Hoitotiede eilen ja tänään (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT89-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2019 - 07.11.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.11.2019 - 13.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta
Sisältö (Opintojakso)
- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
1. Uusinta tehtävän täydentäminen 1. kerran.
2. Uusinta tehtävän täydentäminen 2. kerran.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 0-5, ryhmätehtävän perusteella. Arviointiin vaikuttaa kirjallinen tuotos, Tabulassa käyty arviointikeskustelu sekä seminaariesitys.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä ovat orientaatio & keskusteluluento sekä ryhmätyönä tehtävä kirjallinen tehtävä ja seminaari (esitys vaikuttaa arvosanaan). Vertaisarviointi ja itsearviointi kuuluvat kurssiin. Ohjeet kurssin suorittamiseen sekä tehtävän tekemiseen ja esittämiseen annetaan aloitusluennolla. Läsnäolo on pakollinen orientaatiotunnilla sekä seminaarissa. Opetusmenetelmät voivat muuttua orientaatioon mennessä.
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena: Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro.
Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen.
Muu tunneilla tai tabulassa ohjeistettu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3 op eli 81 h, josta läsnäoloa on 8 h, loput itsenäistä opiskelua.
Orientaatioluennolla ja seminaarissa läsnäolovelvollisuus.
Sisällön jaksotus
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotide
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Muutoksia voi tulla orientaatiotuntiin mennessä. Työn arviointikriteerit käydään orientaatiotunnilla läpi. Arvosana muodostuu kirjallisesta tehtävästä ja seminaariesityksestä sekä Tabulassa käydystä arviointikeskustelusta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät