2.2019 + tehtävä kevään harjoittelussa. Uusinnat tenttiterraariossa yksilötenttinä. Ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjausosaaminen:
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa tunneilla ja hyväksytysti suoritettua tehtävää. Tehtävä sisältää TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisen raportin potilasohjauksesta sekä seminaariesityksen. Tarkemmat ohjeet tehtävästä ensimmäisessä tapaamisessa.
Psykologia: ryhmätentti lukujärjestyksen mukaan. Uusinta tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Sosiaaliturva: numeerinen arviointi 0-5, arviointiperusteet tarkentuvat orientaatiotunnilla, tehtävä : hyväksytty /hylätty
Jokaisen osan aloitusluennolla 100% läsnäolovelvollisuus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, itsenäinen työskentely verkossa
Oppimateriaalit
Psykologia:
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s 200-227. Edita
Sosiaaliturvan kirjatenttimateriaali:
*Sosiaaliturvaopas pitkäaikaissairaille ja vammaisille henkilöille Järjestöjen sosiaaliturvaopas
Luvut 1-2,4, 9-10.
https://sosiaaliturvaopas.files.wordpress.com/2018/11/sosiaaliturvaopas_2018_paivitetty.pdf
*Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,THL
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80243/6c098cb6-fe4d-4915-83ed-58d51df6807c.pdf?sequence=1&isAllowed=y
*Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai trampoliini. WSOY
*Linnosmaa, Ismo; Jokinen, Sari; Vilkko, Anni; Noro, Anja; Siljander, Eero. Raportti : 2014_009 (THL, 2014) Omaishoidon tuki. Selvitys omaishoidon tuen palkkioista ja palveluista kunnissa vuonna 2012.
Soveltuvin osin, osaat vastata kirjan perusteella kysymykseen: mitä omaishoito on, kuinka paljon omaishoitajia on, millaisia palveluita he saavat ja kehittämistarpeet.
https://omaishoitajat.fi/wp-content/uploads/2017/03/Selvitys-omaishoidon-tuen-palkkiosta-2012_THL.pdf
Ohjausosaaminen:
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Osa 1 Ohjausosaaminen 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaaliturva 2op
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Sosiaaliturvan tehtävä nivoutuu harjoitteluun
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma muuttuu/täydentyy mahdollisesti keväällä -19
Sosiaaliturva: pakollinen läsnäolo 22.1 klo 10.15 -11.45: orientaatio, tehtävä + kirjatenttiohjeistus paritenttiin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
-ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellista tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteteisiin liittyviä laaja-alaisa kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset