Siirry suoraan sisältöön

Metsä yhteiskunnassa (6 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BG87-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.09.2019 - 07.11.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Sundström
Jukka Suominen
Pirjo Puustjärvi
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Opintojakso
6M00BG87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-ymmärtää metsäsektorin taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen merkityksen alue- ja kansantaloudessa
-tietää metsäsektorin ja metsien käytön historian ja tulevaisuuteen vaikuttavat toimintaympäristön muutokset Suomessa
-ymmärtää metsien käyttöä ohjaavien instituutioiden, ohjauskeinojen ja lainsäädännön taustan ja vaikutuksen metsien käyttöön
-tietää miten metsävaratietoa tuotetaan ja osaa käyttää metsäalan tilastoja
-tietää millaisia mahdollisuuksia Suomen metsät tarjoavat eri käyttömuodoille
-tuntee yleisellä tasolla metsien yhteiskunnallista merkitystä eri maantieteellisillä alueilla.

Sisältö (Opintojakso)

Perehtyminen metsien ja metsäinstituutioiden historiaan sekä metsäsektorin alue- ja kansantaloudellisen merkitykseen ja metsävaratiedon tuottamiseen tilastojen, kirjallisuuden ja luentojen avulla. Metsäsektorin tulevaisuuskuvien ja metsän eri käyttömuotoihin liittyvien mahdollisuuksien hahmottelu. Metsätilastojen ja metsäsektoriin liittyvien aineistojen käyttö

Aika ja paikka

(6.11. aloitusluento) 21.11.- 18.12.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tilastomatematiikan tentti 18.12. klo 9-12. Uusinnat vuoden 2020 puolella sovitaan erikseen Jukka Suomisen kanssa.
Muita tenttejä ei ole.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu kokonaisvaltaiseen näyttöön metsien yhteiskunnallisen merkitysen ymmärtämisestä, kyvystä käyttää kriittisesti yhteiskunnallista merkitystä kuvaavaa tietoa ja tuottaa ko. tiedon avulla esityksiä aiheesta.

Arviointi kohdistuu tutoriaalityöskentelyyn (20%), oppimispäiväkirjaan (30%), parityöhön ja ryhmätyöhön (20%) sekä tilastotieteen tenttiin (30%). Opiskelijan pitää olla mukana vähintään 2 lukupiirissä sekä osallistuttava ohjeistuksen mukaisesti ajankohtaisen metsäkeskustelun seurantaan (Tabulassa). Arvioinnin kohteena on opiskelijan työskentely ja asennoituminen, tiedot ja tiedonhakutaidot sekä kyky käyttää niitä tietojen välittämiseen, näkemysten perusteluun ja argumentointiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Vierailu Serlachius-museoihin, kirjallisuuteen perehtyminen ja siitä keskustelu, parityö metsien merkityksestä paikallistaloudessa, ryhmätyö metsän ja yhteiskunnan suhteista eri aikoina, ajankohtaisen metsäkeskustelun seuranta, tilastotieteen luennot ja harjoitukset, tutoriaalityöskentely.

Oppimateriaalit

Opintojakson lukupiireihin on julkaistu ohjeellinen kirjalista. Keskeisiä lähteitä ovat
- Jalonen, Riina ym. (toim.) 2006. Uusi Metsäkirja. Gaudeamus.
- Roiko-Jokela, Heikki 2012. Ihminen ja metsä (1 ja 2). Metsäkustannus.
- Tasanen , Tapani 2004. Lähti puut ylenemähän. Metsien hoidon historia Suomessa keskiajalta metsäteollisuuden läpimurtoon 1870-luvulla.
- Hetemäki, Lauri ym. 2011 Murroksen jälkeen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tilastomatematiikan kontaktitunnit + tentti 18 h
Vierailu Serlachius -museoihin ja tutoriaali-istunnot 14 h
Teemaluennot 10 h
Lukupiirit ja opiskelijoiden muut esitykset 18 h
Itsenäinen opiskelu 75 h

Lisätiedot

OPS muutos 2016 : tarkennettu oppimistavoitteisiin kestävyyden eri näkökulmat

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tietää yleisellä tasolla metsätalouden merkityksen suomalaisessa kansantaloudessa, yhteiskunnassa sekä alueeellisessa kehityksessä sekä metsäpolitiikan kehityksestä. Opiskelijan käsitys voi kuitenkin olla suppea ja yksipuolinen. Hän osaa havainnollistaa esitystään valmiisiin materiaaleihin perustuvilla tilastoilla tai kuvioilla.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa esittää erilaisia perusteltuja tulkintoja metsien yhteiskunnallisesta merkityksestä Suomessa ja aluetaloudessa sekä metsäpolitiikan ja metsien käytön suhteesta. Hän osaa käyttää tilastollista aineistoa omien havainnollistavien taulukoiden ja kuvioiden tuottamiseen. Hän osaa arvioida tuloksiin liittyviä epävarmuustekijöitä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää metsien yhteiskunnnallisen merkityksen ja metsäpolitiikan muotoutumisen monitahoisuuden. Hän osaa tuoda tämän esille keskusteluissa sekä pari- ja ryhmätyössä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.

Siirry alkuun