Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT68-3030
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.06.2019 - 13.10.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2019 - 24.11.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 52
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maija Korpikoski
- Sanna Nisula
- Anne Mäenpää
- Taina Ojaniemi
- Vastuuhenkilö
- Maija Korpikoski
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Opintojakso
- 7K00CT68
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen osana hoitotyötä
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle sekä tunnistaa mielenterveystyön eri tasot
- tietää sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin
- saa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin liittyviä asioita
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydetilaan
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
Sisältö (Opintojakso)
-terveyden kokonaisvaltainen edistäminen hoitotyössä
-mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät, mielenterveyden eri tasot
-sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen hyvinvointiin, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
- riippuvuus moninaisena ilmiönä ja haitallisen riippuvuuden ehkäisy
- riippuvuuteen liittyvien asioiden tunnistaminen
- omien asenteiden tunnistaminen
- ihmisen psyykkinen toiminta ja käyttäytyminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Aika ja paikka
Pakollinen läsnäolo orientaatioissa ja pienryhmätyöskentelyssä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hoitotyö: Exam-tentti, tarkentuu orientaatissa.
Psykologia: Ryhmätentti 8.11.2019
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Hoitotyö 1op. Numeerinen arviointi. (50% kokonaisarvosanasta)
Osa 2. Psykologia 1op. Tentti numeerinen arviointi. (50% kokonaisarvosanasta) ja hyväksytty tehtävä.
Osa 3. Pienryhmätyöskentely 1op. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen (tiedonhaku, mindmap, essee) sekä itsearviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, opintokäynti, verkkotyöskentely, osallistuminen järjestöpäivään ja mahdollisesti apuvälinemessuille.
Opetusmenetelmät voivat muuttua.
Oppimateriaalit
Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/media/pdf/terveyden_edistaminen_esimerkein_2005.pdf
Käypähoitosuositus: Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus
Käypähoitosuositus: Alkoholiongelmaisen hoito
Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
Muu opettajan jakama tenttimateriaali ja luennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 3 x 27h = 81h
Sisällön jaksotus
Terveyden kokonaisvaltainen edistäminen hoitotyössä
Mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät, mielenterveyden eri tasot
Riippuvuus moninaisena ilmiönä ja haitallisen riippuvuuden ehkäisy
Riippuvuuteen liittyvien asioiden tunnistaminen
Omien asenteiden tunnistaminen
Sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen hyvinvointiin, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
Ihmisen psyykkinen toiminta ja käyttäytyminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Pienryhmätyöskentely 1 lähtökohta pbl-syklin mukaisesti ja 2 lähtökohta erillinen ohjeistus (järjestöpäivä)
Opintojakso koostuu luennoista, verkkotyöskentelystä ja/tai palautettavista oppimistehtävistä. Osallistuminen järjestöpäivään on pakollinen. Mahdollisuus osallistua apuvälinemessuille.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Tietää miten havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Tietää riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja puheeksi ottamisen periaatteet.
Tietää miten asenteet muodostuvat ja millainen merkitys niillä on.
Tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
Tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa huomioida sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Omaa valmiuksia tunnistaa riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Osaa tunnistaa omia asenteitaan ja pohtia niiden merkitystä.
Osaa huomioida psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tarkastella monipuolisesti sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida laaja-alaisesti psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta ja osaa ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.
Ymmärtää riippuvuuden laaja-alaisuuden ja omaa valmiuksia ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Ymmärtää erilaisuuden laaja-alaisuutta ja osaa pohtia omaa suhtautumistaan monesta eri näkökulmasta.
Osaa tarkastella monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita