Siirry suoraan sisältöön

Metsän uudistaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BG62-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.03.2019 - 07.04.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.04.2019 - 19.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Sundström
Pirjo Puustjärvi
Manne Viljamaa
Eveliina Asikainen
Perttu Arminen
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Opintojakso
6M00BG62

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-tuntee metsien uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja osaa soveltaa tätä tietoa uudistamisratkaisuja tehdessään
-tuntee metsikön uudistamiskypsyyteen vaikuttavat tekijät ja osaa maastossa määrittää metsikön uudistamiskypsyyden
-tuntee erilaiset metsänuudistamisen menetelmät ja osaa valita metsikölle sopivan uudistamismenetelmän ja laatia uudistamissuunnitelman
-tuntee metsän uudistamista koskevat metsälain määräykset
-tuntee metsien uudistamisen liittyvät maaperä- ja vesistövaikutukset ja niiden hallintaan liittyvät suositukset
-osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä
-tuntee metsänuudistamisen laadunseurannan menetelmät ja osaa arvioida toteutetun metsänuudistamisen laadun maastossa
-osaa toimia ohjatusti pienimuotoisessa projektissa
-osaa soveltaa tilastollisia perustunnuksia mitatun aineiston tulkinnassa.

Sisältö (Opintojakso)

Uudistamiskypsyys ja sen määrittäminen. Metsien uudistamismenetelmät osavaiheineen. Metsänuudistamisen vesistö- ja maaperävaikutukset sekä niiden minimoiminen käytännön toimenpiteissä. Metsän istutus ja kylvö käytännnön työlajina. Metsän uudistamisen laadunseuranta ja uudistusalan inventointi. Tilastolliset keskiluvut ja hajontaluvut.

Aika ja paikka

18.3.- 17.5. Pääosin välillä 8.4.-17.5.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Välitentti on auki Tabulassa lauantaina 27.4. (1. uusinta ma 20.5., 2. uusinta ti 4.6.)
Maastotentti näyttökokeena torstaina 16.5. (1. uusintamahdollisuus ti 4.6., 2. uusinta tarvittaessa syksyllä 2019).
Lopputentin kirjallinen osa pe 17.5. klo 8.15-10. ( (1. uusintamahdollisuus ti 4.6., 2. uusinta tarvittaessa syksyllä 2019).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäisesti verkossa suoritettava välitentti 25 %
Loputentti näyttökokeena maastossa 35 %
Lopputentin kirjallinen osa 10 %
Tutoriaalityöskentely 10 %, tutoriaalipoissaolojen korvaus sovitusti (kuitenkin poissaolo lähtökohtaisesti alentaa tutoriaaliarvosanaa)
Maastoharjoitukset ja aktiivinen osallistuminen 20 %. Vähintään 80 %:ssa maastopäivistä oltava paikalla.
Maastoharjoitusten raportit (ja vastaavat) palautettava
Opintojaksopalaute annettava palautejärjestelmän kautta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut ja pbl-tutoriaalit, maastoretkeilyt ja -harjoitukset, käytännön metsänviljelyviikko, vierailu metsäpuiden taimitarhalle ja siemenkeskukseen

Oppimateriaalit

Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf]
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm]
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto (www.luke.fi)
Hyvän metsänhoidon suositukset
Metsälaki(soveltuvin osin)
Luennot ja muu Tabula -materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta noin 120 tuntia, tutoriaalit noin 10 tuntia, ryhmäharjoituksia noin 20 tuntia, itsenäistä opiskelua noin 110 tuntia

Sisällön jaksotus

Metsänuudistamisen taustat ja metsäpuiden luontainen lisääntyminen ja uudistuminen
Kasvu, arvokasvu ja metsikön uudistamiskypsyys
Metsänuudistamisen menetelmät (uudistamis- ja muokkaustavat ym.)
Metsänuudistamisen laatu ja sen mittaaminen ja tulosten analysointi
Metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto ja metsänviljely kokonaisuutena

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön metsänviljelyviikolle (7.-11.5) ei tarvitse osallistua, jos on suorittanut metsäalan perustutkinnon tai on todistettavasti (työtodistus) tehnyt metsän istutus- ja kylvötyötä aiemmin. Metsänviljelyviikko on myös mahdollista suorittaa samaan aikaan muualla vastaavissa tehtävissä. Asiasta on sovittava Perttu Armisen kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana tehdään uudistusalojen inventointityötä UPM Kymmenelle/ paikalliselle metsänhoitoyhdistykselle, metsänviljelykohteet ovat eri maanomistajien mailla (mhy/metsäyhtiö toimeksiantajana), vierailu Tapion siemenkeskukseen ja Taimi-Tapion Vierumäen taimitarhalle

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta, mikä näkyy siten, että hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia
Hylkäämisen syy on myös, jos ei osallistu riittävästi maasto-osuuksiin, ei palauta vaadittuja harjoitustehtäviä tai ei tee tutoriaalipoissaolojen korvauksia

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja tutoriaali-istunnoissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja tutoriaali-istuntoihin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti (keskiluvut, hajonnat, histogrammi ym.)
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä

Siirry alkuun