Siirry suoraan sisältöön

Professional English for Radiographers (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7R00BI14-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.07.2019 - 11.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2019 - 20.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Metsäportti
Ryhmät
18RH
Röntgenhoitajat syksy 2018
Opintojakso
7R00BI14

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita englannin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä englanninkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen

Sisältö (Opintojakso)

-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-tutkimusraportti
-lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2

Aika ja paikka

August - September 2018

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Written exam:

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen lopputentti
Suullinen esitys
Palautettavat kirjalliset tehtävät
Aktiivinen osallistuminen suullisiin pienryhmäharjoituksiin
Kontaktitunneille valmistautuminen
Itsearviointi
Aikatalulujen noudattaminen

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktitunnit, itsenäinen opiskelu, yhteistoiminnallinen opiskelu ja verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Tabula learning environment

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktitunnit, joilla läsnäolovelvollisuus 80%. Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset radiografia-alan kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelija työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin kontaktitunnin teemaa jo etukäteen.
Opiskelijan työ:
- kontaktitunneille valmistautuminen
- kirjalliset palautettavat tehtävät (tideonhaku, valitun materiaalin työstäminen)
- suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava
suoritus)
- kirjallinen lopputentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Part of the course can be accomplished in a more independent manner provided that certain prerequisites are met. More info at the beginning of the course in the orientation lesson.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi T1 - K5. Läsnäolo kontaktitunneilla. Aktiivinen osallistuminen suullisiin pienryhmäharjoituksiin. Itsenäiset tehtävät. Suullinen esitys.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, radiografia-alan terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa käyttää radiografian perussanastoa.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. natiiviröntgen, MRI, ultraäänitutkimus)
- selvittää radiografisten tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- hankkii tietoa radiografia-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat radiografia-alan tekstistä ilman apuvälineitä
-osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
-ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- hyödyntää radiografia-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

Siirry alkuun