Siirry suoraan sisältöön

Lasten- ja nuorten hoitotyö (4op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT85-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 03.11.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.11.2019 - 22.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla Markkanen
Hanna Viitala
Katariina Kunnas
Vastuuhenkilö
Katariina Kunnas
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Opintojakso
7K00CT85

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
-osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa ohjatusti yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä arvioida hoidon tarpeen, suunnitel-la, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- tietää tavallisimmat lastentaudit

Sisältö (Opintojakso)

- lapsen kasvu, kehitys ja kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta koskevat oikeudet
- lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus , ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen saattohoito, kuolema
- lasten ravitsemuksen erityiskysymykset
- tavallisimmat lastentaudit

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Lastentautioppi Tenttiterraariossa 9-14.12.2019, Uusinnat: 1. uusinta 13-18.1.2020, 2. uusinta 3-8.2.2020
Lastenhoitotyö ja lääkelasku 20.12.2019. Lastenhoitotyön teoriakokeen ja lääkelaskun uusinnat tenttiterraariossa 27.1-1.2.2020 ja 17-22.2.2020.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät. Osallistuminen lähiopetustunneille vähintään 75 %:sti.
Osa 2 Lastentaudit
-Hyväksytty/hylätty tentti (75 % oikein)
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely koululla
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelytunneilla koululla
Osa 4 Pienryhmätyöskentely kentällä
- Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista lapsille suunnatun toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä toiminnan hyväksytyn itsearvioinnin annetussa aikaikkunassa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen, tehtävät

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
1.Storvik-Sydänmaa, Tervajärvi & Hammar: Lapsen ja perheen hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2019.
4.Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf, sivut 62-85 ja 90-93 (luvut 5, 6, luvusta 7 pääkohdat ja 7.1 sekä liitetaulukot 1 ja 2)
6.Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus
7.Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Osa 2 Lastentaudit
Rajantie, Heikinheimo & Renko (toim.) 2016. Lastentaudit, Duodecim. Uusin painos. E-aineistona Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin; ilmoitetaan orientaatiotunnilla)
Osa 5 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun. Lähiopetusta 34 h, josta pienryhmätyöskentelyä 8 h. Itsenäistä työskentelyä 74 h, joka sisältää oppimateriaaliin perehtymisen ja valmistautumisen sekä koulussa että koulun ulkopuolella tapahtuviin pienryhmätyöskentelyihin sekä koulun ulkopuolella tapahtuvan toiminnan ja sen reflektoinnin.

Sisällön jaksotus

Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Pienryhmätyöskentely koulussa
Osa 5 Pienryhmätyöskentely kentällä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmätyöskentely tapahtuu osittain yhteistyössä päiväkotien/päiväkerhojen/alakoulujen/lapsiperheiden kanssa toteuttamalla 1-12-vuotiaille lapsille tavoitteellista toimintaa n. 2 h. Tällä toteutuksella pääsääntöisesti Niitty-hankkeen lastenhoitajina.

Toimintaa suuniteltaessa tulee huomioida aika, mikä menee mahdollisten välineiden lainaamiseen ja suunnitelman hyväksyttämiseen (5-10 työpäivää).
Tarkempi ohjeistus orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelmaa voidaan päivittää opintojakson alkaessa.

Osallistuminen orientaatiotunnille on pakollinen.

Koko ryhmän lähiopetustunneilla 75 % läsnäolovelvollisuus. Mikäli opiskelija on poissa enemmän kuin 6 lähiopetustuntia, korvaus tapahtuu osallistumalla toisen toteutuksen opetukseen. Teoriakokeen suoritus tulee Pakkiin vasta opiskelijan korvattua lähiopetustuntien poissolot ja suoritettua annetut tehtävät.

Lähiopetustunneille valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Lastenhoitotyön tai lastentautiopin teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
- Ei osallistu kentällä tapahtuvan pienryhmätyöskenetelytoiminnan suunnitteluun tai toteutukseen
- Oman toiminnan reflektointi on pintapuolista

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyöhön sekä lastentautioppiin liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Ymmärtää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentautiopin tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet,
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä

Siirry alkuun