Ammatillinen vuorovaikutus (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT72-3028
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.01.2019 - 15.04.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.04.2019 - 31.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 52
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maaret Salminen
- Anne Mäenpää
- Vastuuhenkilö
- Anne Mäenpää
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Opintojakso
- 7K00CT72
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- hallitsee ammatillisen vuorovaikutuksen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
-osaa toimia oman alansa tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä verkostoissa
- osaa toimia haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa
Sisältö (Opintojakso)
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työhyvinvointi
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
-ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- monikulttuurinen hoitotyö
- haasteelliset vuorovaikutustilanteet ja erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- puheeksi ottaminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Oppimispäiväkirjan palautus 7.6.2019 mennessä. TAI
Tentti viikolla 23/2019 tenttiterraariossa. Uusinta elokuussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-vierailu Tampereen seudun näkövammaisten yhdistyksessä (läsnäolo pakollinen).
-monikulttuurinen hoitotyö seminaari 27.5.2019 (läsnäolo pakollinen). Numeerinen arvionti; numero vaikuttaa 30% Osa 1 arvosanaan
-Jos osallistuu kaikille luennoille ja tekee oppimispäiväkirjan, ei tarvitse osallistua kokeeseen. Oppimispäiväkirja arvioidaan tällöin numeerisesti. Numero on 70% Osa 1 arvosanasta. Oppimispäiväkirjan palautus 7.6.2019 mennessä.
-Jos ei osallistu kaikille luennoille, tulee tehdä koe (ei oppimispäiväkirjaa), joka arvioidaan numeerisesti. Numero on 70% Osa 1 arvosansta. Koe on tenttiterraariossa viikolla 23. Uusinta tarkentuu myöhemmin.
Osa 2 Pienryhmätyöskentely 0 op
-yhteistyö Tampereen kaupunkilähetyksen kanssa, toiminnan järjestäminen kehitysvammaisille päivätoiminnassa.
-pakollinen osallistuminen opetukseen, suunnitteluun, työskentelyyn ja reflektioon
-hyväksytty / hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Vierailut
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALI:
Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos,
ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus sekä tunneilla käsitellyt asiat
OHEISMATERIAALI:
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
Sairaanhoitajaliitto: Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet
Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys : Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuksen, pienryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun yhteistuntimäärä 27h x 3 opintopistettä = 81 tuntia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tampereen Kaupunkilähetys ja Näkövammaisten yhdistys.
Lisätietoja opiskelijoille
-Toteutussuunnitelma täydentyy vielä ja voi tulla muutoksia.
-Orientaatiotunnilla ja pienryhmätyöskentelytunneilla läsnäolovelvollisuus.
Pienryhmätyöskentely toteutuu Tampereen Kaupunkilähetyksen kehitysvammaisten päivätoimintakeskuksissa Aktiivissa ja Villassa. Tarkoitus on, että järjestätte kehitysvammaisille päivätoimintaan ohjelmaa. Asiakkaita päivätoiminnan yksiköissä on noin 20-30. Tarkoitus on, että opiskelijoista ja asiakkaista puolet on ensin sisällä esim. askartelemassa tms ja puolet ulkoilee ja sitten puolessa välin vaihto.
Tavoitteena on vuorovaikutuksen harjoitteleminen kehitysvammaisten kanssa.
Toiminta koostuu:
pe 26.4 klo 12.30-15 Aktiivissa Matti Härkösen luento; kaikki pienryhmät paikalla
pe 3.5 klo 12.30-15.45 Pienryhmätyöskentelyn aloitus ja toiminnan suunnittelu. Kehitysvammaisuuteen liittyviin asioihin perehtyminen. R1 ja 2/opettaja Anne Mäenpää. R3 ja 4/opettaja Maaret Salminen.
ti 7.5 klo 12.30-15 Aktiivi (R1) ja Villa (R2) yhteistä toimintaa asiakkaiden kanssa
ti 14.5 klo 12.30-15 Villa (R3) ja Aktiivi (R4) yhteistä toimintaa asiakkaiden kanssa
pe 24.5 klo 8.30-11.45 (R 3 ja 4) ja 12.30-15.45 (R1 ja 2) toiminnan purku ja reflektio/ opettaja Maaret Salminen
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Tyydyttävä taso ei täyty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa.
Palauttaa annetut tehtävät ajallaan ja hyväksytysti.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Palauttaa annetut tehtävät ajallaan ja hyväksytysti.
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin Palauttaa annetut tehtävät ajallaan ja hyväksytysti.
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit
Hylätty
Tyydyttävä taso ei täyty
Tyydyttävä (1-2)
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa.
Palauttaa annetut tehtävät ajallaan ja hyväksytysti.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä
Hyvä (3-4)
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Palauttaa annetut tehtävät ajallaan ja hyväksytysti.
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Kiitettävä (5)
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin Palauttaa annetut tehtävät ajallaan ja hyväksytysti.
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti