Infektioiden ehkäisy hoitotyössä (2op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT69-3031
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.01.2019 - 03.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.03.2019 - 02.06.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Riitta Nikkola
- Marja Kuparinen
- Opintojakso
- 7K00CT69
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää terveydenhuollon kannalta keskeiset mikrobit
- osaa toimia aseptisen toiminnan periaatteiden mukaisesti
Sisältö (Opintojakso)
- aseptinen työskentely
- keskeiset mikrobiryhmät
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koe tenttiterrariossa 18.3.2019-23.3.2019
linkki koeajan varaukseen löytyy opintojakson tabulasta
1. uusinta tenttiterraariossa 13.3.2019-16.3.201925.3.2019-27.3.2019
linkki koeajan varaukseen löytyy opintojakson tabulasta
2. uusinta tenttiterraariossa 1.4.2019-3.4.2019
linkki koeajan varaukseen löytyy opintojakson tabulasta
Korotustentti erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aseptiikan ja mikrobiologian yhteinen koe, 70 % oikein alimpaan hyväksyttyyn suoritukseen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Verkko-kurssi
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Aseptiikan koemateriaali
Luennot ja opettajan osoittama muu materiaali
Aseptiikan koekirjallisuus:
Anttila V-J, Kanerva M, Kuronen M., Kurvinen T., Lyytikäinen O., Rantala A., Vuento R. ja Ylipalosaari P. 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Juvenes. Helsinki, sivut 15-165, 326-407, 410-557
Duodecim oppiportti: verkkokurssi Infektioiden torjunta
http://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Sairaalahygieniaohjeisto PSHP:n hygieniaohjeet
Mikrobiologian koemateriaali:
Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali
Mikrobiologian koekirjallisuus
Eliisa Karhumäki; Anne Jonsson; Marita Saros, 2016. Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita Publishing Oy sivut 11-63, 104-175
Täydentyy myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 16 tuntia
Itsenäistä opiskelua 38 tuntia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson orientaatiotunnilla edellytetään läsnäoloa
Sisältö:
-keskeiset mikrobit ja niiden tartuntatiet ja –tavat
-aseptiikan peruskäsitteet
-aseptinen työskentely:
-henkilöhygienia
-käsihygienia
-suojaimet
-tavanomaiset varotoimet
-eristystoimet
-hoitoon liittyvät infektiot ja niiden ennaltaehkäisy
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty: Opiskelija ei tiedä keskeisiä infektioiden ehkäisyn perusteita. Opiskelija ei tunnista terveyden kannalta keskeisiä mikrobiryhmiä eikä niiden leviämisen perusteita. Opiskelijan tiedot aseptisen työskentelyn periaatteista ovat puutteelliset.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää keskeiset infektioiden ehkäisyn perusteet. Opiskelija tunnistaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja tietää niiden leviämisen perusteet. Opiskelija osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on jäsentynyt kuva infektioiden ehkäisyn perusteista. Opiskelija osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja ymmärtää niiden leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja sairastumisessa. Opiskelija osaa soveltaa aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa toimintaympäristöissä sekä perustella toimintaansa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää infektioiden ehkäisyn perusteet laaja-alaisesti terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja ymmärtää niiden lisääntymisen ja leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja sairastumisessa. Opiskelija osaa soveltaa aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa toimintaympäristöissä sekä perustella ja arvioida toimintaansa näyttöön perustuvalla hoitotyöllä.